بررسی میزان سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک + فیلم


بررسی میزان سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک + فیلم

ویدئویی از نحوه راه اندازی، اتصال و انجام تست سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک در فضای مجازی منتشر شد.


بررسی میزان سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک + فیلم

ویدئویی از نحوه راه اندازی، اتصال و انجام تست سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک در فضای مجازی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت اسپیس ایکس مدتی قبل ماهواره‌هایی را با هدف گسترش اینترنت و دستیابی مردم در سراسر جهان به اینترنت پرسرعت، ماهواره‌هایی با نام استارلینک را به فضا فرستاد. این ماهواره‌ها اکنون اینترنت را به زمین می‌فرستند و کاربران با خریدن گیرنده مربوطه می‌توانند این اینترنت پرسرعت را دریافت کنند.

جان کیم، یوتیوبر مشهور به تازگی ویدئویی را از جعبه گشایی گیرنده ماهواره استارلینک منتشر کرد و آزمایشی را برای اندازه گیری سرعت این اینترنت انجام داد. کیم در این ویدئو می‌گوید که گیرنده استارلینک ۳۰ پوند وزن دارد و بسیار بزرگ است. بنظر شما استفاده از این گیرنده چگونه و سرعت آن چقدر است؟

بیشتر بخوانید

اتصال اینترنت Starlink به وسایل نقلیه تا پایان سال ۲۰۲۱

تجهیزات اتصال اینترنت ماهواره ای استارلینک

بسته ملزومات استارلینک از کابل‌ها به همراه یک گیرنده ارائه می‌شود، این کابل‌ها شامل کابل منبع تغذیه، کابل و مودم وای فای است. همراه این تجهیزات یک سه پایه نصب نیز وجود دارد.

بررسی میزان سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک + فیلم

کاربران به مدت ۹۹ ماه می‌توانند داده‌ها را با سرعت بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه مشاهده کنند، البته در زمانی که اینترنت کند نباشد. استارلینک برای افرادی که در شهر‌های بزرگ زندگی می‌کنند به دلیل ازدحام جمعیت و تداخل خطوط اینترنت و عوامل خارجی تاثیرگذار ممکن است با کم بودن سرعت و قطعی متناوب همراه باشد اما برای افرادی که خارج از شهر‌های بزرگ و در حومه شهر زندگی می‌کنند استارلینک گزینه مناسبی است.

از سال ۲۰۱۸ اسپیس ایکس این ماهواره‌های کوچکی را برای تامین سرعت بالا به فضا فرستاد، ماهواره‌های اینترنتی، ماهواره‌هایی در مدار کم هستند و به همین دلیل سرعت بالای دانلود و تاخیر کم را برای کاربران فراهم می‌کند. در حال حاضر اسپیس ایکس ۱۲۰۰ ماهواره استارلینک در فضا دارد و می‌خواهد تعداد آن‌ها را به ۱۲ هزار ماهواره برساند، بنابراین هنوز کار‌های بسیار زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

بررسی میزان سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک + فیلم

نصب گیرنده

بعد از نصب گیرنده باید طبق دستور سه مرحله را انجام داد و سه برنامه برای موبایل دانلود کرد. برنامه StarLink به کاربران راهنمایی می‌کند که گیرنده را در چه محلی بگذارند و چگونه آن را به سمت آسمان تراز کنند و همچنین این برنامه بهترین قسمت از آسمان که محل قرار گرفتن ماهواره‌ها هست را نشان می‌دهد. اگر گیرنده روی پایه کوتاهی بود و حصار یا دیواری جلوی آن را می‌گرفت و اتصال به درستی برقرار نمی‌شد می‌توان آن را روی سطح بلندتری گذاشت. درختان نیز ممکن است جلوی اتصال گیرنده به ماهواره را بگیرند.

پس از نصب گیرنده نوبت مرحله نصب کابل‌ها به مودم بر اساس رنگ آن‌ها است. ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا اتصال اینترنت برقرار شود. در این مدت گیرنده در جستجوی نزدیک‌ترین و بهترین استارلینک در آسمان است. در این مرحله برنامه از کاربر می‌خواهد نام وای فای و رمز عبور را تغییر دهد.

بررسی میزان سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک + فیلم

جان پس از اتصال به اینترنت دید که هر ۵ تا ۱۰ دقیقه اتصال به اینترنت قطع می‌شود و برای اینکه ببیند آیا حسار و درختان مانع اتصال هستند یا خیر گیرنده را روی سقف ماشینش نصب کرد. حدود یک ساعت زمان برای پیدا کردن ماهواره توسط گیرنده و اتصال به اینترنت زمان طی شد. او پس از اطمینان از اینکه مانعی برای اتصال گیرنده و ماهواره وجود ندارد، شروع به استفاده از اینترنت کرد. جان دید که اتصال به اینترنت هر ۵ تا ۱۰ دقیقه در حال قطع شدن است و از نتیجه راضی نبود.

آزمایش سرعت

جان با استفاده از برنامه سرعت سنج، سرعت اتصال خود را آزمایش کرد و دید که حدود ۳۹ میلی ثانیه تاخیر وجود دارد و سرعت دانلود حدود ۸۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود نیز ۱۳ مگابیت بر ثانیه است. او با همین سرعت شروع به جستجو در یوتیوب کرد. او ویدئویی را پخش کرد و دید که سرعت پخش جریانی بسیار خوب است. وی در یک لحظه متوجه شد که ویدئو متوقف شده و وقتی به برنامه استارلینک رفت دید که اتصال او به ماهواره قطع شده است. او می‌گوید که در زمان نصب گیرنده هیچ مانعی وجود نداشت و دنبال کشف قطع اتصال بود.

بررسی میزان سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک + فیلم

او برای جستجو درباره علت قطع شدن اینترنت به حساب خود در برنامه استارلینک مراجعه کرد و دید که پیامی برایش فرستاده شده، در این پیام گفته شده بود که منطقه‌ای که جان در آن زندگی می‌کند، از مناطق آزمایشی اینترنت ماهواره‌ای است، سرویس اسپیس ایکس مرتبا در حال آزمایش و تحقیق است. جان در این باره می‌گوید که اینترنت من مرتبا قطع می‌شد و من حتی نمی‌دانم این پیغام چه زمانی برای فرستاده شد و این مشکل چه زمانی حل خواهد شد.

دو روز بعد از نصب تجهیزات استارلینک

جان اعلام می‌کند که ۴۸ ساعت از تست سرعتی که انجام داده بود گذشته و با پشتیبانی هم ارتباط گرفته، اما جوابی نگرفته است. او می‌گوید که من صفحه subreddit starlink را نیز بررسی کردم تا ببینم درباره این مشکل توضیحی داده شده یا خیر. او متوجه شد که کاربران بسیاری این مشکل را دارند و همگی از این موضوع گلایه کرده اند.

او باز هم تست سرعت‌های دیگری گرفت که نتیجه در حدود ۳۶ میلی ثانیه تاخیر و سرعت دانلود ۷۸ مگابایت بر ثانیه شده بود. او برخی از بازی‌های آنلاین را برای تلفن همراهش دانلود کرد و برای چند دقیقه توانست با سرعت خوب بازی کند، اما ناگهان دوباره اتصال به اینترنت قطع شد.

اگرچه که اینترنت ماهواره‌ای انتظارات را برآورده می‌کند، اما کاربران باید بدانند که با یک تاخیر و سرعت بالا و پایین دانلود و همینطور قطعی اتصال رو به رو هستند. ایلان ماسک مدیرعامل شرکت استارلینک با انتشار توئیتی در ماه فوریه اعلام کرد که قصد دارد سرعت اینترنت ماهواره‌ای را تا پایان سال ۲۰۲۱ دو برابر و خدمات بیشتری را به کاربران ارائه کند.

چهار روز پس از نصب تجهیزات استارلینک

جان پس از دو روز دوباره حساب استارلینک خود را بررسی کرد و دید که مشکل رفع و قطعی متناوب برطرف شده است. او می‌گوید حدود ۴ روز طول کشید تا مشکل من را حل کنند و خوشحالم که اینترنت ماهواره‌ای من درست شده است.

بررسی میزان سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک + فیلم

او می‌گوید که می‌خواهد گیرنده را با خود به بیرون ببرد و آخرین آزمایش را روی آن انجام دهد. جان به منطقه‌ای کوهستانی رفت و گیرنده را روی ماشینش نصب کرد، دوباره مراحل بررسی نبود مانع و اتصال به ماهواره‌ها در آسمان را بررسی کرد و حدود ۲۵ دقیقه طول کشید تا اینترنت برقرار شد. او به حساب خود در استارلینک رفت و دید که اتصالش خوب است. جان تست سرعت را نیز دوباره انجام داد. تاخیر ۳۰ میلی ثانیه ای، سرعت دانلود ۱۳۸ مگابیتی و سرعت آپلودی حدود ۱۴ مگابیت بر ثانیه نتیجه تست سرعت استارلینک در منطقه کوهستانی شد.

در ادامه ویدئوی جان کیم از روند نصب و استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را مشاهده می‌کنید:

گزارش از مائده زمان فشمی

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت