قرص سیلدنافیل چیست؟ / نحوه مصرف و نگهداری آن

قرص سیلدنافیل چیست؟ / نحوه مصرف و نگهداری آن

سیلدنافیل برای درمان مشکلات عملکرد جنسی مردان (ناتوانی جنسی یا اختلال نعوظ) استفاده می شود. سیلدنافیل همراه با تحریک جنسی به افزایش جریان خون در آلت تناسلی آقایان برای نعوظ یا حفظ آن کمک می کند. این دارو از فرد در مقابل بیماری های مقاربتی (مانند اچ آی وی، هپاتیتB ، سوزاک، سیفلیس) محافظت نمی کند. به گزارش وب ام دی، رابطه جنسی ایمن مانند استفاده از کاندوم لاتکس را در نظر داشته باشید.

نحوه استفاده از قرص سیلدنافیل

قبل از شروع مصرف سیلدنافیل سوالات خود را در زمینه این دارو از پزشک خود بپرسید. برای درمان اختلال نعوظ این دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید. حداقل 30 دقیقه قبل از فعالیت جنسی سیلدنافیل مصرف کنید (یک ساعت قبل موثرتر است). در نظر داشته باشید بیش از یک بار در روز مصرف نکنید.

علاوه بر این، یک وعده غذایی پرچرب سرعت شروع کار دارو را به تاخیر می اندازد. دوز مصرفی بر اساس شرایط پزشکی، پاسخ به درمان و داروهای مصرفی تعیین می شود. حتما تمام محصولات مورد استفاده خود (از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک خود اطلاع دهید.
اثرات جانبی مصرف سیلدنافیل
احتمال می رود سرگیجه، سردرد، گرگرفتگی یا ناراحتی معده رخ دهد. تغییرات بینایی مانند افزایش حساسیت به نور، تاری دید یا مشکل در تشخیص رنگ های آبی و سبز نیز ممکن است رخ دهد.

در صورت تداوم یا تشدید هر یک از این عوارض به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید. برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید. به یاد داشته باشید پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است پس حتما سو آن از عوارض جانبی آن برای شما بیشتر است.

البته بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی را تجربه نمی کنند. فعالیت جنسی ممکن است فشار بیشتری را بر قلب به ویژه در صورت داشتن مشکل قلبی وارد کند.

اگر هنگام رابطه جنسی دچار مشکلات قلبی شده اید و هر یک از این عوارض جانبی جدی مانند سرگیجه شدید، غش کردن، درد قفسه سینه/ فک/ بازوی چپ و حالت تهوع را تجربه کرده اید به سرعت رابطه را متوقف کرده و از کمک های پزشکی استفاده کنید.
به ندرت ممکن است کاهش ناگهانی بینایی از جمله نابینایی دائمی در یک یا هر2 چشم رخ دهد. در صورت بروز این مشکل جدی مصرف سیلدنافیل را متوقف کرده و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

اگر مبتلا به بیماری قلبی، دیابت، کلسترول بالا، برخی دیگر از مشکلات چشم، فشار خون بالا هستید یا اگر بیش از 50 سال سن دارید یا سیگار می کشید احتمال ابتلا به هستید یا سیگار می کشید ، احتمال ابتلا به کاهش ناگهانی بینایی یا نابینایی دائمی در شما کمی بیشتر است.

به ندرت کاهش ناگهانی شنوایی، گبرخی اوقات زنگ زدن در گوش و سرگیجه نیز رخ می دهد. در این حالت نیز مصرف سیلدنافیل را متوقف کرده و در صورت بروز این عوارض بلافاصله از کمک پزشکی استفاده کنید.

در موارد نادر نعوظ دردناک یا طولانی به مدت 4 ساعت یا بیشتر را تجربه خواهید کرد، بنابراین در این شرایط نیز استفاده از دارو را متوقف کرده و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی فورا به پزشک مراجعه کنید. این فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست.

بیشتر بخوانید:قرص ال کارنیتین چیست؟ + فواید و عوارض مصرف آن

قرص سیلدنافیل چیست؟ / نحوه مصرف و نگهداری آن

قرص سیلدنافیل چیست؟ / نحوه مصرف و نگهداری آن

موارد احتیاط درباره مصرف سیلدنافیل

قبل از مصرف سیلدنافیل اگر به آن حساسیت دارید یا آلرژی دیگری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. این محصول حاوی مواد غیرفعالی است که باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات می شود.

قبل از استفاده از این دارو درباره سابقه پزشکی خود به پزشک اطلاعات دهید به ویژه اگر مشکلات قلبی (مانند حمله قلبی یا ضربان قلب نامنظم تهدید کننده زندگی در 6 ماه گذشته، درد قفسه سینه/ آنژین و نارسایی قلبی)، سکته مغزی، بیماری کلیوی، بیماری کبدی، فشار خون بالا یا پایین، کاهش شدید آب بدن (کمبود آب)، شرایط آلت تناسلی مرد (مانند زاویه، فیبروز / اسکار، بیماری پیرونی)، سابقه نعوظ دردناک / طولانی مدت، شرایطی که خطر پریاپیسم را افزایش می دهد (مانند کم خونی داسی شکل، لوسمی و میلوم متعدد)، مشکلات چشمی (مانند رتینیت پیگمنتوزا، کاهش ناگهانی بینایی ، نابینایی دائمی).
این دارو شاید باعث گیجی یا ایجاد مشکلات بینایی شود.

الکل یا ماری جوانا نیز می تواند باعث سرگیجه شود. در این حالت از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری دارد مانند رانندگی و استفاده از ماشین آلات سنگین خودداری کنید. ضمن محدود کردن مصرف نوشیدنی های حاوی الکل در صورت استفاده از ماری جوانا نیز با پزشک خود صحبت کنید. قبل از انجام جراحی تمام محصولات مورد استفاده خود (از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.
فعل و انفعالات
تداخلات دارویی نحوه عملکرد داروها را تغییر می دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش می دهد. این سند شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک خود به اشتراک بگذارید.

دقت کنید بدون تایید پزشک دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید. داروی ریوسیگوئات ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد. سیلدنافیل در صورت استفاده با نیترات باعث افت شدید فشار خون می شود. افت جدی فشار خون می تواند منجر به سرگیجه، غش و به ندرت حمله قلبی یا سکته مغزی شود. از سیلدنافیل با هیچ یک از موارد زیر استفاده نکنید، داروهای خاصی که برای درمان درد/ آنژین قفسه سینه استفاده می شود.

اگر داروی آلفا بلاکر (مانند دوکسازوسین و تامسولوسین) برای درمان بزرگ شدن پروستات / فشار خون بالا مصرف می کنید، ممکن است سطح فشار خون کاهش یابد که منجر به سرگیجه یا غش می شود، بنابراین پزشک ممکن است درمان را با دوز کمتری از سیلدنافیل شروع کند تا خطر ابتلا به فشار خون پایین را به حداقل برساند.

سایر داروها می توانند در از بین بردن سیلدنافیل از بدن تاثیر بگذارند که ممکن است روی عملکرد سیلدنافیل اثر داشته باشند. این دارو را با هیچ محصول دیگری که حاوی سیلدنافیل یا سایر داروهای مشابه برای اختلال نعوظ یا فشار خون ریوی است (مانند تادالافیل و واردنافیل) مصرف نکنید.

بیشتر بخوانید:داروهای رفع سوزش معده خطر سکته مغزی را افزایش می دهند

مصرف بیش از حد سیلدنافیل

اگر فردی بیش از حد سیلدنافیل مصرف کرده باشد و علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل تنفسی را داشته باشد با اورژانس تماس بگیرد. علائم مصرف بیش از حد این دارو شامل سرگیجه شدید، غش کردن، نعوظ دردناک / طولانی مدت است. در نظر داشته باشید مصرف این دارو را به دیگران توصیه نکنید.

نحوه نگهداری سیلدنافیل

این دارو را در دمای اتاق، دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. دقت داشته باشید همه داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. داروها را دخال توالت یا چاه فاضلاب نریزید مگر اینکه مجاز به انجام این کار باشید.
مترجم: الهه زارعی