دفاتر تسهیل‌گری مشارکت‌پذیری مردم را در مناطق حاشیه‌نشین نهادینه کرد


دفاتر تسهیل‌گری مشارکت‌پذیری مردم را در مناطق حاشیه‌نشین نهادینه کرد

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه با اشاره به اهتمام جدی دولت تدبیر و امید به مناطق حاشیه‌نشین، گفت: دولت تدبیر و امید با ایجاد دفاتر تسهیلگری مشارکت‌پذیری مردم را در مناطق حاشیه‌نشین نهادینه کرد.

به گزارش ایرنا، «فریبرز نجفی مهر» روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی شهر کرمانشاه، افزود: دولت یازدهم در حالی بر روی کار آمد که انباشته شدن حجم عظیمی از مطالبات مردم در مناطق حاشیه نشین و عدم توجه لازم به خواسته های آنان موجب انفعال و از هم گسیختگی جوامع محلی در این محلات شده بود به گونه ای که به طور محسوسی می‌شد بی اعتمادی این مردم به نهادها و سازمانهای مختلف را کاملا مشاهده کرد.

وی اظهار داشت: عوامل متعددی در سالهای متمادی منجر به بروز این اختلال در مناسبات میان مردمان محلات یادشده با بدنه اجرایی و نهادهای گوناگون شده که شاید مهمترین علت این رخداد، نبودن برنامه ای مدون در دولت های قبل برای جلب مشارکت و ایجاد شوق و انگیزه اجتماعی و مسوولیت پذیری در میان ساکنین این سکونتگاه‌ها بوده است.

نجفی مهر ادامه داد: هنگامی که مردم یک محله به وضوح عدم عدالت در توزیع امکانات را در سطح شهر می بینند و تمرکز خدمات و رفاهیات و تولید محصولات و فعالیت های فرهنگی را در مناطق برخوردار شهر مشاهده می‌کنند، هنگامی که حس می‌کنند برای مطالبه گری و تحقق تقاضاهایشان گوش شنوایی نیست و به انتظاراتشان احترامی گذاشته نمی‌شود، مشخص است که نمی توان شاهد پیوند محکمی میان این مردمان با سایر بخش های جامعه بود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه افزود: دولت تدبیر و امید برای مواجهه با چنین واقعیت هایی، دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی را در محلات حاشیه نشین ایجاد نمود تا این دفاتر ضمن اینکه توسط کارشناسان متخصص خود، شناخت دقیقی از زیرپوست محلات مذکور کسب کنند، به میان مردم رفته و با تشکیل گروه های مردمی و انسجام بخشیدن به معتمدین این مناطق برای پیگیری مشکلات محلات خود در حوزه های مختلف، احساس بیگانگی و بی تعلقی را از ذهن این مردم بزدایند.

نجفی مهر ادامه داد: شناسایی پتانسیلها و ظرفیت های هر محله و گسترش زیرساخت های مرتبط با آن ظرفیت توسط دستگاه های اجرایی با پیگیری دفاتر تسهیلگری و معتمدین محل ، موجب توانمندسازی اهالی و تقویت بنیه اقتصادی و معیشتی آنان می گردد.

وی همچنین گفت: گلایه ما از برخی نهادهای خدمت رسان از جمله شهرداری به دلیل عدم توجه جدی به مشکلات کالبدی و رفاهی مناطق حاشیه نشین کرمانشاه کماکان پابرجاست.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه ادامه داد: انتظار داریم با عنایت به دغدغه های رهبر معظم انقلاب و تاکید معظم له برای رسیدگی به امور مناطق حاشیه نشین و پیگیری های رئیس کارگروه تخصصی مقابله با آسیب‌های اجتماعی معاونت بررسی‌های دفتر مقام معظم رهبری در حوزه اجتماعی، این ادارات با جدیت تمام پروژه های تعریف شده و ابلاغی توسط وزارت کشور برای محلات یاد شده را در اولویت کارهای خود قرار دهند و با عدم تاخیر در اجرای آنها، از فرسایش سرمایه اجتماعی و بی تفاوتی و انفعال و نیز بروز ناهنجاریهای مختلف در سکونت گاه های پیرامون شهر، جلوگیری نمایند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از یک میلیون نفر آن در کلانشهر کرمانشاه سکونت دارند.

حدود ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت این کلانشهر در حاشیه شهر سکونت دارند و شهرداری کرمانشاه در قالب هشت منطقه شهری به شهروندان این کلانشهر خدمات ارائه می‌دهد.

پنج دفتر تسهیل‌گری محلی در محلات دولت آباد، حکمت آباد، مراد حاصل، جعفرآباد و شاطر آباد، کلانشهر کرمانشاه اکنون مستقر هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل