دردسر جدید برای اپل: باتری AirTag امنیت کودکان را به خطر می‌اندازد!


دردسر جدید برای اپل: باتری AirTag امنیت کودکان را به خطر می‌اندازد!

شرکت اپل اخیرا از ردیاب AirTag خود با برچسب قیمتی 229 یوانی (35 دلاری) رونمایی کرد. این دستگاه از فناوری رادیویی فوق پهن‌باند (UWB) پشتیبانی نموده و قادر به پخش صدا است. کارشناسان تیم iFixit اخیرا این دستگاه ردیاب را کالبدشکافی کردند و نتایج نشان داد که جداسازی ورق فلزی پشتی AirTag کار بسیار آسانی خواهد بود. کاربران با یک فشار ساده و چرخاندن این...

شرکت اپل اخیرا از ردیاب AirTag خود با برچسب قیمتی 229 یوانی (35 دلاری) رونمایی کرد. این دستگاه از فناوری رادیویی فوق پهن‌باند (UWB) پشتیبانی نموده و قادر به پخش صدا است. کارشناسان تیم iFixit اخیرا این دستگاه ردیاب را کالبدشکافی کردند و نتایج نشان داد که جداسازی ورق فلزی پشتی AirTag کار بسیار آسانی خواهد بود. کاربران با یک فشار ساده و چرخاندن این قسمت می‌توانند باتری اپل AirTag را مشاهده کنند.

اکنون اپل AirTag تنها یک هفته پس از عرضه به بازار با مشکلات مربوط به امنیت کودکان مواجه شده است. مشکل اصلی به باتری قابل‌تعویض این دستگاه مربوط می‌شود. AirTag مجهز به یک باتری قابل‌تعویض و دکمه‌ای شکل استاندارد از نوع CR2032 است. اپل ادعا می‌کند که این باتری برای مدت 1 سال کامل شارژدهی خواهد داشت. با این‌حال سهولت نسبی تعویض باتری دکمه‌ای توسط کاربران به نوعی برای آن‌ها مشکل‌ساز شده است.

سهولت فرآیند تعویض باتری موجب نگرانی برخی افراد شده است؛ چرا که به باور آن‌ها کودکان به آسانی می‌توانند به باتری AirTag دسترسی یافته و احتمالا امنیت خود را به خطر بیندازند. بر اساس گزارشات این نگرانی تا حدی چشمگیر بوده که یک خرده فروشی بزرگ در استرالیا با نام Officeworks فروش AirTag را به‌طور موقت متوقف کرده است.

دردسر جدید برای اپل: باتری AirTag امنیت کودکان را به خطر می‌اندازد!

AirTag احتمالا هیچ قانونی را نقض نکرده است

کاربران Reddit ادعا می‌کنند که نماینده خرده فروشی Officeworks تائید کرده که این تصمیم با هدف حفظ ایمنی کودکان اتخاذ شده است. این نماینده مشخصا ادعا می‌کند که ایمنی باتری دکمه‌ای یک نگرانی بزرگ برای آن‌ها به‌شمار می‌رود. بعلاوه شرکت اپل نیز در بیانیه ارسالی خود به وبسایت Gizmodo تائید کرد که فرآیند تعویض باتری AirTag یکی از اصلی‌ترین دلایل تصمیم خرده فروشی برای توقف موقت عرضه این محصول بوده است.

نماینده شرکت اپل در ایمیل ارسال شده به وبسایت Gizmodo Australia اعلام کرد: “AirTag با هدف رعایت استانداردهای بین‌المللی ایمنی کودگان از جمله استانداردهای کشور استرالیا طراحی شده است. بنابراین دسترسی کاربران به باتری قابل‌تعویض این محصول مستلزم اجرای مکانیسم 2 مرحله‌ای پیاپی خواهد بود. ما نسبت به رعایت این مقررات توجه بسیار زیادی داریم و به منظور اطمینان از رعایت استانداردهای جدید (و حتی فراتر از آن‌ها) در محصولات خود به سختی تلاش می‌کنیم. در همین راستا استانداردهای بسته‌بندی و برچسب‌گذاری محصولات ما نیز از دوره زمانی خود جلوتر هستند.”

دردسر جدید برای اپل: باتری AirTag امنیت کودکان را به خطر می‌اندازد!

خرده فروشی Officeworks خاطرنشان کرد که تا زمان صدور دستورالعمل‌های جدید از سوی کمیسیون رقابت و مصرف‌کنندگان استرالیا عرضه AirTag در فروشگاه‌های خود را از سر نخواهد گرفت. این اتفاق در حالی روی می‌دهد که موسسه مورد اشاره مشغول بررسی اتهامات اپل در رابطه با اتخاذ رویکرد ضدرقابتی در بازار است.

مقررات کشور استرالیا تولیدکنندگان را ملزم می‌کند تا صرفنظر از قصد کاربران برای تعویض باتری کلیه محصولات مصرفی خود را با باتری قابل دسترس برای کاربران عرضه نمایند. با این‌حال طراحی این دستگاه‌ها بایستی به گونه‌ای باشد که از باز نشدن درپوش باتری توسط کودکان خردسال اطمینان حاصل شود. همچنین مقررات وضع شده تصریح می‌کنند که درپوش باتری بایستی دارای پیچ یا اتصال‌دهنده مشابه جهت تثبیت آن باشد.

بر اساس مقررات وضع شده اپل AirTag فاقد هرگونه پیچ قابل مشاهده‌ای در مقابل دیدگان کاربران است. با این‌حال کاربر برای دسترسی به محفظه باتری ابتدا بایستی درپوش پشتی را فشار داده و سپس آن‌را بچرخاند. بنابراین اگرچه نگرانی‌های واضحی وجود دارد؛ اما بعید است که AirTag مقررات نظارتی را مستقیما نقض نماید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403