واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد 


واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد 

یاسوج- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: واکسیناسیون دام های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (پی.پی.آر) از امروز پنجشنبه در این استان آغاز شد. 

عبدالله بهمنش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بمنظور پیشگیری از این بیماری خسارت زا طرح ملی واکسیناسیون عمومی نشخوارکنندگان کوچک در کهگیلویه و بویراحمد اجرا می شود و به مدت سه ماه نیز ادامه دارد.

وی افزود: مهمترین اهداف اجرای این طرح ملی در کهگیلویه و بویراحمد شامل کاهش کانون‌ های بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و زمینه ‌سازی شرایط لازم برای ریشه ‌کنی آن در سال ‌های آینده در استان است.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پیش ‌بینی می ‌شود که در این طرح ملی افزون بر ۸۵ درصد دام ‌های سبک استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه و ایمن ‌سازی شوند.

بهمنش عنوان کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار بین گوسفند و بُز است که قابلیت سرایت از دام اهلی به حیات وحش را دارد و در صورت انتقال نیز خسارت ها و تلفات شدیدی در حیات وحش برجا می ‌گذارد.

وی ابراز داشت: این بیماری با آغاز ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی تنفس، اسهال بد بو و سرفه همراه بوده و دام مبتلا نیز به شدت لاغر شده و در نهایت تلف می ‌شود.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس برنامه‌ ریزی‌ های انجام شده طرح ملی واکسیناسیون عمومی نشخوارکنندگان کوچک به مدت سه سال متوالی در استان اجرا می‌ شود.

بهمنش اظهار داشت: واکسیناسیون دام ‌های سبک کهگیلویه و بویراحمد علیه این بیماری با اولویت حاشیه مناطق حفاظت شده استان و کانون‌ های بیماری انجام خواهد شد.

وی افزود: بمنظور اجرای این طرح ملی در کهگیلویه و بویراحمد از توان و ظرفیت بخش خصوصی استان استفاده می ‌شود.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پیش بینی می‌ شود که حدود سه میلیون رأس دام سبک در استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه و ایمن سازی شوند.

بهمنش عنوان کرد: واکسیناسیون به موقع دام های سبک، ضدعفونی مرتب دامداری ها و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و وسایل نقلیه به آنها از مهمترین راهکارهای پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.

وی ابراز داشت: دامداران کهگیلویه و بویراحمد در صورت بروز این بیماری بین دام های سبک خود برای جلوگیری از پیشرفت آن باید از جابه جا کردن دام ها خودداری کرده و اقدام های قرنطینه ای را انجام دهند.

افزون بر یک میلیون رأس دام سبک و سنگین در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه سه شنبه 28 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق