احیای قرارداد رنو و نیروگاه طراز ناهید در ساوه قوت گرفته است


احیای قرارداد رنو و نیروگاه طراز ناهید در ساوه قوت گرفته است

ساوه - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: مذاکرات احیای قراردادهای سرمایه‌گذاری استان از جمله مشارکت شرکت خودروسازی رنو فرانسه در سایت بن رو ساوه و همچنین ساخت نیروگاه 500 مگاواتی طراز ناهید با رفع تحریم ها قوت گرفته است.

«سید علی آقازاده» روز گذشته در پایان سفر به شهرستان زرندیه که با هدف افتتاح طرح های اصلاح و بهسازی شبکه برق ۲۰ روستای استان مرکزی با حضور ویدئوکنفرانسی وزیر نیرو برگزار شد، در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: با این ذهنیت و آمادگی برای شرایط رفع تحریم ها، تدوین و نگارش سند پساتحریم در استان مرکزی را آغاز کرده ایم که در آن توسعه حوزه‌های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی و همچنین احیای قراردادهای پسابرجام لحاظ خواهد شد.

وی بیان کرد: نکته قابل تامل در باب رفع تحریم‌ها این است که برداشتن تحریم‌ها همواره فرصت نیست بلکه این امر ممکن است تهدید آفرین نیز باشد زیرا برخی از تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی که از شرایط تحریم فرصتی برای شکوفایی و رونق و افزایش تولیدات داخلی ایجاد کردند اکنون نگران هستند که با ورود رقبای خارجی به بازارهای داخلی، دچار آسیب شوند بنابراین لازم است حمایت از ظرفیت تولیدات داخلی حتی با حضور شرکت های خارجی هم در دستور کار مسئولان باشد و در استان مرکزی نیز این رویه را با قدرت انجام خواهیم داد.

استاندار مرکزی افزود: تهدید و فرصت‌های رفع تحریم‌ها در ابعاد مختلف سند پساتحریم استان مرکزی بررسی شده و تلاش برای طرح موضوعات اساسی در این زمینه با کمترین خسارت به صنعت و تولید داخلی در دستور کار است.

آقازاده با اشاره به پروژه ساخت کارخانه خودروسازی رنو گفت: با رفع تحریم‌ها، نه تنها طرح تولید رنو با مشارکت فرانسوی ها در سایت بن رو ساوه، بلکه بسیاری از مذاکرات نیمه‌تمام حوزه سرمایه‌گذاری در استان مرکزی که قبل از تحریم ها که در سالهای ۹۶ و ۹۷ انجام شد، نیز از سر گرفته می‌شود.

به گفته او، پروژه ساخت نیروگاه خورشیدی طرازناهید ساوه که ظرفیت تولید ۵۰۰ مگاوات برق خورشیدی را دارد نیز از دیگر طرح های سرمایه گذاری با مشارکت طرف های خارجی در استان مرکزی است که به دلیل تحریم‌ها متوقف شد اما در صورت فراهم شدن شرایط و رفع تحریم ها برای احیای این مذاکرات و عملیاتی کردن آن اقدام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل ظرفیت و بافت مناسب استان مرکزی به خصوص شهرستان های ساوه و زرندیه با شاخص های نزدیکی به تهران و فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و همچنین زیرساخت های مهیا، حضور در این مناطق را هدفگذاری کرده اند و مدیریت استان هم با جدیت در این خصوص تلاش خواهد کرد تا ضمن توسعه واحدهای صنعتی و جذب سرمایه گذاران خارجی بستر مناسبی را برای توسعه تولیدات، اشتغال و ارزآوری برای کشور و استان فراهم نماید.

بازخوانی قراردادهای رنو و نیروگاه طراز ناهید

قرارداد میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با رنو فرانسه در حوزه تولید خودرو پس از امضای برجام منعقد شد تا در سایت بن رو ساوه تولید خودروهای با برند کشور فرانسه در دستور کار قرار گیرد.

پیش بینی شده بود که با فعالیت این واحد خودروسازی بیش از ۶ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار شوند و حجم اولیه قرارداد با طرف فرانسوی نیز حدود ۴۰۰ میلیون یورو بود.

مقرر شد که ۶۰ درصد از آورده این همکاری مشترک تجاری از سوی طرف فرانسوی و ۴۰ درصد نیز با طرف ایرانی باشد.

همچنین طرح ساخت نیروگاه ۵۰۰ مکاواتی برق خورشیدی در اطراف روستای طرازناهید ساوه از سال ۹۶ در دستور کار قرار گرفت و جلساتی نیز با ۲ سرمایه گذار اهل کشورهای ترکیه و بلژیک نیز در ساوه برگزار و تفاهم اولیه حاصل شد اما با آغاز تحریم ها این موضوع نیز متوقف ماند.

برای ساخت این نیروگاه زمین مورد نیاز هم تامین شد و حجم سرمایه گذاری برای ساخت آن هم افزون بر 6 و نیم میلیارد یورو اعلام شد که در صورت راه اندازی علاوه بر تامین نیازهای داخلی، امکان صادرات برق نیز وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل