بیانیه اتحادیه جهانی تقریب نهاد حقوق دانان به مناسبت روز جهانی قدس


بیانیه اتحادیه جهانی تقریب نهاد حقوق دانان به مناسبت روز جهانی قدس

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، متن این بیانیه به شرح زیر است:‌ بیش از 70 سال از اشغال سرزمین فلسطین و تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به ساکنان ستمدیده آن سرزمین و اعمال انواع ظلم و خیانت با حمایت مستقیم ستمگران زمان به مظلومانی که از خانه و وطن آبا و اجدادی خویش رانده شده‌اند می‌گذرد اما هیچیک از مجامع بین‌المللی و کشورهای آمریکایی و اروپایی...

بیانیه اتحادیه جهانی تقریب نهاد حقوق دانان به مناسبت روز جهانی قدس
به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، متن این بیانیه به شرح زیر است:‌

بیش از 70 سال از اشغال سرزمین فلسطین و تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به ساکنان ستمدیده آن سرزمین و اعمال انواع ظلم و خیانت با حمایت مستقیم ستمگران زمان به مظلومانی که از خانه و وطن آبا و اجدادی خویش رانده شده‌اند می‌گذرد اما هیچیک از مجامع بین‌المللی و کشورهای آمریکایی و اروپایی به اصطلاح مدافع حقوق بشر در برابر دیدگان بشر معاصر گامی برای ستاندن حق مظلوم فلسطینی از ظالم صهونیستی برنداشته اند.

این در حالی است که بر اساس همه موازین حقوقی و بین‌المللی اشغال یک سرزمین و بیرون راندن مردم آن از خانه خویش نقض آشکار حقوق بشر و مقررات بین المللی است.

"بر پایه اعلامیه جهانی حقوق بشر": همه انسان ها بی‌هیچ تمایزی از هر نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب و عقیده سزاوار تمامی حقوق و آزادی های بشری هستند اما حکام کشورهای غربی در عمل قائل به این حق برای مردم واقعی فلسطین نیستند.
همچنین بر اساس این اعلامیه رسمی، میان انسان ها بر مبنای جایگاه سیاسی، قلمرو قضایی و وضعیت بین‌المللی مملکت یا سرزمینی که فرد به آن تعلق دارد فارغ از اینکه سرزمین وی مستقل، تحت قیمومت، غیرخودمختار یا تحت هرگونه محدودیت در حق حاکمیت خود باشد، هیچ تمایزی وجود ندارد.

اما در حالی که حقوق ساکنان حقیقی فلسطین در همه این موارد نقض شده هیچ سازمان و حاکمیتی در سطح بین‌المللی از آنها حمایت جدی نداشته است. در مقابل رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت شناخته و باعث شدند مردم مظلوم سرزمین اشغالی از خانه و کاشانه خویش آواره شوند و حتی پناه دهندگان و حامیان واقعی این مردم ستمدیده نظیر کشورهای محور مقاومت شامل جمهوری اسلامی ایران، سوریه، لبنان، عراق و یمن نیز از گزند زهر آگین و شرارت های رژیم صهیونیستی و ایادی آن بی نصیب نمانند.

گرچه کشورهای اسلامی عمدتا عرب از منظر هم‌نژادی یا هم‌تباری با فلسطینی‌ها نسبت به ظلم اشغالگران صهیونیست موضع گرفته و سال ها آن را محکوم کردند اما به مرور با قدرت یافتن رژیم اشغالگر قدس تحت حمایت های آشکار و مستقیم آمریکا و کشورهای غربی، برخی از کشورهای عربی به صورت مخفیانه و اخیرا نیز آشکارا ارتباط خود را با صهیونیست ها برقرار کردند و شروع به عادی سازی اشغالگری صهیونیست ها و تشدید آوارگی فلسطینی‌ها نمودند.

اما جمهوری اسلامی ایران هیچپگاه رژیم صهیونیستی را چه به عنوان یک نظام و چه به عنوان یک کشور به رسمیت نشناخته و تنها کشور عضو سازمان ملل متحد است که اصطلاح "رژیم اشغالگر قدس" را در ادبیات حکومتی و بطور رسمی برای تشکیلات سیاسی و دولت نظامی امنیتی منحوس صهیونیست های اشغالگر بکار برده و به این ترتیب هیچگاه اشغالگری صهیونیست ها و آوارگی و اسارت فلسطینیان را عادی تلقی نکرده و همواره پرچم احقاق حق این مردم مظلوم را در خاورمیانه و جهان در اهتزاز نگاه داشته است.

بر اساس موازین حقوق بشر دوستانه، اشغالگر دو وظیفه دارد. نخست اینکه باید امنیت کشور تحت اشغال خود را حفظ کند و دوم آنکه رفاه ساکنان سرزمین تحت اشغال را تامین نمایند اما رژیم اشغالگر قدس علاوه بر اینکه سال ها فلسطین را تحت اشغال خود داشته، نه تنها امنیت آن کشور و حقوق اولیه مردم آن را تامین نکرده بلکه بطور مستمر و نظام‌مند فلسطینیان را از همه داشته‌هایشان محروم کرده است.

بر خلاف عملکرد قدرت های سیاسی عالم، ملت حق جوی ایران از بدو انقلاب اسلامی علیرغم همه مشکلات و تنگناهای تحمیلی داخلی وخارجی، در چارچوب اعتقادات دینی و ملی خود و منطبق با چارچوب حقوقی قانون اساسی دفاع از ستمدیدگان عالم به ویژه مردم مظلوم فلسطین را سرلوحه خود قرار داده است و برای این موضوع تا کنون هزینه های زیادی را نیز متحمل شده است اما به شکل های مختلف ظالمان صهیونیستی را رسوا نموده یا به تسلیم در مقابل جریان مقاومت واداشته است.

روز قدس یکی از مصادیق ابتکارات معمار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و مردم ایران برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین است.

خوشبختانه این ابتکار امروزه به نماد حق جویی وعدالت خواهی در سراسر جهان تبدیل شده است. امسال روز قدس همزمان با تشدید پاندمی کرونا در سطح جهان و کشور در حالی برگزار می شود که منطقه و جهان در رابطه با جنایتکاران صهیونیستی با تحولات مهمی مواجه شده است از جمله تحولات جهانی جدید، شروع مجدد انتفاضه فلسطینی در بیت المقدس، تشدید ناهماهنگی های داخلی در بین سران رژیم صهیونیستی، افزایش اعتراضات و نافرمانی های مدنی شهروندان ساکن در مناطق اشغالی در پی رسوایی های نخست وزیر این رژیم، گزارش و قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل است که صراحتا جنایات ارتکابی صهیونیست ها در غزه را مورد تائید قرار داده و بر ضرورت اجرای عدالت در مورد جنایتکاران تاکید کرده است.

از دیگر تحولات مهم حقوقی این است که اخیرا فلسطین به عضویت دیوان کیفری بین المللی درآمد وهمین امر موجب شد تا از حیث حقوقی این نهاد بین المللی بتواند وارد رسیدگی به جنایات صهیونیست ها شود. اگرچه این نهاد به جهت محدودیت در اساسنامه خود نمی تواند به جنایات چند دهه گذشته صهیونیست ها ورود کرده و رسیدگی کند اما اگر به طور جدی جنایات سال های اخیر رژیم صهیونیستی را رسیدگی کند نیز جنبه بازدارنده موثری خواهد داشت تا جنایتکاران در آینده جرات نکنند به اقدامات غیر انسانی خود ادامه دهند.

این تحولات نشان می دهد که در سطح جهانی نیز روز به روز فضا برای ظالمان صهیونیستی تنگ تر شده و می شود و این امید تقویت گردیده است که در آینده شاهد محاکمه و اجرای عدالت در مورد یکایک ستمگران صهیونیستی باشیم.

اتحادیه حقوق دانان جهان اسلام نیز روز قدس را که سمبل همبستگی جهانی برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین است فرصت مناسبی می داند تا بار دیگر همه با هم عدالت خواهی را فریاد زنیم و بار دیگر از ظلم وجنایات غیر انسانی در سرزمین های اشغالی فلسطین بیزاری بجوییم و به جنبش جهانی اجرای عدالت علیه جنایتکاران کمک کنیم.

امید است فریادهای ملل مختلف در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و سایر ستمدیدگان بزودی ببار نشیند و رهایی ستمدیدگان و تحقق کامل حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین و سایر مظلومان عالم از جمله ملت یمن را شاهد باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی