رشد نفرت از رژیم‌صهیونیستی در میان سلبریتی‌های غربی


رشد نفرت از رژیم‌صهیونیستی در میان سلبریتی‌های غربی

آرمان‌های فلسطین و بحث نقض آشکار حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی، علاوه بر مسلمانان جهان، نظر بسیاری از ستاره‌های غربی دنیای هنر را نیز به خود جلب کرده است.

به گزارش مشرق، چهره‌های هنری متعددی در سال‌های گذشته به رغم فشارهای سنگین لابی صهیونیستی که در صنعت سرگرمی جهان نفوذ قابل توجهی دارند، به حمایت از مردم مظلوم فلسطین برخاسته و خواستار آزادی فلسطین از اشغال شده‌اند؛ افرادی که بعضاً به دلیل این نوع موضع‌گیری با تهدید و حتی بایکوت مواجه شده‌اند. شاید جالب باشد، اما در فهرست هنرمندانی که با فلسطین و فلسطینی‌ها اعلام همبستگی کرده‌اند، نام افرادی دیده می‌شود که اغلب به عنوان نماد صنعت سینما یا موسیقی شهرت جهانی دارند. در ادامه نام چند تن از این افراد که به مناسبت‌های مختلف در رد وحشی‌گری اسرائیل موضع‌گیری کرده‌اند و واکنش صهیونیست‌ها به آن‌ها را خواهید دید.

رابرت دنیرو

رابرت دنیرو، بازیگر سرشناس هالیوود در زمان جنگ غزه اظهارات تندی علیه حمایت امریکا از اسرائیل بر زبان راند. او گفت: مقصر اصلی این ماجرا امریکاست؛ مطمئن باشید اگر امریکا از اسرائیل حمایت نمی‌کرد، تل‌آویو هرگز جرئت دست زدن به چنین اقدامی را نداشت.

خاویر باردم و پنه لوپه کروز

جنگ غزه باعث شد تا دو تن از ستارگان سینمای غرب یعنی «خاویر باردم» و همسرش «پنه لوپه کروز» با امضای طوماری به حمایت از مردم فلسطین بپردازند. در این طومار که بیش از ۷۰ هنرمند اسپانیولی‌زبان آن را امضا کرده بودند، حمله اسرائیل به غزه، نسل‌کشی عنوان شده بود و امضاکنندگان خواستار محکومیت این حمله از سوی اتحادیه اروپا شدند. این کار با هجمه سنگین لابی صهیونیستی به این زوج همراه شد، ولی باردم بر موضع خود پافشاری کرد و اسرائیل را عامل قتل کودکان بی‌گناه دانست. کروز و باردم، این اقدام خود را درخواست برای صلح عنوان کردند.

جان استوارت

یکی از مشهورترین شومن‌های امریکایی، جان استوارت نام دارد. مجری برنامه مشهور «دیلی شو» نیز به دلیل حمایت از فلسطین و درخواست برای جلوگیری از حمله اسرائیل به فلسطینی‌ها با انتقادهایی از سوی محافل صهیونیستی در امریکا روبه‌رو شده است.

زین مالک

خواننده مشهور و سلبریتی انگلیسی «زین مالک» در توئیتر با انتشار هشتگ فلسطین را آزاد کنید، با حمله صهیونیست‌ها مواجه شد. مالک که مصری‌الاصل است بعد از انتشار آن توئیت از سوی گروه‌های تندرو صهیونیست به مرگ تهدید شد.

راجر واترز

یکی از سرشناس‌ترین هنرمندان حامی فلسطین، راجر واترز خواننده گروه «پینک فلوید» است. او در سال‌های گذشته به انحای مختلف از فلسطینی‌ها حمایت و از صهیونیست‌ها اعلام انزجار کرده است. او در سال ۲۰۰۶ به درخواست گروه‌های حامی فلسطین، کنسرتش در تل‌آویو را لغو کرد و بعد از آن در سال ۲۰۱۰ آهنگی را منتشر و آن را به مردم فلسطین تقدیم کرد. این خواننده همچنین با «آپارتاید» خواندن اسرائیل، اشغالگری رژیم صهیونیستی را وحشیانه عنوان کرد.

بنکسی

کسی از علاقه‌مندان هنرهای تجسمی نیست که بنکسی را نشناسد؛ هنرمند خیابانی مرموز که با آثار انتقادی بر دیوارهای شهر شهرتی فراگیر پیدا کرده است. هنوز کسی نامش را نمی‌داند، اما هر از چند گاهی موضوعات مهم او را دستمایه خلق آثاری تأثیرگذار می‌کند. او به موضوع فلسطین هم پرداخته است، البته به شیوه مخصوص خودش. بنکسی در کنار نقاشی‌هایش روی دیوار حائل کرانه باختری، هتلی هم تأسیس کرده است. هتلی متفاوت به نام «The Walled Off» که فقط چهار متر از دیوار بتنی در کرانه باختری فاصله دارد و تمام اتاق‌های آن منظره‌ای رو به دیوار دارند.

جی کی رولینگ

رولینگ، نویسنده مشهور مجموعه «هری پاتر» نیز از جمله هنرمندانی است که در سال‌های گذشته به حمایت از فلسطینی‌ها پرداخته است. وی در سال ۲۰۱۵ بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن با اشاره به بی‌عدالتی‌ای که اسرائیل نسبت به فلسطینی‌ها اعمال می‌کند، خواستار پاسخگویی دولت اسرائیل نسبت به این وحشی‌گری‌ها شد.


بیشتر بخوانید:

راسل براند

راسل ادوارد براند، بازیگر و کمدین انگلیسی نیز از جمله هنرمندانی است که ماجرای حمایت او از فلسطینی‌ها شهرت دارد. براند خواستار تحریم کالاهای اسرائیلی شد و همین موضع باعث شد در امریکا به یهودی‌ستیزی متهم شود، البته او در یادداشتی این اتهام را رد کرد.

منال عیسی

منال عیسی، بازیگر لبنانی با اقدامی که در حمایت از مردم فلسطین انجام داد به یکی از خبرسازترین هنرمندان حاضر در هفتاد و یکمین دوره جشنواره «کن» تبدیل شد. او با پلاکاردی که در آن نوشته شده بود «حمله به مردم غزه را متوقف کنید» روی فرش قرمز جشنواره حاضر شد، این اقدام باعث شد که عیسی از جایزه بهترین بازیگر زن آن سال دور شود، اما خاطره اقدام شجاعانه‌اش در تاریخ جشنواره کن باقی بماند.

ناتالی پورتمن

«ناتالی پورتمن» بازیگر یهودی سرشناس هالیوود و متولد فلسطین اشغالی، چندی پیش در جریان گفتگو با یک رسانه عربی قانون «کشور ملی یهود» در پارلمان رژیم صهیونیستی را نژادپرستانه و اشتباه توصیف کرد. پورتمن حتی جایزه جنسیس ۲۰۱۸ که از سوی اسرائیل به شخصیت‌های برتر یهودی اهدا می‌شود و یک‌میلیون دلار ارزش دارد را رد کرد. او گفته بود: «متأسفانه زندگی مردم و حیات شخصی آن‌ها به تصمیم سیاستمداران وابسته است. من امیدوارم همگان برای مردم و همسایگانشان عشق و محبت فراهم و شرایطی را ایجاد کنند که همه باهم زندگی کنند.»

دیگر حامیان فلسطین

در میان هنرمندان افرادی مانند «سلنا گومز» و «ریحانا» بلافاصله بعد از انتشار پست‌های حمایت از فلسطین با حمله صهیونیست‌ها مجبور به عقب‌نشینی شدند، چند تن دیگر نیز وادار به تعدیل مواضع ضداسرائیلی شدند که نشان‌دهنده میزان نفوذ لابی‌های صهیونیستی در مناسبات اقتصادی دنیای هنر در غرب است. افرادی که در بالا نام آن‌ها ذکر شد تنها چند نمونه از چندین و چند مورد حمایت هنرمندان و سلبریتی‌ها از مردم فلسطین است.
منبع: روزنامه جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جهان در آستانه مارپیچی هولناک قرار دارد/ آیا جنگ جهانی سوم در تایوان کلید می خورد؟