پیشنهاد رهبر ایران سازگاتر از خط کش دموکراسی اروپا است


پیشنهاد رهبر ایران سازگاتر از خط کش دموکراسی اروپا است

کارشناس مسائل سیاسی در ایران سید هادی افقهی راه حل مطرح شده توسط رهبر ایران برگزاری رفراندوم در سرزمین های فلسطین را راه حل درگیری میان اسرائیل و مردم غزه می داند.

رئیس جمهور ایران حسن روحانی و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر امروز خواستار پایان دادن به خشونت اسرائیل علیه فلسطینیان شدند. روحانی در جریان مکالمه تلفنی با امیر قطر، که طی آن بحث درگیری اخیر میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها مطرح شد، گفت: "حملات و تجاوزات اسرائیل علیه فلسطینیان" باید فوراً متوقف شود. وی تأکید کرد: "کشورهای مسلمان باید برای مقابله با تجاوزات اسرائیلی و اقدامات خصمانه که در روزهای اخیر و در ماه مبارک رمضان اتفاق افتاده است، همکاری کنند." رئیس جمهور ایران افزود که در این زمینه، سازمان همکاری اسلامی باید نقش فعال تری داشته باشد، زیرا این سازمان اساساً برای حل مسئله فلسطین ایجاد شده است. امیر قطر به نوبه خود گفت که کشور وی در موضع ایران سهیم است، حملات به فلسطینیان را محکوم می کند و سازمان کنفرانس اسلامی را ملزم به ایفای نقش خود در این زمینه می داند.

اسپوتنیک در مصاحبه ای با سید هادی افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه کشورهای عربی در خصوص راه حل های بحران فلسطین و اسرائیل و عملکرد ایران در خصوص این موضوع به گفتگو نشسته است.

چگونه کشورهای سازمان همکاری اسلامی می توانند برای خنثی سازی درگیری اعراب و اسرائیل همکاری کنند؟

سازمان همکاری کشورهای اسلامی با جمعیت فراوان خود از امکانات فراوانی برخوردار هستند، اول از همه بحث انرژی است، 70 درصد انرژی جهان در اختیار مسلمانان و کشورهای خاورمیانه است. همانطور که حضرت خمینی فرموده اند، از سوی دیگر مسلمانان دارای قدرت فراوانی هستند، اگر هر مسلمان یک سطل آب به سمت اسرائیل پرتاب کند، اسرائیل را آب می برد و نیازی به جنگ نیست. مسلمانان دارای نفوذ سیاسی بالایی هستند، از امکانات تسلیهاتی بالایی برخوردار هستند، مسلمانان می توانند کالاهای رژیم اسرائیل را تحریم کنند. برخی کشورهای اسلامی که در حال عادی سازی روابط با اسرائیل هستند، در حالی که برخی کشورها می توانند به اسرائیل فشار بیاورند. اکنون باید کشورهای اسلامی در برابر اسرائیل و حملات به فلسطین با یکدیگر همکاری کنند.

ایران چه ابتکاری و ایده ای می تواند برای کشورهای سازمان همکاری اسلامی ارائه دهد؟

طرح جمهوری اسلامی ایران که هم در سازمان ملل و هم در سازمان همکاری های کشورهای اسلامی، هم در کنفرانس حمایت از مردم فلسطین که چند سال پیش در تهران برگزار شد و تمام گروه های جهادی و اسلامی در این کنفرانس شرکت کردند، کارزار است. در آن کنفرانس، مقام معظم رهبری یک مسئله بسیار مهمی را مطرح کرد که خیلی مورد توجه مردم جهان قرار گرفت. آن هم مسئله رفراندوم است که چه کسانی حق شرکت در این رفراندوم دارند: کسانی که ساکن این سرزمین هستند: اعم از یهودی، مسیحی و مسلمان، و آوارگان فلسطینی که از این سرزمین اخراج شدند، این افراد چون در این سرزمین زندگی می کردند، حق تعیین سرنوشت خود را دارند. این یعنی دموکراسی که بسیاری از کشورهای غربی گوش فلک را کر کرده اند که در آن کشور دموکراسی نیست. شما که (کشورهای غربی) خط کش دموکراسی در دست شما است، که این کشور دموکراتیک هست و این کشور نیست، باید طرح رهبر ایران را بپذیرند. این طرح مقام معظم رهبری ارائه کرده اند این طرح دموکراتیک است.

بیایید در رفراندوم شرکت کنید و هر حکومتی که خود مردم فلسطین اعم از یهودی، مسلمان تعیین می کنند، انتخاب شود. حال کدام کشور حق دارد این رفراندوم را اجرا کند، سازمان ملل، اتحادیه عرب، سازمان همکاری های اسلامی حق اجرای این رفراندم را دارند. حال آیا اسرائیل به این مسئله تن می دهد یا نه! حال دو گزینه است، یا فشارهای بین المللی اینقدر زیاد می شود که اسرائیل به آن تن می دهد که این به معنای مرگ اسرائیل است. یا اینکه مثل الان مردم باید با زور این دشمن ددمنش را از سرزمین های اشغال شده خود که با زور و قتل عام مردم فلسطین را نابود می کنند، و آنها اسرائیل با زور اخراج می کنند.

نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خاورمیانه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس