پرستوی دریایی کوچک برای نخستین بار در تالاب گندمان بروجن مشاهده شد


پرستوی دریایی کوچک برای نخستین بار در تالاب گندمان بروجن مشاهده شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: برای نخستین بار 11 پرستوی دریایی کوچک در تالاب بین‌المللی گندمان شهرستان بروجن مشاهده و ثبت شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان، شهرام احمدی افزود: پرستوی دریایی کوچک با نام علمی Sterna albifrons برای نخستین بار روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه در تالاب گندمان مشاهده و در فهرست پرندگان مشاهده شده در این استان ثبت شد.
وی با اشاره به ویژگی‌ منحصر به فرد تالاب گندمان، گفت: زیستگاه این پرنده در آب‌های ساحلی دریاها، تالاب‌ها و رودخانه‌هاست و حفاظت از محل‌های تولید مثل آن ضروری است.
احمدی افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون ۲ گونه در حال انقراض پرنده شامل غاز پیشانی سفید کوچک و اسکوای قطبی نیز در این تالاب مشاهده شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: پارسال در سرشماری پرندگان، شاهد حضور بیش از ۷۴ گونه پرنده با تعداد بیش از ۱۲۲ هزار قطعه در تالاب‌های استان بودیم.

به گفته وی، هم‌اکنون کاکائی‌ها، لک‌لک‌ها، حواصیل‌ها، اِگرت‌ها و اردک‌های وحشی در حال فرود آمدن در تالاب‌های استان هستند و از اواسط آبان‌ماه شاهد اوج حضور پرندگان مهاجر در این استان خواهیم بود و پرندگان مهاجر تا قبل از یخ‌زدگی آب، در تالاب‌های استان مهمان خواهند بود.

تالاب گندمان با حدود یک‌هزار و ۷۰ هکتار وسعت در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد در شهرستان بروجن قرار دارد.

این تالاب جزء ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاههای جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی(لندن-۱۳۵۲) به ثبت رسیده است.

شهرستان بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری است.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا