اولویت منافع ملی در سیاست‌گذاری به دور از علایق شخصی و جناحی


اولویت منافع ملی در سیاست‌گذاری به دور از علایق شخصی و جناحی

تهران- ایرنا- دبیرکل ائتلاف داوطلبان مستقل گفت: اولویت دادن به منافع ملی در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های عمومی، به دور از منافع غیرقانونی شخصی، جناحی، گروهی و توقعات غیرقابل توجیه از محورهای مورد تاکید این ائتلاف است.

حسین رمضانی خردمردی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره محورهای ائتلاف در انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر با اعلام این که ائتلاف داوطلبان مستقل سراسر کشور، هفتمین انتخابات سراسری و سومین انتخابات شوراهای اسلامی شهر را تجربه می‌کند، گفت: با این که انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر دو عرصه متفاوت هستند، اما مخاطب همه انتخابات‌ عمومی در کشور، مردم‌ هستند و خواسته مردم نیز از منتخبان و نمایندگان‌ خود، «تسهیل شرایط زندگی» است.

دبیرکل ائتلاف کاندیداهای مستقل در پاسخ به این سؤال که این ائتلاف در انتخابات شوراهای شهر حول چه محورهایی فعالیت می‌کند، گفت: ما با تأمل درباره مسائل کلان و عمومی حوزه مدیریت شهری که ریشه در جامعه و فرهنگ آن و مناسبات درون مدیریتی شهر و تعامل با سلسله مراتب بالای حکومتی دارد، به ترسیم اهداف، برنامه ‌ها و راه‌ حل‌های ائتلاف داوطلبان مستقل سراسر کشور پرداختیم که برخی از آنها با محورهای ائتلاف در انتخابات مجلس شورای اسلامی مشترک است.

رمضانی با اشاره به این که بداخلاقی‌های سیاسی برخی مقام‌ها و مسوولان در دهه‌های اخیر از اعتماد مردم به فعالان سیاسی کاسته و اخلاق را به گمشده سیاست در ایران تبدیل کرده است، گفت: از این رو، نخستین محور ائتلاف داوطلبان مستقل را «تعهد به اخلاق و ارزش‌های راستین در فعالیت‌های سیاسی و مدنی و ترویج آن» قرار دادیم.

وی در ادامه افزود: کارآمدی و اثربخشی نهادهای عمومی‌ چون شهرداری‌ها با بهره‌مندی از آموزه‌های دینی، اصول قانون اساسی، منویات رهبری درباره اداره شهر و همچنین استفاده از تجربیات جهانی ممکن است و دور از دسترس نیست.

دبیرکل ائتلاف داوطلبان مستقل سراسر کشور افزود: اراده قوی برای حاکم‌سازی قانون بر مدیریت شهر و جلوگیری از مدیریت سلیقه‌ای دیگر مقوله‌ای است که به عنوان موضوع محوری ائتلاف به آن باور داریم.

وی همچنین به موضوع جداانگاری مسأله و سرنوشت همه ملت ایران اشاره کرد و گفت: با این‌که مسائل شهرها اشتراکات زیادی دارد و این مسائل با همکاری و هم‌افزایی در قالب «ملت ایران» مرتفع خواهد شد، اما در رقابت‌های انتخاباتی و همچنین در طول دوره عضویت فرد در شورای شهر، بخشی‌نگری و فدا کردن منافع عموم برای کسب رأی مجدد به چشم می‌خورد. بنابراین، «اولویت دادن به منافع ملی در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌ های عمومی، به دور از منافع غیرقانونی شخصی، جناحی، گروهی و توقعات غیرقابل توجیه منطقه‌ای» موضوع دیگری است که به عنوان محور ائتلاف داوطلبان مستقل مورد تأکید قرار گرفته است.

رمضانی خردمردی اعتقاد به لزوم «تحول در به کارگیری نیروهای انسانی در حوزه مدیریت شهری و قاعده‌مندسازی آن بر اساس شایسته سالاری و توسعه سازوکارهای قانونی مشارکت تخصصی نخبگان علمی و باتجربه» را نیز ضرورت دیگر مدیریت شهری و محور بعدی این ائتلاف برشمرد.

دبیرکل ائتلاف کاندیداهای مستقل سراسر کشور، با تأکید بر نقش مردم در سلامت سازمانی و عملکرد بهینه شهرداری‌ها، «تلاش برای قانونمندسازی نظارت همگانی، در جامعه، مصرح در اصل هشتم قانون اساسی و نهادینه‌سازی پاسخگویی بر مبنای حق و وظیفة دینی و مدنی بودن نظارت برای شهروندان» را به عنوان ششمین محور این ائتلاف در انتخابات شوراهای شهر ۲۸ خرداد ذکر کرد.

رمضانی خردمردی همچنین «اولویت به مسائل اجتماعی و اقتصادی و تلاش برای بهبود وضعیت معیشت شهروندان، با محور قرار دادن نهاد خانواده در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری‌ها» را محور دیگر ائتلاف کاندیداهای مستقل ذکر کرد که به تسهیل زندگی شهروندان کمک می‌کند.

دبیرکل ائتلاف کاندیداهای مستقل سراسر کشور با اعلام این که ویژگی منحصر به‌فرد این ائتلاف نسبت به احزاب و جناح‌های سیاسی در انتخابات شوراهای شهر، توجه آن به منطقه تمدنی است، افزود: از این رو اولویت به همگرایی نوین منطقه‌ای با محوریت فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و تمدن ایرانی در دیپلماسی شهری و تلاش برای همکاری بین شهرهای میراث‌دار فرهنگ و تمدن ایرانی» هشتمین و آخرین محور این ائتلاف است.

رمضانی خردمردی در پایان گفت: با توجه به محورهای ائتلاف که اهداف فعالیت ما در انتخابات و اعضای منتخب در شورای شهرها محسوب می‌شود، برنامه‌های این ائتلاف و طرح‌های اجرایی ذیل آنها تنظیم شده که به زودی اعلام خواهد شد.

ائتلاف کاندیداهای مستقل سراسر کشور در پنجم اسفند ماه سال ۱۳۸۶ به عنوان یک «ائتلاف انتخاباتی» در سطح کشور، اعلام موجودیت کرد و از آن زمان در ادوار مختلف انتخابات فعال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت