گالیکش و آزادشهر به ایستگاه هواشناسی نیاز دارند


گالیکش و آزادشهر به ایستگاه هواشناسی نیاز دارند

گنبدکاووس - ایرنا - فرمانداران گالیکش و آزادشهر در شرق استان گلستان هر کدام خواستار ایجاد ایستگاه هواشناسی در شهرستان‌ حوزه فعالیت خود باتوجه به موقعیت خاص جغرافیایی، زراعت و کشاورزی و اهمیت اطلاع رسانی از آخرین وضعیت جوّی برای تصمیم گیری درست در شرایط بحران شدند.

اطلاع رسانی از آخرین وضعیت جوی در شهرستان ۶۴ هزار نفری گالیکش که ۵۵ درصد جمعیت آن در ۶۳ روستا زندگی می‌کنند و اقتصاد اصلی آنان بر پایه کشاورزی استوار است، نقش موثری در انجام و تقویت فعالیت‌های این حوزه و جلوگیری از بروز خسارات احتمالی دارد.

فرماندار گالیکش با تاکید برلزوم راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی در این شهرستان، گفت: برای استقرار ایستگاه هواشناسی نیاز به تامین زمین مناسب داریم که به‌زودی محقق می‌شود.

احمد تجری‌مفرد افزود: اولویت استقرار ایستگاه هواشناسی باتوجه به بافت شهری گالیکش، در محوطه یکی از دانشگاه‌های آزاد اسلامی یا پیام نور این شهرستان است.

وی بابیان اینکه اداره کل هواشناسی گلستان قول مساعد برای راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی در گالیکش داده است، اضافه کرد: بحث تامین اعتبار مورد نیاز در جلسات کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و استان که قرار است به زودی برگزار شود، مطرح و پیگیری خواهد شد.

همچنین آزادشهر با افزون بر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و واقع شدن در مسیر اصلی ارتباط با دیگر شهرستان‌های واقع در شرق گلستان و نیز قرار گرفتن محور کوهستانی خوش‌ییلاق در این شهرستان، نیاز به راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی دارد.

فرماندار آزادشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: باتوجه به فاصله ایستگاه هواشناسی علی‌آبادکتول با این شهرستان و وجود زمین‌های کشاورزی مناسب، مناطق مرتفع و فراوانی تردد در جاده خوش‌ییلاق به شاهرود که از جاده‌های ترانزیتی مهم گلستان است، استقرار ایستگاه هواشناسی، دسترسی به جدیدترین اطلاعات هواشناسی به منظور پیشگیری از بروز خسارات ناشی از حوادث طبیعی و رانندگی، میسر خواهد شد.

حمیدرضا ملک حسینی افزود: اداره کل هواشناسی گلستان زمین ۲ هزار و ۵۰۰ متری در آزادشهر در اختیار دارد اما به دلیل مناسب نبودن محل زمین، پیگیری برای جابجایی آن با زمین شهرداری و یا بخش خصوصی درحال انجام است.

در همین پیوند مدیرکل هواشناسی گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت که هم اکنون۱۲ شهرستان گلستان دارای ایستگاه‌ هواشناسی هستند و تنها گالیکش و آزادشهر فاقد ایستگاه می‌باشند.

نوربخش داداشی افزود: هم اینک ۱۵۶ ایستگاه و سامانه هواشناسی از انواع مختلف شامل "سینوپتیک، اقلیم شناسی، باران‌سنجی، جاده‌ای، جو بالا، باران سنجی خودکار، پایش گرد و غبار" در استان گلستان فعال است.

وی بابیان اینکه از ۱۰ ایستگاه‌ کاوش جو یا جو بالا در کشور، یک مورد از آن در فرودگاه گرگان مستقر است، اضافه کرد: هم اکنون ۱۳ ایستگاه باران‌سنج خودکار (آنلاین) در مناطق مختلف گلستان وجود دارد که خودکار کردن ۷۸ ایستگاه باران‌سنج دیگر استان نیز در دستورکار است.

مدیرکل هواشناسی گلستان ادامه داد: هم اینک هواشناسی ۲ هزار و ۵۰۰ متر زمین در آزادشهر در اختیار دارد که محل آن برای ایجاد ایستگاه مطالعات هواشناسی کشاورزی این شهرستان مناسب نیست و پیگیری برای تغییر محل زمین در حال انجام است.

وی گفت: پیگیری‌ لازم برای استقرار ایستگاه اقلیم شناسی خودکار در فضای دانشگاه آزاد اسلامی یا پیام نور گالیکش نیز درحال انجام است و به‌زودی این ایستگاه فعال خواهد شد.

داداشی افزود: با وجود تامین تجهیزات لازم برای ایستگاه‌های هواشناسی از سوی سازمان هواشناسی کشور اما احداث ساختمان، نصب، راه‌اندازی و نگهداری تجهیزات نیازمند اعتبارات بالایی است که باید از محل منابع استانی تامین شود.

به گفته وی، میانگین هزینه برای راه‌اندازی هر یک از ایستگاه‌های هواشناسی در آزادشهر و گالیکش حدود ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید