موضوع فلسطین فراتر از یک مسئله مذهبی/ روز قدس مسئله فلسطین را زنده نگه داشته است


موضوع فلسطین فراتر از یک مسئله مذهبی/ روز قدس مسئله فلسطین را زنده نگه داشته است

روزنامه نگار اهل آفریقای جنوبی در گفتگو با خبرگزاری شبستان تاکید کرد که موضوع فلسطین فراتر از یک مسئله مذهبی و در حقیقت یک مسئله حقوق بشری است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: «یوسف مصطفی»،محقق، روزنامه نگار اهل آفریقای جنوبی و عضو موسسه خدمات اسلامی و مسجد الحق در «پرتوریا»،پایتخت این کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری شبستان در خصوص موضوع روز قدس و مسئله فلسطین به پرسش های زیر پاسخ داد:

به اعتقاد شما مهم ترین وظیفه آزادیخواهان و ظلم ستیزان در قبال موضوع فلسطین چیست؟

مقابله با ظلم و ستم موضوعی است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است.خداوند در قرآن کریم به ما می گوید که وظیفه داریم هر جایی که شاهد ظلم و ستم هستیم با آن مبارزه کنیم. مردم فلسطین مدت هاست که تحت ظلم زندگی کرده اند و اگر ما مدعی هستیم که پیروان قرآنیم و پیروان پیامبر اکرم (ص) و اهل بیتش هستیم باید با این ظلم و ستم مبارزه کنیم.علاوه بر این من به عنوان یکی از مردم آفریقای جنوبی با ظلمی که مردم فلسطین زیر سایه آن زندگی می کنند احساس نزدیکی و همدردی می کنم زیرا ما هم آپارتاید را درک کرده ایم و از بدی ها و شرارت های آن خبر داریم،پس برای ما بسیار راحت است که در کنار مسلمانان و به عنوان اهالی آفریقای جنوبی از همه ابزار و روش های لازم کهع در توان داریم برای آزادی مردم فلسطین استفاده کنیم.رهبر من «نلسون ماندلا» به درستی گفته است که ما به عنوان مردم آفریقای جنوبی تا زمانی که مردم فلسطین آزاد شوند نمی توانیم آزاد باشیم.

آیا موضوع فلسطین فقط مربوط به جامعه مسلمانان است یا سایر ادیان هم نسبت به این موضوع باید دغدغه داشته باشند؟

موضوع فلسطین فراتر از یک مسئله مذهبی است و بسیاری از رهبران در سراسر جهان اعلام کرده اند که موضوع فسطین یک مسئله حقوق بشری است.

وظیفه مجامع بین المللی در قبال این موضوع چیست؟

باید به یاد داشته باشیم که این فقط وظیفه ما مردم آفریقای جنوبی یا مسلمانان نیست که با ستمگران بجنگیم.صهیونیست ها ظالم و ستمگر هستند و این وظیفه جامعه بین الملل است تا نقش محوری در تضمین آزادی فلسطینی ها ایفا کنند.همچنین باید به یاد داشته باشیم که ظلم و ستم سیستم صهیونیسم فقط به فلسطینی ها محدود نمی شود بلکه آنها به همه مردم سراسر جهان که در خطر صهیونیست ها نیستند و در راستای دستور کار آنها عمل نمی کنند،ظلم می کنند.

به صورت خاص وظیفه مسلمانان و دولت های اسلامی در قبال فلسطین و قدس شریف چیست؟ و مراکز دینی به ویژه مساجد چگونه می توانند با استفاده از ظرفیت های خود در تحقق آرمان قدس شریف و حمایت از مردم مظلوم فلسطین نقش داشته باشند؟

به طور خاص وظیفه مسلمانان و دولت های اسلامی در قبال فلسطین و قدس شریف این است که اطمینان حاصل کنند از همه منابع خود از جمله رسانه ها،شبکه ها،مساجد و سازمان هایی که در اختیار دارند برای آزادی فلسطینی ها استفاده کنند.به طور کلی مسئله نه تنها آزادی مردم مسلمان فلسطین بلکه آزادی کل انسان هایی است که در فلسطین،در منطقه و در سراسر جهان تحت ظلم و ستم زندگی می کنند.

بزرگداشت مناسبت هایی همچون روز قدس در زنده نگه داشتن آرمان مقدس فلسطین و مقابله با رژیم جعلی و اشغالگر اسرائیل چه تاثیری دارد؟

الحمدالله روز بین المللی قدس از طریق شبکه های مختلف و با اقدامات مختلف برای حمایت از مردم فلسطین زنده نگه داشته شده است و این روز مسئله فلسطین را زنده نگه داشته است پس ما هم باید اطمینان حاصل کنیم که هر انسان و هر مسلمان متعهد چراغ آزادسازی قدس شریف را زنده نگه می دارد و این وظیفه همه مسلمانان و انسان های متعهد است.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را رسوای عالم کرد