دانستنی های جالب در مورد شتر + تحقیق و مقاله خواندنی و جالب در مورد حیوان شتر


در این بخش اطلاعات خواندنی، مقاله و تحقیق علمی در مورد حیوان شتر را آماده کرده ایم با ما همراه باشید. یکی از حیواناتی که همیشه در کنار انسان زندگی کرده است شتر است که توانایی پیمودن مسیرهای بسیار طولانی را دارد و در پشت خود دو کوهان دارد که انسان می تواند بین این […] نوشته دانستنی های جالب در مورد شتر + تحقیق و مقاله خواندنی و جالب در مورد حیوان...

در این بخش اطلاعات خواندنی، مقاله و تحقیق علمی در مورد حیوان شتر را آماده کرده ایم با ما همراه باشید.

یکی از حیواناتی که همیشه در کنار انسان زندگی کرده است شتر است که توانایی پیمودن مسیرهای بسیار طولانی را دارد و در پشت خود دو کوهان دارد که انسان می تواند بین این دو کوهان بنشیند و مسافت های طولانی را طی کند.

دانستنی های جالب در مورد شتر

حیوان شتر در زبان پهلوی اشتر نام دارد و حیوانی است بسیار نیرومند و تنومند که با توان بالایی که دارد از دسته شتران به حساب می آید و شبه نشخوار کننده است و دست و گردنی بسیار دراز دارد. این حیوان دارای دو کوهان بر پشت خود است که ساختار آن از پیه و چربی است. در دین اسلام گوشت شتر خلال است ولی ذبح آن با دیگر جانوران حلال گوشت تفاوت دارد. به همین دلیل شتر را از طریق بریدن گلو ذبح می کنند و اگر سر آن را مانند گوسفند پیش از نحر ببرند گوشت آن حلال نیست.

حیوان شتر کاربردهای مختلفی مانند دارد و قابلیت بارکشی هم دارد. از شیر آن استفاده می شود و از پوست و پشم شتر در صنایع ریسندگی و پارچه بافی استفاده می شود. گونه های دیگری از شتران که فاقد کوهان هستند در آمریکای جنوبی زندگی می کنند که به آنها آلپاکا، لاما و گواناما می گویند. شتر ویژگی های خاصی دارد که مهمترین آن تحمل شرایط سخت صحرا و دماهای مختلف به ویژه گرمای شدید است و کمبود آب و علوفه را هم می تواند تحمل کند.

ترکیب جسمانی شتر با دیگر جانداران بسیار اختلاف دارد و این موضوع باعث شده است تا در روزهای دراز و گرم سال در بیابان به راحتی زندگی کند و از بوته ها و درختچه های مختلفی که در صحرا رشد می کنند و حتی بوته های شور و خاردار تغذیه نماید.

دانستنی های جالب در مورد شتر + تحقیق و مقاله خواندنی و جالب در مورد حیوان شتر

اعراب از زمان های قدیم از شتر استفاده می کردند و به آن کشتی صحرا می گفتند. حیوان شتر وسیله اصلی برای رفت و آمد ساکنین صحرا به حساب می آید و می تواند خوراک آدم و وسایل مورد نیاز دیگر را به انسان عرضه کند و انسا می تواند با تغذیه از شیر و گوشت این حیوان تا مدت های طولانی در صحرا زنده بماند.

می توان از چربی های کوهان شتر به عنوان کره استفاده کرد و پشم شتر در ساختن خیمه، پتو، فشر و لباس های پشمی کاربرد دارد. شتر از جانورانی است که محیط های خشک و بی آب و علف به راحتی زندگی می کند و می تواند کم خوراکی و بی آبی را هم تحمل کند.

حقایق جالب در مورد حیوان شتر

شتر نسبت به خشکی مقاوم است تا حدی که گاهی 30 درصد از وزن شتر با از دست دادن آب بدن کاهش پیدا می کند و این امر در دیگر حیوانات و انسان ها حتما منجر به مرگ می شود. شتر می تواند این کاهش 30 درصدی را با چند دقیقه آب و غذا خوردن جبران کند.

شتر کمترین گردش آب را در بین حیوانات دارد و توانایی جذب آب نمک از روده ها و رفع آنها از کلیه به خوبی انجام می شود. شتر دمای بدنش را از 34 درجه در اوایل صبح تا 41 درجه تا عصر تغییر می دهد و به این ترتیب از گرمای روز برای گرم کردن بدنش در طول شب استفاده می کند. شتر متناسب با اختلاف زیاد درجه بدن حرارت خود می تواند آب را ذخیره کند و از این آب برای خنک کردن بدنش استفاده نمی کند. پاهای پهن کوهان دار شتر می تواند از فرو رفتن این حیوان در ماسه های نرم جلوگیری کند.

نکته جالب دیگر در مورد شتر در مورد پوشش آن است که از پشم در زمستان به موهای براق منعکس کننده در تابستان تغییر پیدا می کند. شترهای استوایی معمولا موهای خود را نمی ریزند و در کنار آن پوششی منعکس کننده صاف روی بدن در طول سال حفظ می کنند. کوهان شتر نه فقط به عنوان یک مخزن ذخیره آب و چربی است بلکه یکی از بزرگترین استفاده های آن این است که با جمع آوری چربی بدن در کوهان بافت های زیر جلدی تقریبا چربی می باشند و در نتیجه بدن خنک تر می ماند.

مطلب پیشنهادی: نکات خواندنی در مورد تولید مثل و زایمان حیوانات و عادات جالب آنها

دانستنی های جالب در مورد شتر + تحقیق و مقاله خواندنی و جالب در مورد حیوان شتر

تغذیه شتر خیلی کم است طوری که هر رستنی حتی خار و خاشاکی را می خورد.

شتر با اینکه قدرت فیزیکی بالایی دارد ولی یکی از حیوانات رام است طوری که حتی یک کودک خردسال هم می تواند شتر را مهار کند و هر جا که می خواهد ببرد. در فصل جفت گیری ناگهان مهاجم می شود و به همین دلیل بهتر است در موقع کار شتر نر و ماده از هم جدا شوند.

شترهای در شرایط نامناسب جوی در بین طوفان های سخت بیابان که چشم و گوش هر جانداری را کور و کر می کند به دلیل ویژگی های خاصی که خداوند در پلک و گوش و بینی آن قرار داده است و مقاومت کرده و به راه خود ادامه می دهد.

باید توجه داشته باشید که بیماری های شایع حیوان شتر محدود است و بیشتر دچار اسهال، نفخ شکم، میوپاتی تغذیه ای، بیماری انحراف گردن، تورم ضربه ای نگاری، بلعیدن اجسام خارجی، تورم شیردان، هماتوری و کوری می باشد.

گوشت شتر در دین اسلام حلال است ولی ذبح آن با دیگر جانوران حلال گوشت تفاوت دارد و باید آن را نحر کنند. در آیین یهود به دلیل نداشتن سم آن را حرام گوشت می دانند و زرتشتیان و هندوها هم گوشت شتر نمی خورند.

از دیدگاه طب سنتی، گوشت شتر طبع گرم دارد و از خواص گوشت آن می توان به مواردی ملانند تسکین دردهای روماتیسمی، پیشگیری از زایمان زودرس و تقویت قوای جسمی و جنسی اشاره کرد. گوشت شتر از ارزش غذایی، خواص دارویی و درمانی بالایی برخوردار است و به همین دلیل در روایات دینی ما به مصرف آن بسیار آن توصیه شده است.

شیر شتر بیش از هر شیر دیگری در طبیعت مشابه شیر انسان است و 10 برابر بیشتر از شیر گاو، آهن و سه برابر بیشتر ویتامین C دارد. اگر بدن شما تحمل لاکتوز را ندارد بدون هیچ مشکلی می تواند این شیر را بنوشید زیرا شیر آن بسیار چرب و غنی از مواد مغذی است. با وجود خواص زیادی که شیر شتر دارد در فروشگاه های آمریکا اصلا دیده نمی شود زیرا فروش شیر شتر در آمریکا غیر قانونی است. در کشور قزاقستان هم شیر این حیوان برای درمان سل استفاده می شود و خیلی از پزشکان آفریقایی از آن برای تغذیه ایدزی ها استفاده می کنند.

دیگر مورد جالب در مورد شتر استفاده از پوست آن است که بیشتر برای ساخت کفش، صندلی و لباس به کار می رود. پشم شتر در ساخت خیمه، پتو، لباس ها و چادر نیز مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب از پیخال کاملا خشک و همچنین مدفوع خشک شده آن برای روشن کردن آتش استفاده می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا