واکنش منطقه‌ای به حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین


واکنش منطقه‌ای به حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین

تهران - ایرنا - سازمان‌های مردم نهاد و دولت‌های منطقه حملات رژیم صهیونیستی به فلسطینیان و جنایت‌های این رژیم در کشتار غیرنظامیان فلسطینی و هتک حرمت مکان‌های مقدس مسلمانان در قدس اشغالی را محکوم کردند.

به گزارش ایرنا، افزون بر دولت ها مردم مسلمان و روزه دار منطقه نیز در دو روز گذشته با برپایی تظاهرات و تجمعات اعتراضی حملات وحشیانه نظامیان صهیونیستی به مردم مظلوم فلسطین را محکوم کردند.

در تازه ترین اقدام، امروز (چهارشنبه) شماری از شهروندان کویتی و قطری برای اعلام همبستگی با ملت فلسطین و قدس و نیز محکوم کردن جنایت های صهیونیست ها علیه فلسطینیان با تجمع در خیابان های این دو کشور تظاهرات کردند.

در کویت صدها نفر در میدان «الاراده» نزدیک ساختمان مجلس این کشور در اعتراض به حملات چند روز گذشته نظامیان صهیونیست به فلسطینیان در قدس و نوار غزه دست به تظاهرات زدند.

صدها نفر از شهروندان قطری نیز در تظاهراتی برای اعلام همسبتگی و حمایت از ملت فلسطین، دست نوشته هایی برای اعلام پشتیبانی از اهالی قدس و نوار غزه در دست داشتند.

تصاویر منتشر شده از تظاهرات حاکی از آن است که مردم قطر با در دست داشتن عکس های فلسطینیان، همبستگی خود با ملت فلسطین در مقابل تجاوز فزاینده رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

مردم بحرین نیز دوشنبه شب برای حمایت از فلسطینیان تظاهرات کردند و با سردادن شعارهایی در حمایت از فلسطین و مسجد الاقصی و در دست داشتن پرچم فلسطین، بر لزوم وحدت مسلمانان برای مقابله با حملات وحشیانه اسرائیل در قدس تاکید کردند.

پیش از این نیز هزاران نفر از مردم ترکیه و اردن در یکشنبه شب گذشته با تجمع در مقابل سفارت و کنسولگری رژیم صهیونیستی در استانبول و امان حملات صهیونیست ها به فلسطینی ها را محکوم کردند.

تظاهر کنندگان با در دست داشتن دست نوشته‌هایی حمایت خود را از مردم مظلوم قدس اعلام کردند.

از سوی دیگر، استان‌های "قوجا ایلی" و "ارزروم" ترکیه نیز یکشنبه شب صحنه اعتراض علیه اقدامات رژیم صهیونیستی بود.

هزاران تن از مردم ترکیه با در دست داشتن پرچم فلسطین در برابر سازمان امداد انسان دوستانه در شمال غرب ترکیه (قوجا ایلی) تظاهرات کردند.

در همین ارتباط صدها تن از مردم اردن در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی در منطقه "الرابیه" در پایتخت امان دست به تظاهرات زدند و خواستار اخراج سفیر این رژیم از کشورشان و ابطال پیمان صلح میان اردن و اسرائیل شدند.

تظاهر کنندگان استقامت مردم فلسطین در رویارویی با رژیم صهیونیستی در قدس و محله "شیخ جراح" را ستودند و اعلام کردند که سفارت رژیم اشغالگر قدس و توافقنامه صلح و عادی‌سازی روابط چتری برای اقدامات هتاکانه اسرائیل در قدس است.

وزارت امور خارجه عراق نیز با تاکید بر اهمیت نقش اساسی «اتحادیه عرب» در مساله فلسطین، از شورای این اتحادیه خواست که تمام اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از حملات به شهر اشغال شده «قدس» را اتخاذ کند.

پس از حوادث منطقه «شیخ جراح» و یورش شهرک‌نشینان و نظامیان صهیونیست‌ها به ساکنان فلسطینی این منطقه، تنش‌های بین مردم و نظامیان این رژیم به جنگی بی‌سابقه در تاریخ موجودیت نامشروع رژیم اشغالگر تبدیل شده است.

«احمد الدلیمی» سفیر عراق در مصر که امروز (چهارشنبه) به نمایندگی از وزیر امور خارجه این کشور «فواد حسین» در این نشست سخنرانی می‌کرد، گفت که بغداد همواره حمایت دائمی و نامحدود خود را از قضیه فلسطین ابراز داشته است و به دلیل استواری مردم عزیز فلسطین و با توجه به حوادث اخیر، دولت جمهوری عراق به سرعت اقدامات رژیم اسراییل از جمله حمله ارتش این رژیم به مسجدالاقصی و اقدامات ارعاب و گسترش وحشت در میان نمازگزاران مسلمان بی‌دفاع را محکوم می‌کند.

آیت الله «سید علی سیستانی» مرجعیت عالی شیعه عراق نیز بار دیگر حمایت خود را از «مقاومت شجاعانه ملت سربلند فلسطین» در برابر زورگویی اشغالگران صهیونیست اعلام کرد.

مرجعیت عالی شیعیان عراق که همواره بر حقوق از دست رفته ملت فلسطین تاکید و پشتیبانی داشته است، بار دیگر حمایت خود را از ملت قدس اعلام داشته و ضمن آرزوی موفقیت برای آنها، ملت های آزاده را به حمایت و پشتیبانی از ملت فلسطین فراخواند.

آیت الله سیستانی در بیانیه ای که دفتر وی منتشر کرده تاکید کرده است که - بار دیگر - حمایت صریح خود را از مردم سربلند فلسطین در مقاومت شجاعانه خود در برابر اشغالگران، که به دنبال اشغال بیشتر سرزمین های فلسطینی و آواره کردن آنها از مناطق دیگر قدس الشریف هستند تایید می کند و ملت های آزاده را برای حمایت و پشتیبانی از آنها در به دست آوردن حقوق سرقت شده خود فرا می خواند.
در بیانیه مرجعیت عالی شیعیان عراق آمده است که برخوردهای خشونت آمیز این روزها در حوالی مسجد الاقصی و بقیه سرزمین های اشغالی بدون شک میزان مقاومت فلسطینیان در برابر اشغال بی رحمانه و وحشیانه و تجاوزات مداوم و تخلیه نکردن سرزمین های غصب شده را نشان می دهد.

در همین پیوند نیز روسای پارلمان های عربی امروز (چهارشنبه) در نشستی اضطراری به میزبانی امارات متحده عربی، اوضاع قدس و مسجد الاقصی را بررسی می کنند.

این نشست به صورت مجازی برگزار می شود و در جریان آن، روسا و نمایندگان مجالس و پارلمانی های عربی در این باره سخنرانی و اظهار نظر خواهند کرد.

شیخ "احمد بن حمد الخلیلی" مفتی اعظم عمان هم از اقدامات جنایت بار نظامیان اشغالگر صهیونیست در هتک حرمت مسجدالاقصی به شدت انتقاد و آن را محکوم کرد.

مفتی عمان در پیامی که در حساب رسمی خود در توییتر منتشر کرد، ضمن محکوم کردن رژیم صهیونیستی به هتک حرمت مسجد الاقصی دفاع فلسطینی ها از قدس را ستود.

وی با انتقاد از علمای ساکت در مقابل جنایات صهیونیست ها گفت: اینها از جمله کسانی هستند که در مقابل رفتار اشغالگران و تجاوز آنها به مقدسات مسلمانان سکوت می کنند، گویی که این مسئله به آنها مربوط نمی شود.

شیخ «نواف احمد الصباح» امیر کویت هم حملات رژیم صهیونیستی به نمازگزارن فلسطینی در مسجدالاقصی را محکوم کرد.

امیر کویت موضع اصولی و قاطع کشورش در قبال چنین اقدامات غیرانسانی را یادآور شد و از مقامات اشغالگر خواست که بلافاصله مانع حملات بیشتر به فلسطینیان شوند و به حق مسلمانان برای انجام مراسم خود در بیت المقدس احترام بگذارند.

شیخ نواف احمد الصباح تاکید کرد که کشور کویت در کنار مردم فلسطین قرار دارد و از تمام تلاشهایی که برای دستیابی به یک راه حل عادلانه و جامع برای آرمان فلسطین صورت گیرد، حمایت می‌کند تا فلسطینیان بتوانند کشوری مستقل به پایتختی قدس را مطابق با تصمیمات قانونی بین‌المللی و ابتکار عمل «صلح عربی» تشکیل دهند.

«شیخ الازهر» مصر نیز تاکید کرد که جامعه بین‌الملل در برابر تروریسم وحشیانه صهیونیست‌ها و تجاوز آنها واکنشی نشان نمی‌دهد و جهان در مقابل جنایات تروریستها علیه «مسجد الاقصی»، برادران و مقدسات ما در فلسطین عربی در «سکوت شرم‌آوری» به سر می‌برد.

«احمد الطیب» در صفحه فیسبوک خود نوشت: [ ظلم ] طاغوت هرچقدر هم طول بکشد، فلسطین همچنان سربلند باقی خواهد ماند و مردم آن با عزت در سرزمین و مقدسات خود مستقر خواهند شد و از مسجد الاقصی اولین قبله و سومین حرم مقدس مسلمانان دفاع می‌کنند.

وی با ادای احترام به مردم مظلوم فلسطین برای موفقیت، پیروزی، امنیت و سلامت آن‌ها دعا کرد.

از سوی دیگر، اردن و عربستان که این سال ها مواضعی منفعلانه در قبال تحولات فلسطین داشته اند، این بار در برابر تجاوز ارتش صهیونیستی به غزه، واکنش نشان دادند.

«ایمن صفدی» وزیر امور خارجه و مهاجران اردن و «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان در یک گفت و گوی تلفنی با بررسی شرایط خطرناک شهر قدس و سایر مناطق سرزمین‌های فلسطین اشغالی خواستار انجام تلاش برای شکل گیری تلاش‌های موثر بین المللی برای حمایت از فلسطینی‌ها در برابر حمایت اشغالگران صهیونیست شدند. آنان به رژیم اسرائیل نسبت به عواقب ادامه تجاوز به مقدسات و آواره کردن مردم محله شیخ جراح از خانه هایشان هشدار دادند.

وزیران خارجه دو کشور تلاش برای شکل گیری حمایت‌های موثر بین المللی از مردم فلسطین و جلوگیری از تجاوز و حملات رژیم صهیونیستی به غزه را ضروری دانستند و خواستار شکل گیری این تلاش‌ها شدند.

بر اساس این گزارش، آن‌ها همچنین تاکید کردند که برای بازگشت آرامش نیاز است که رژیم اسرائیل همه تجاوزات خود در قدس و مسجد الاقصی را متوقف کند و به وضعیت تاریخی و قانونی قدس و مقدسات آن احترام بگذارد.

وزرای خارجه اردن و عربستان در این تماس تلفنی که در راستای اجرای توصیه‌های رهبران دو کشور برای ادامه رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها انجام شد بر تقویت روابط تاریخی دو کشور و همکاری در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.

در همین راستا نیز، وزارت امور خارجه عربستان سعودی روز گذشته (سه‌شنبه) در بیانیه ای حملات رژیم صهیونیستی به فلسطینی ها و هتک حرمت مسجد الاقصی را توسط نظامیان اسرائیلی محکوم کرد.

وزارت امور خارجه سعودی در این بیانیه آورده است که با شدیدترین عبارات حملات نیروهای اشغالگر اسرائیلی، علیه مسجد الاقصی و نمازگزاران روزه دار فلسطینی را محکوم می کنیم.
عربستان سعودی همچنین از جامعه جهانی و سازمان های بین المللی خواسته است تا اشغالگران اسرائیلی را مسئول حملات و تشدید حوادث در بیت المقدس معرفی کنند.
وزارت خارجه عربستان تاکید کرده اسرائیل باید حملات و اقدام تشدیدی خود علیه فلسطینی ها و مکان های مقدس را که ناقض همه هنجارها و کنوانسیون های بین المللی است. متوقف کند.
وزارت خارجه عربستان در این بیانیه نوشته است که ریاض بار دیگر بر موضع خود در قبال مردم فلسطین تاکید می کند و از همه کوشش ها برای پایان دادن به اشغال و دستیابی به یک راه حل عادلانه و جامع برای حل مسئله فلسطین که و تاسیس کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس حمایت می کند.

در ترکیه وزارت امور خارجه این کشور جمعه شب گذشته حمله و ضرب و شتم نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی از سوی نظامیان صهیونیست را محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است که ما به شدت حملاتی که نیروهای امنیتی اسرائیل علیه نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی انجام دادند و باعث زخمی شدن بسیاری از شهروندان فلسطینی شد، محکوم می کنیم.

در این بیانیه تأکید شده استرکه اسرائیل آزادی عبادت ملت فلسطین و جایگاه حرم شریف در مسجد الاقصی را در طول ماه رمضان هدف قرار داده است.

وزارت خارجه ترکیه از کابینه اسرائیل خواسته تا عقل پیشه کرده و از مواضع خصمانه و تحریک آمیزی که باعث به وجود آمدن چنین وقایعی می شود، پرهیز کند.

همچنین «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه هم در گفت و گویی تلفنی با همتای روس خود اخراج فلسطینیان از خانه های خود توسط رژیم صهیونیستی که یکی از علت های اصلی موج اعتراضات در بیت المقدس است را محکوم کرد.

در این گفت و گوی تلفنی، وزیران خارجه روسیه و ترکیه نسبت به متشنج شدن روابط فلسطین و اسراییل و تشدید خطرناک تنش ها در شرق اورشلیم (بیت المقدس) به ویژه در منطقه ای که مسجد الاقصی قرار گرفته ابراز نگرانی جدی کردند.

لاوروف و چاووش اوغلو اخراج فلسطینیان از منطقه «شیخ جراح» را که سکونتگاه تاریخی مردم فلسطین است را محکوم کرده و خواستار خویشتنداری طرف های مناقشه برای جلوگیری از تشدید هرچه بیشتر خشونت ها در ماه مبارک رمضان شدند.»

وزارت امور خارجه سوریه هم در بیانیه‌ای به اقدامات ضد بشری صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین واکنش نشان داد و تاکید کرد که دمشق به شدت رفتار ددمنشانه و غیر انسانی رژیم اشغالگر قدس علیه ملت فلسطین را محکوم می‌کند.

بر اساس این بیانیه، رویکرد اشغالگران صهیونیست علیه فلسطینیان در منطقه شیخ جراح پاکسازی نژادی است و مستلزم بازخواست مقامات این رژیم در شورای امنیت است.

سوریه تاکید کرده که بر حق کامل فلسطینیان و پایان دادن به اشغالگری اراضی فلسطین و برپایی دولت مستقل فلسطینی به مرکزیت قدس شریف پافشاری دارد.

درگیری در مرز غزه با فلسطین اشغالی در پی اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی و قدس شریف در روزهای اخیر بالا گرفته است.

گروه های مقاومت فلسطین پیش از این در واکنش به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی و بیت المقدس از حملاتی تحت عنوان، «سیف القدس» خبر داده بودند.

بر اثر حملات هوایی و توپخانه ای رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون بیش از ۳۰ فلسطینی از جمله ۱۰ کودک شهید و ۲۰۳صدها نفر زخمی شدند.

اقدام‌های ددمنشانه رژیم صهیونیستی با محکومیت کشورها، نهادهای بین المللی و سازمان های حقوقی بشری مواجه شده است .

دیده بان حقوق بشر این حملات را وحشیانه خواند و خواستار تلاش جامعه بین المللی برای جلوگیری از ادامه آن شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی