فارس‌من| قانون «تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران» قصد اجرایی شدن ندارد؟


فارس‌من| قانون «تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران» قصد اجرایی شدن ندارد؟

مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ تصویب کرد که شاغلین ایثارگری که در دستگاه‌های اجرایی مشغول به کارند، با هر وضعیتی، باید تبدیل وضعیت...

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت ـ زهرا بختیاری: اواخر آذرماه سال ۹۹ بود که در بخش فارس من خبرگزاری فارس با موضوعی برای پیگیری مواجه شدیم که حدود ۷۰۰۰ هزار امضا از طرف خانواده ایثارگران برای آن ثبت شده بود. همه آنها یک صدا می‌خواستند «قانون تبدیل وضعیت استخدامی فرزندان ایثارگر» که سال‌ها از تصویب آن می‌گذشت، رسیدگی شود؛ قانونی که طبق آن در بند «و» ماده «۴۴» آمده است: «دستگاه‌های اجرایی موظفند حداقل بیست و پنج درصد (۲۵%) نیاز استخدامی خود را از میان فرزندان شهداء و فرزندان جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر و فرزندان آزادگانی که حداقل پنج سال سابقه اسارت دارند، بدون الزام به رعایت شرط سنی، تحصیلی و آزمونی تأمین و از ابتدا آنان را به صورت رسمی قطعی استخدام نمایند. پنج درصد (۵%) سهمیه استخدامی به سایر جانبازان، آزادگان، رزمندگان و همسر و فرزندان آنان اختصاص می‎یابد. در مواردی که نیاز به تخصص دارد شرایط علمی لازم‎الرعایه است.»

اما با وجود گذشت ۱۰ سال از تصویب آن همچنان خبری از اجرایی شدن نبود تا اینکه بالاخره مجلس تصمیم گرفت این مصوبه خاک خورده خود را اجرایی کند. بنابراین با پیگیری‌های انجام شده بنا شد ابهاماتی که سد راه این قانون شده برداشته شود. بنابراین در تاریخ ۲ آذر ۹۹ استفساریه این قانون، مجدداً توسط مجلس تصویب شد و پس از تأیید شورای نگهبان، رییس جمهور برای اجرا شدن به دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان برنامه و بودجه و بنیاد شهید و سازمان اداری استخدامی کشور ابلاغ کرد.

فارس‌من| قانون «تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران» قصد اجرایی شدن ندارد؟
استفساریه بند «و» ماده «۴۴»

اما حالا که خانواده ایثارگران با کلی امید فکر می‌کردند از هفت خان به انجام رسیدن این قانون بالاخره گذشته‌اند، سازمان اداری استخدامی با ان‌قلتی که روی این ابلاغیه آورد و دادن یک نظر مشورتی، دوباره انجام آن را به تعویق انداخت. این موضوع، برای جامعه هدف، باعث ناراحتی و نگرانی بسیاری شد؛ تا جایی که در ۳ دی سال ۹۹ تعداد زیادی از این افراد مقابل مجلس رفتند و با دادن شعارهایی سعی کردند اعتراض خود را نشان دهند. این افراد در صحبت‌هایشان مقابل مجلس تاکید می‌کردند: «ما خواسته غیرقانونی نداریم و خواستار اجرایی شدن همان قانونی هستیم که مسئولین خودشان تصویب کرده‌اند.»

یکی از فرزندان ایثارگر که در این تجمع حاضر بود، گفت: «در این نظریه اعلام شده کارمندان شرکتی جزو این قانون نمی‌شوند. در صورتی که ماده ۲۱ قانون جامع استثنایی را مشخص نکرده و منظورش کارمندان اعم از شرکتی، دارای قرارداد مدت معین، پیمانی و هر نوع قراردادی را که من جمله این قانون شود شامل می‌شود. همچنین بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری حتما باید مجوز استخدامی در آن دستگاه‌ها باشد تا نیروهای ایثارگر بتوانند آنجا اشتغال پیدا کنند؛ در صورتی که این هم اشتباه است.»

سیدکاظم موسوی، سخنگوی کمیسیون ایثارگران مجلس در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: «طی جلسه‌ای با رییس دستگاه قضا بنا شد به این موضوع رسیدگی جدی شود و ما به اقدام سازمان اداری استخدامی اعتراض کردیم.»

اما طبق پیگیری‌های خبرگزاری فارس، همچنان بعد از گذشت ۴ ماه از این موضوع، خبر اجرایی شدن این قانون به گوش نمی‌خورد. هر چند ناگفته نماند خبرهای خوشی به گوش می‌رسد که خانواده ایثارگران را بسیار امیدوار کرده است.

احمدی یکی از فرزندان ایثارگر در گفت‌وگو با فارس گفت: «چند روز گذشته احمد امیرآبادی نماینده مجلس شورای اسلامی که پیگیر این موضوع هست به ما گفت: هنوز دستورالعمل اجرایی بودجه از طرف دولت ابلاغ نشده و پس از صحبتی که من با معاون امور استخدامی داشتم، گفت تا این دستورالعمل ابلاغ نشود، نمی‌توانیم به دستگاه‌ها نامه بزنیم. پس باید صبر کنیم تا ابلاغ شود. امیرآبادی گفت: من درخواست کردم قبل از ابلاغ این نامه آن را ببینیم که مسائل کامل، آمده باشد و خلاف آنچه تصویب شده، نباشد. او به ما قول داد مجلس همچنان پیگیر خواهد بود.»

ادیب، یکی دیگر از فرزندان ایثارگر در گفت‌وگو با فارس پیرامون این موضوع گفت: «با پیگیری‌های ما مشخص شد سازمان امور اداری و استخدامی از موضع خود کوتاه آمده و در بودجه، برای این کار ردیف اختصاصی در نظر گرفته است. منبع تامین بودجه هم مشخص شده و عملا موضوع حل شده. الان بحث ابلاغ ایین نامه اجرایی هست.»

فارس‌من| قانون «تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران» قصد اجرایی شدن ندارد؟
تصویب ردیف بودجه برای اجرایی شدن قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران

برای اطلاع بیشتر از روند این موضوع و اینکه بالاخره کار به کجا کشیده شده است لحظاتی هم با مهدی ایزدی، معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید گفت‌وگو کردیم. او گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۰ نمایندگان تصویب کردند شاغلین ایثارگری که در دستگاه‌های اجرایی مشغول به کارند، با هر وضعیتی، اعم از شرکتی و پیمانی، باید تبدیل وضعیت شوند. این حکم باید امسال اجرایی شود. ان‌شاءالله معاونت تعاون بنیاد با سازمان اداری و استخدامی در مورد کم و کیف اجرایی شدن باهم تفاهم می‌کنند و ان‌شاءالله امیدواریم تا پایان سال این موضوع حل شود و البته احتمالا زودتر ابلاغ و حل خواهد شد.»

حالا خانواده ایثارگران که همچنان در بخش فارس من این خبرگزاری پیگیر حل مشکلشان هستند، امیدوارند با شروع سال جدید گشایشی چشمگیر در این زمینه مشاهده کنند و از بلاتکلیفی، هر چه زودتر دربیایند. آنها منتظرند ببینند در حالی که همه دستگاه‌ها می‌گویند مشکل حل شده، اجرایی شدن آن هم به نتیجه برسد و رفع این مشکل، سال‌ها زمان نبرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی