️هشداری مهم؛ ایران رکورددار فرونشست در کره زمین!


️هشداری مهم؛ ایران رکورددار فرونشست در کره زمین!

ایران رکورددار فرونشست در کره زمین است. وقتی فرونشست در یک دشت اتفاق افتاد، آن منطقه به دشت مرده تبدیل می‌شود و دست‌کم 50هزار سال زمان می‌برد تا دوباره تاب‌آوری خود را به‌دست آورد. بنابراین جبران فاجعه‌ای که در مدت 14سال برای منابع آب زیرزمینی ایران رخ داده، چند‌هزار سال زمان برای جبران نیاز دارد.

نواندیش: با توجه به تغییرات اقلیمی گسترده در کشور به نظر می رسد اقدام فوری برای جلوگیری از شوری خاک و فرونشست زمین یک ضرورت الزامی است.


به گزارش نواندیش، علی ناظمی، پژوهشگر دانشگاه مونترال کانادا که یکی از ۳ نویسنده مقاله هشدار‌دهنده برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های آب‌ زیرزمینی ایران در نشریه نیچر است که اخیرا در گفت‌وگویی اختصاصی با همشهری می‌گوید:

این تحقیق به مردم ایران تقدیم شده و امید است که بتواند مورد توجه تصمیم‌گیرندگان در ایران قرار گیرد. محاسبات پیش‌رو نشان می‌دهد که برداشت از ذخایر آب زیرزمینی طی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ حدود ۷۴ کیلومترمکعب بوده و اثر تخلیه در ذخایر آب زیرزمینی ایران هم‌اکنون با برداشت بیش از حد در 77درصد از زمین‌های ایران و رشد شوری خاک و افزایش فراوانی و میزان فرونشست زمین در سراسر ایران آشکار می‌شود.

ما هشدار می‌دهیم که این پدیده در بعضی از مناطق استراتژیک قابل توجه است و اقدامات فوری برای معکوس‌کردن این روند لازم است. در مکانی مانند حوضه کارون که بالاترین تغییر در شوری را در بین حوضه‌های ایران نشان می‌دهد، آب زیرزمینی اصلی‌ترین تأمین‌کننده آب در ۱۶شهر و تعداد بیشتری روستا‌ست.

شوری خاک و کاهش آب‌های زیرزمینی تأثیر مستقیم بر امنیت آبی این مناطق خواهد گذاشت.به‌گفته این پژوهشگر ایرانی در دانشگاه مونترال کانادا، ادامه مدیریت ناپایدار آب‌های زیرزمینی در ایران می‌تواند منجر به اثرات جبران‌ناپذیر بر امنیت آب، غذا و محیط‌زیست ایران شود.

محمد درویش فعال محیط زیست هم در این باره می گوید: ایران رکورددار فرونشست در کره زمین است. وقتی فرونشست در یک دشت اتفاق افتاد، آن منطقه به دشت مرده تبدیل می‌شود و دست‌کم ۵۰هزار سال زمان می‌برد تا دوباره تاب‌آوری خود را به‌دست آورد.

بنابراین جبران فاجعه‌ای که در مدت ۱۴سال برای منابع آب زیرزمینی ایران رخ داده، چند‌هزار سال زمان برای جبران نیاز دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا