قرص لوراتادین چیست؟ /هرچیزی که باید بدانید را اینجا بخوانید

قرص لوراتادین چیست؟ /هرچیزی که باید بدانید را اینجا بخوانید

لوراتادین به عنوان یک آنتی هیستامین علائمی مانند خارش، آبریزش بینی، آبریزش چشم و عطسه ناشی از “تب یونجه” و سایر علائم آلرژی ها را درمان می کند، همچنین این دارو برای تسکین خارش کهیر نیز استفاده می شود. لوراتادین از کهیر و واکنش جدی آلرژیک (آنافیلاکسی) جلوگیری یا درمان نمی کند، بنابراین اگر پزشک برای درمان واکنش های آلرژیک اپی نفرین تجویز کرده است همیشه انژکتور اپی نفرین خود را همراه داشته باشید.

از لوراتادین به جای اپی نفرین استفاده نکنید. اگر با این دارو خود درمانی می کنید مهم است دستورالعمل موجود در بسته دارو با دقت بخوانید تا بدانید چه موقع باید با پزشک خود مشورت کنید. به گزارش وب ام دی، از این دارو برای کودکان زیر 6 سال استفاده نکنید مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد.

نحوه مصرف نوع خوراکی لوراتادین

اگر از محصول بدون نسخه برای خود درمانی استفاده می کنید قبل از مصرف دارو تمام دستورالعمل های موجود در بسته محصول را بخوانید. در صورت تجویز لوراتادین توسط پزشک دستورالعمل های پزشک و روی دارو را با دقت دنبال کنید. در صورت داشتن سوال می توانید از پزشک یا داروساز کمک بگیرید.

این دارو را می توان همراه با غذا یا بدون آن مصرف کنید به طور معمول یک بار در روز یا طبق دستور پزشک یا روی بسته محصول استفاده کنید. دوز دارو براساس سن، شرایط و پاسخ به درمان تعیین می شود. دوز خود را افزایش ندهید یا بیش از حد مجاز مصرف نکنید. اگر علائم آلرژی بعد از 3 روز از شروع روند درمان بهبود نیافت یا کهیر بیش از 6 هفته طول کشید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر وضعیت شما بدتر شد یا فکر کردید یک مشکل پزشکی جدی مانند واکنش آلرژیک بسیار جدی / آنافیلاکسی دارید باید بلافاصله از کمک پزشکی استفاده کنید.

اثرات جانبی مصرف لوراتادین

لوراتادین به طور معمول عوارضی ندارد، اما در صورت بروز هرگونه اثر غیرمعمول به سرعت با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش / تورم (به خصوص صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی مصرف این دارو نیست، بنابراین در صورت مشاهده سایر عوارض به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط درباره مصرف لوراتادین

قبل از مصرف لوراتادین اگر نسبت به آن یا دسلوراتادین آلرژی دارید به پزشک اطلاع دهید. این دارو حاوی مواد غیرفعال است که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا بروز سایر مشکلات شود. قبل از استفاده از این دارو سابقه پزشکی خود را برای پزشک شرح دهید.

در صورت داشتن برخی بیماری های خاص مانند بیماری کلیوی یا کبدی بدون مشورت با پزشک خود خوددرمانی نکنید. لوراتادین به طور معمول در دوزهای توصیه شده باعث خواب آلودگی نمی شود. با این وجود تا زمانی که مطمئن نشوید نباید فعالیت هایی مانند رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا انجام هرگونه فعالیتی که نیاز به هوشیاری دارد را انجام دهید.
محصولات مایع یا قرص های جویدنی ممکن است حاوی قند یا آسپارتام باشند.

در صورت ابتلا به دیابت، فنیل کتونوری یا هر بیماری دیگری که لازم است این مواد را در رژیم غذایی خود محدود یا اجتناب کنید احتیاط توصیه می شود. در مورد استفاده بی خطر از این محصول با پزشک خود مشورت کنید. افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به ویژه خواب آلودگی یا گیجی حساسیت بیشتری نشان دهند.

این عوارض جانبی خطر زمین خوردن را افزایش می دهد. در دوران بارداری این دارو باید فقط در صورت نیاز ضروری استفاده شود. قبل از مصرف این دارو درباره خطرات و مزایای آن با پزشک خود مشورت کنید. لوراتادین به شیر مادر منتقل می شود. با این حال، بعید است به کودک شیرخوار آسیب برساند، اما بهتر است قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:وقتی گوشت چرخ‌کرده‌ صنعتی بو می دهد

قرص لوراتادین چیست؟ /هرچیزی که باید بدانید را اینجا بخوانید

قرص لوراتادین چیست؟ /هرچیزی که باید بدانید را اینجا بخوانید

فعل و انفعالات لوراتادین

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. فهرستی از تمام کالاهایی که استفاده می کنید (شامل داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز به اشتراک بگذارید.

در نظر داشته باشید بدون تایید پزشک دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید. لوراتادین بسیار شبیه دسلوراتادین است. هنگام استفاده از لوراتادین از داروهای حاوی دسلوراتادین استفاده نکنید. این دارو حتی در برخی آزمایش ها نیز تداخل ایجاد می کند و در نتیجه آن اثر دارد، بنابراین اطمینان حاصل کنید پرسنل آزمایشگاه و کلیه پزشکان از استفاده از این دارو مطلع هستند.

مصرف بیش از حد لوراتادین

در صورت مصرف بیش از حد لوراتادین و بروز علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل تنفسی با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد شامل خواب آلودگی شدید است. در صورت تجویز این دارو توسط پزشک برای شما مصرف آن را به دیگران توصیه نکنید.

دوز از دست رفته لوراتادین

اگر مصرف یک دوز دارو را فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف کنیدف اما در صورت نزدیک بودن به زمان دوز بعدی از مصرف دوز فراموش شده خودداری کنید.

بیشتر بخوانید:دلایلی برای خوردن چای

نحوه نگهداری لوراتادین

برچسب روی بسته لوراتادین را جهت آگاهی از نحوه نگهداری آن بخوانید یا از داروساز سوال بپرسید. لوراتادین را از نور و دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگهدارید و آن را در حمام نگهداری نکنید. داروها را داخل توالت و چاه فاضلاب نریزید مگر اینکه به شما چنین اجازه ای داده شده باشد. درباره دفع داروهای منقضی شده با داروساز یا شرکت پسماند منطقه خود مشورت کنید.
مترجم: الهه زارعی