طرح ترافیک مشهد، ساعات و محدوده


طرح ترافیک مشهد، ساعات و محدوده

https://iranecar.com/wp-content/uploads/2021/05/610.jpg???مشهد دومین کلانشهر و پایتخت معنوی ایران است. جمعیت خود مشهد و خیل زائرانی که به سمت این شهر مقدس سرازیر می‌شود، مسئولین را بر آن داشت تا برای این شهر به عنوان دومین شهر ایران و پس از تهران، طرح ترافیکی را برای عبور و مرور خودروها در سطح شهر، در نظر بگیرند. البته طرح ترافیک مشهد برای زائران...

مشهد دومین کلانشهر و پایتخت معنوی ایران است. جمعیت خود مشهد و خیل زائرانی که به سمت این شهر مقدس سرازیر می‌شود، مسئولین را بر آن داشت تا برای این شهر به عنوان دومین شهر ایران و پس از تهران، طرح ترافیکی را برای عبور و مرور خودروها در سطح شهر، در نظر بگیرند.

البته طرح ترافیک مشهد برای زائران نیز برقرار است.از طرفی ورود به محدوده طرح ترافیک مشهد جمعه برای همگان آزاد است‌. هدف از برقراری این طرح کاهش آلودگی هوا، از طریق ترغیب ساکنان و مسافران به استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی است‌. از طرفی به دلیل وجود خیل عظیم زوار، حفظ محدوده‌ی کنترل ترافیک اطراف حرم مطهر، بیشترین تلاش را می‌طلبد. به همین دلیل تلاش شده است که تمرکز بیشتر نواحی مرکزی شهر و خیابان‌های منتهی به حرم مطهر باشد.

این‌طرح که چند سالی است در شهر مشهد عملی شده است نه تنها از بار ترافیک شهری کاسته است، بلکه باعث کاهش میزان آلودگی هوای کلانشهر مشهد نیز شده است. دسترسی به حرم را برای زوار و ساکنین شهر مشهد سهل الوصول نموده و اقبال عمومی به استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی را افزایش داده است.

آیا مشهد طرح ترافیک دارد؟ آیا طرح ترافیک در مشهد اجرا می‌شود؟جریمه‌ طرح ترافیک مشهد تا ساعت چند است؟ اصلا طرح ترافیک مشهد چگونه است؟ ساعت طرح ترافیک زوج و فرد مشهد چه ساعتی است؟ جریمه طرح ترافیک مشهد چقدر است؟

در ادامه به چگونگی طرح ترافیک مشهد می‌پردازیم.

نرخ طرح ترافیک

نرخ طرح ترافیک این شهر نسبت به سال قبل هیچ افزایش قیمتی را شامل نمی‌شود. برخلاف شایعاتی که در خصوص افزایش قیمت نرخ طرح ترافیک شهر مشهد حاکم شده است، به گفته‌ی سرهنگ حمیدرضا دهنوی، هیچ افزایش نرخی متوجه شهر مشهد نیست. آنچه در اخبار در زمینه‌ی افزایش ۵۰ درصدی به گوش می‌رسد، مربوط به محدوده طرح ترافیک شهر تهران است.

به گفته‌ی سرهنگ حمیدرضا دهنوی، چنانچه افزایش قیمتی صورت گیرد، از طرق مختلف به اطلاع شهروندان مشهدی خواهد رسید.

نرخ این طرح در حال حاضر ۲۰ هزار تومان است که طرح ترافیک مشهد برای مسافران نیز لازم‌الاجرا است.

طرح ترافیک مشهد، ساعات و محدوده

طرح ترافیک مشهد، ساعات و محدوده

ساعات طرح ترافیک مشهد ۱۴۰۰

طرح ترافیک مشهد از چه ساعتی است؟ شاید شما هم از خود پرسیده باشید برنامه طرح ترافیک مشهد ساعت چنده؟ طرح ترافیک زوج و فرد مشهد ساعت خاصی را شامل می‌شود. این طرح ساعت ۸ صبح الی ۲۰ اجرا خواهد شد. تنها روزهای جمعه و روزهای تعطیل رسمی، این قانون اجرایی نخواهد بود.

طبق این طرح که محل اجرای آن هسته‌ی مرکزی شهر مشهد است، تنها افرادی را مجاز به ورود به طرح ترافیک مشهد خواهد نمود که آخرین رقم پلاک خودروی آنان، با روز هفته مطابقت داشته باشد. در تابستان طرح ترافیک مشهد از ساعت چند تا چند است؟ این طرح در روزهای تابستان تغییر کرده و ساعت ورود به طرح ترافیک مشهد به ساعات ۷ صبح الی ۲۳ تغییر خواهد یافت.

طرح ترافیک زوج فرد مشهد بر مبنای زوج و فرد استوار شده است. بر مبنای این طرح اگر رقم آخر خودرویی ۱، ۳، ۵، ۷ و ۹ باشد، تنها در روزهای فرد هفته یعنی یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه مجاز به تردد در محدوده‌ی طرح ترافیک خواهد بود.

لازم به ذکر است ساعت طرح ترافیک مشهد پنجشنبه‌ تفاوتی با روزهای دیگر ندارد. طرح ترافیک مشهد پنجشنبه از ساعت ۸ صبح الی ۲۰ برگزار خواهد شد.

به تبع خودروهای با رقم ۲، ۴، ۶ و ۸ در آخر پلاک خود تنها در روزهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه مجاز به عبور و مرور خواهند بود.

طرح ترافیک شبانه مشهد نیز برقرار است. بنابر اعلام ستاد کرونا ساعت طرح ترافیک شبانه مشهد از ساعت ۹ شب تا ۳ صبح خواهد بود.

محدوده‌ طرح ترافیک مشهد

طرح ترافیک شهر مشهد در نواحی زیر قابل اجرا است و خیابان طرح ترافیک مشهد به شرح زیر است. لازم به ذکر است طرح ترافیک مشهد از درب منزل برقرار نیست. بلکه تنها در محدوده زیر قابل اجرا است:

شمال: حدفاصل تقاطع شهید هاشمی نژاد و بلوار شهید کامیاب، الی بلوار وحدت شرق: حدفاصل بلوار وحدت و بلوار هفده شهریور، الی تقاطع بلوار هفده شهریور و بلوار فدائیان اسلام جنوب: حدفاصل بلوار فدائیان اسلام و بلوار ملک الشعرای بهار، الی تقاطع بهار و بلوار امام خمینی غرب: حدفاصل بلوار امام خمینی و بلوار شهید هاشمی نژاد، الی تقاطع شهید هاشمی نژاد و بلوار شهید کامیاب در همین راستا، طرح ترافیک خیابان امام رضا مشهد و تردد به تمامی خیابان‌های طرح ترافیک مشهد که در رینگ محدوده‌ی مرکزی هستند مجاز است. البته در زمینه طرح ترافیک جاده مشهد مطلبی ذکر نشده است.

در زیر عکس طرح ترافیک مشهد را مشاهده می‌کنید.

طرح ترافیک مشهد روز جمعه و روزهای تعطیل رسمی چگونه خواهد بود؟

تردد به محدوده‌ی ذکر شده در بالا، تنها در روزهای جمعه امکان پذیر است. در غیر این صورت، طرح ترافیک مشهد روزهای تعطیل نیز به قوت خود پابرجا خواهد بود.

به همین دلیل شهروندان مشهدی و مسافران عزیز توجه نمایند که در روزهای تعطیل با مراجعه به این‌محدوده، جریمه خواهند شد. اگر هنوز طرح ترافیک مشهد خرید نکرده‌اید وقت آن است که به فکر باشید.

طرح ترافیک مشهد، ساعات و محدوده

طرح ترافیک مشهد، ساعات و محدوده

جریمه ورود به طرح ترافیک در مشهد

جریمه ورود به طرح ترافیک مشهد برای هر بار ورود غیر مجاز به محدوده‌ی طرح ترافیک، ۲۰ هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است. به همین دلیل و به عنوان مثال، چنانچه خودرویی با پلاک فرد، در روز شنبه، چهارشنبه و دوشنبه به محدوده‌ی طرح ترافیک، در ساعت غیرمجاز به صورت غیر مجاز ورود داشته باشد، ۲۰ هزار تومان جریمه ورود به طرح ترافیک در مشهد در خلافی او به موجب این خلاف و تحت عنوان بدهی طرح ترافیک لحاظ می‌شود. زمان جریمه با زمان طرح ترافیک مشهد یکی بوده و طبق ساعاتی است که گفته شد.

طرح ترافیک در زمینه‌ی ساکنان محدوده طرح ترافیک شهر مشهد چگونه خواهد بود؟

بر اساس آخرین اطلاعیه پورتال شهر مشهد مقدس، ساکنین مشهدی که در نواحی فوق‌الذکر سکونت دارند می‌توانند با ورود به سامانه، اطلاعات خود را وارد نموده و اجازه‌ی عبور و مرور دریافت نمایند.

نحوه خرید طرح ترافیک مشهد

شهروندان عزیز که علاقه‌مند به دریافت مجوز ورود به طرح ترافیک در مشهد هستند، کافی است با در دست داشتن مدارکی مانند اصل و کپی برگ سبز خودرو به همراه اصل و کپی کارت ملی مالک خودرو، به سازمان حمل و نقل ترافیک شهری شهر مشهد مقدس مراجعه نمایند. در آنجا می‌توانند با پرداخت طرح ترافیک مشهد به مجوز عبور و مرور در محدوده‌ی طرح ترافیکی دسترسی یابند. از طرفی‌ ساکنان مشهد می‌توانند برای صدور مجوز طرح ترافیک مشهد به سامانه صدور مجوز طرح ترافیک مشهد مراجعه کنند.

طرح ترافیک اطراف حرم چگونه است؟

برای سهولت دسترسی به حرم برای ساکنین و مسافران عزیز، شهرداری مشهد در اطراف حرم مطهر اقدام به ساخت پارکینگ‌هایی نموده است تا زائران بتوانند با پارک خودرو در این مناطق، با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به حرم دسترسی یابند.

این پارکینگ‌ها در ورودی‌های اطراف حرم از جمله میدان بسیج، میدان شهدا، میدان شهید گمنام و میدان نواب در نظر گرفته شده‌‌اند تا از بار ترافیکی اطراف حرم مطهر کاسته شود.

اجرای طرح در ایام کرونا

پس از ورود ویروس کرونا به شهرهای ایران، شهرداری مشهد برای جلوگیری از انتقال و همه‌گیری شهر مشهد در اثر استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، محمدرضا کلائی طی توییتی اعلام کرد طرح ترافیک زوج و فرد مشهد در این محدوده تا اطلاع ثانوی لغو شد. در نتیجه طرح ترافیک مشهد کرونا را شامل شده و لغو گردید. از آنجا که نوروز ۱۴۰۰ در اوج کرونا بود، طرح ترافیک مشهد در ایام نوروز نیز پابرجا بود.

طرح ترافیک مشهد، ساعات و محدوده

طرح ترافیک مشهد، ساعات و محدوده

سخن پایانی

ترافیک، یکی از معضلاتی است که امروزه گریبانگیر تمام کلانشهرهای بزرگ مانند مشهد و تهران را شده است. وجود ترافیک نه تنها باعث می‌شود شهروندان، وقت خود را ساعت‌ها در خودرو و در ترافیک هدر دهند، بلکه باعث افزایش آلودگی هوا ناشی از دود خودروها و سوختن بیش از حد بنزین می‌شود.

مشهد، دومین کلانشهر بزرگ و ملقب به پایتخت معنوی ایران است. نه تنها خود این شهر از جمعیت زیادی برخوردار است، بلکه خیل عظیم عاشقان حضرت امام رضا نیز بر تعداد ساکنان این شهر می‌افزاید.

وجود تعداد بالای زوار و آمد و شد فراوان به حرم مطهر، باعث‌افزایش سطح ترافیک در اطراف حرم مطهر و خیابان‌های منتهی به حرم شده است. ساکنین و زوار برای رسیدن به حرم مطهر باید ساعت‌ها وقت خود را در ترافیک اطراف حرم بگذرانند.

به همین دلیل و در راستای کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و ترغیب مسافران و ساکنین به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، شهرداری مشهد به فکر ایجاد محدوده‌ی طرح ترافیک زوج و فرد در شهر مشهد افتاده است.

بنا به این نظریه در محدوده‌ای که در طی مقاله به آن اشاره شده است، خودروها تنها در صورتی مجاز به رفت و آمد هستند که رقم آخر سمت راست پلاک خودروی آن‌ها از نظر فرد یا زوج بودن با روز هفته مطابقت داشته باشد. البته طرح ترافیک روزانه مشهد برای کسانی که اقدام به خرید طرح ترافیک روزانه مشهد می‌کنند نیز برقرار است. این خودروها می‌توانند با خیالی آسوده به تردد در محدوده طرح ترافیک مبادرت ورزند.

اکنون که مقاله‌ی فوق را مطالعه کردید به خوبی می‌دانید طرح ترافیک در مشهد چگونه است؟ طرح ترافیک مشهد از چه ساعتی است؟ مبلغ جریمه طرح ترافیک مشهد چقدر است؟ طرح ترافیک جدید مشهد چگونه است.

لازم به ذکر است می‌توانید برای اطلاع از تایم طرح ترافیک مشهد و اطلاع از برقراری طرح ترافیک مشهد در روزهای تعطیل با تلفن طرح ترافیک مشهد تماس حاصل کرده یا با کلیک بر روی گزینه ثبت نام طرح ترافیک مشهد، اقدام به ثبت نام در طرح ترافیک مشهد کنید. همچنین برای اطلاع از اینکه طرح ترافیک مشهد تا کی ادامه دارد نیز به سامانه‌ی طرح ترافیک مراجعه نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جهان در آستانه مارپیچی هولناک قرار دارد/ آیا جنگ جهانی سوم در تایوان کلید می خورد؟