اضطرار شرط تحقق دعا


اضطرار شرط تحقق دعا

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری گفت: اضطرار شرط تحقق دعا است و انسان تا مضطر نشود از خدا نمی‌خواهد و تکیه به اسباب می‌کند و ظاهرش این است که از خدای متعال درخواست می‌کند و باطن دلش به جای دیگری وصل است اما وقتی انسان مضطر شد، دعایش خالصانه خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری شامگاه گذشته در مراسم احیاء شب قدر ۲۳ ماه رمضان که در حرم مطهر حضرت معصومه برگزار شد با اشاره به آیه شریف اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ وَ یَجعَلُکُم خُلَفاءَ الاَرضِ ءَاِلهٌ مَّعَ اللهِ قَلیلاً مَا تَذَکَّرُونَ بیان کرد: نقطه تولد دعا، آنجا که انسان می‌تواند حقیقتا دعا کند، نقطه اضطرار انسان هست. چون بی تردید دعا مستجاب می‌شود«اُدعونی اِستَجِب لَکُم» هیچ شرطی هم ندارد فقط باید خدای متعال خوانده شود، و تا انسان به اسباب تکیه می‌کند دست به دامن خدواند نمی‌شود و اینها حجاب انسان ها هستند، وقتی حجاب ازبین رفت خداوند متعال دعا را اجابت می‌کند.
وی افزود: این اجابتی که نسبت به دعای انسان محقق می‌شود، تابع ظرفیت و دعای انسان است. دعای انسان باید رفعت پیدا کند و هم آوا با امام زمان(عج) شود.
میر باقری با تأکید بر اینکه حقیقت آیه « اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ وَ یَجعَلُکُم خُلَفاءَ الاَرضِ ءَاِلهٌ مَّعَ اللهِ قَلیلاً مَا تَذَکَّرُونَ» ناظر به اضطرار امام زمان(عج) هست و نقطه اضطرار ایشان نقطه فرج کلی است بیان کرد: اضطرار ما باید به امام زمان(عج) نزدیک شود تا بتوانیم همراه حضرت شویم، و برای اینکه دعایمان به دعای حضرت نزدیک بشود ما احتیاج به تهذیب دعا داریم و خیلی از خواسته های ما مانع وجود مقدس امام زمان است. بنابراین آن اضطراری که ایجا می‌شود به حضرت اجازه رفع سوء از عالم میدهد ما هم باید به نقطه اضطرار برسیم.
وی با اشاره به «یَکشِفُ السُّوءَ» یادآور شد: یک سوئی در عالم هست که به دست امام زمان(عج) برداشته و ریشه کن می‌شود که ریشه همه سوء ها و بدی ها است و حضرت به طور کلی دستگاه شیاطین انس وجن را جمع می‌کند.
میر باقری با اشاره به آیه شریفه فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ ذیل ظهور آقا امام زمان(عج) که خداوند درآن گسترش دستگاه شیاطین را توضیح می‌دهد بیان کرد: خداوند میفرماید ما وادی ذکر را آماده کردیم قرار بود وارد عالم ذکر شوند ولی فراموش کردند و از این وادی ذکر غفلت کردند و ما تمام درها را به رویشان باز کردیم و به این امکانات دل خوش کردند و دفعتا بساط آنها را جمع می‌کنیم در واقع خدای متعال یک فرصتی می‌دهد که در آن فرصت همه درها باز می‌شود امّا باطن آن سوء است، آن سوئی که حضرت ریشه کن می‌کند.
وی یادآور شد: برای همراهی با امام زمان(عج) در نابودی این شیاطین انس و جنی که در طول تاریخ در برابر انبیاء برنامه ریزی کردند فرعون ها، بنی امیه ها، بنی عباس ها و الان مستکبرین جهان، انسان باید به اضطرار برسد، و تعلقات انسان وی را در مقابل امام زمان قرار می‌دهد لذا شب قدر شب بزرگ شدن و رسیدن به یک قدر حقیقی است که مومن باید برسوء و در آنجا با تقدیرات امام زمان همراه شود و آنچه حضرت تقدیر می‌کند منزلتی از تحقق قرآن است.
میرباقری با ترجمه جملاتی از دعایی که در کافی نقل شده ادامه داد: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» روح صلوات، روح همه دعاها است و هر آنچه به انسان عطا می‌شود از برکت صلوات است، « وَ انْ تَجْعَلَ اسْمِی فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ»، یک عده اهل شقاوت هستند که از امامشان فاصله می‌گیرند و اگر تمام عمر هم عبادت کرده باشند شبیه شیطان شقی شدند و یک عده سعید هستند. وقتی انسان این تصمیم را در شب قدر گرفت، فردای شب قدر باید برود و بخواند و شاگردی کند تا بفهمد چطور باید با امام راه برود و این امر ساده ای نیست و شب قدر، شب این تصمیم است که انسان بخواهد جز سعداء باشد و امشب باید بخواهیم اسم ما به برکت تقدیر امام زمان در سعدا ثبت شود.
وی اضافه کرد: «وَ رُوحی مَعَ الشُّهَداءِ» انسان می‌تواند روح اش در مقامی قرار بگیرد که در کنار شهداء باشد، که علامه مجلسی می‌گویند این شهدا همان کشته‌های در راه خدا هستند که هرگز نمی‌میرند و روح انسان اگر با آنها قرار گرفت روحی است که مرگ به سراغ اش نمی آید و همیشه در محضر خداست، این شهدا دائما هستی خودشان با خدا معامله میکردند و با اینها همراه شدن کار سختی است ولی امشب اگر حضرت(عج) بخواهد رقم بزند، اینقدر باب فضل خدا باز است که روح ما را با روح شهدا قرار بدهند.
میرباقری در ادامه گفت: «وَاِحْسانی فی عِلِّیّینَ وَاِساَّئَتی مَغْفُورَةً» امشب می‌شود خوبی های ما در مقام علیین قرار بگیرد کسانی که در سایه نور امام راه می‌روند، از امام جدا نمی‌شوند ابرار هستند و این ابرار نامه اعمالشان در علیین است و امشب شبی است که انسان می‌تواند به جایی برسد که تمام اعمال خوب اش در مقام علیین در مقامی که تحت نظارت امام زمان است قرار بگیرد.
وی در پایان از خداوند خواست که امسال را سال پیروزی جبهه حق علیه باطل و ذلت و شکست دشمان اسلام قرار بده و ملت را به خواسته هایش برساند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید