استفاده از سامانه «املاک و اسکان» برای مقابله با بنگاه‌داری بانک‌ها/ دستگاه‌های مختلف با وزارت راه همکاری می‌کنند


استفاده از سامانه «املاک و اسکان» برای مقابله با بنگاه‌داری بانک‌ها/ دستگاه‌های مختلف با وزارت راه همکاری می‌کنند

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: در حال حاضر حدود 6 میلیون نفر مستاجر در تهران داریم که اگر قانون اعمال شود، بخشی از این خانه‌های خالی به بازار عرضه شده و بخشی از مشکلات مسکن را حل می‌کند.

استفاده از سامانه «املاک و اسکان» برای مقابله با بنگاه‌داری بانک‌ها/ دستگاه‌های مختلف با وزارت راه همکاری می‌کنند

گروه راه و مسکن بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ سید البرز حسینی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با بازارنیوز، پیرامون اتصال سامانه‌های وزارتخانه‌ها به سامانه املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در ابتدای کار، هرکسی برای خود سامانه‌ای داشته باشد. برای این که اطلاعات این سامانه تکمیل شود، نیاز داشت که از دستگاه‌های دیگر اطلاعات دریافت کند. شاید در ابتدای کار برخی از دستگاه‌ها برای ارائهع اطلاعات امتناع می‌کردند، ولی با گذشت زمان و پیشرفت کار، این مشکلات حل شد. بخش عظیمی از اطلاعات این سامانه تکمیل شده است. امیدواریم این اطلاعات به دستگاه‌های مرتبط به بحث مسکن در کشور کمک کند. همکاری دستگاه‌ها می‌تواند به برطرف کردن خطا‌ها در تصمیمی گیری برای مسکن در کشور کمک کند.

وی درباره عدم همکاری وزارت رفاه با وزارت راه و شهرسازی در تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان گفت: سامانه رفاه ایرانیان وزارت رفاه، در ارتباط کامل با سامانه املاک و اسکان وجود دارد و برای اطلاعات از دهک‌های پایین و اقشار آسیب پذیر فاقد مسکن از آن استفاده می‌شود.
*علت خوداظهاری در سامانه املاک و اسکان

حسینی، در ارتباط با خوداظهاری مردم برای ثبت اطلاعات تا ۱۹ خرداد در این سامانه گفت: برای تکمیل اطلاعات این سامانه، مردم باید اطلاعات خود ثبت کنند. این اقدام از این جهت است که افراد حقیقی و حقوقی همچون بانک‌ها و موسساتی که منازل زیادی را در اختیار دارند، ساماندهی شوند. اگر این سامانه وزارت راه و شهرسازی تکمیل شود، از حیث مدیریتی برای تامین مسکن می‌تواند برنامه ریزی کند.

وی افزود: همچنین دولت می‌تواند از حیث اطلاعاتی که از این سامانه به دست می‌آید، برای اجاره داری و ساخت مسکن، خانه‌های خالی و املاکی که در دست اشخاص حقوقی که بنگاه داری می‌کنند است را به دست آورد؛ لذا از این طرف می‌تواند برای سیستم مسکن در کشور کمک کننده باشد.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۶ میلیون نفر مستاجر در تهران داریم که اگر قانون اعمال شود، بخشی از این خانه‌های خالی به بازار عرضه شده و بخشی از مشکلات مسکن را حل می‌کند.
*کشورهای مختلف سامانه‌های مشابه دارند

سخنگوی کمیسیون عمران درباره وجود چنین سامانه‌هایی در سایر کشور‌های دنیا، اظهار کرد: در همه دنیا اطلاعات املاک موجود است و هر کشوری بر اساس ساختار‌های خود، یک اقدام مدیریتی را انجام داده و هر سازمانی باید بنابر نوع فعالیت خود سامانه‌ای داشته باشد. البته برای این که این سامانه‌ها به هم متصل شوند، نیاز به یک مرکز است که همه این سامانه‌ها را به هم لینک کند؛ لذا این سامانه فقط مختص ایران نیست و در کشور‌های مختلف وجود دارد.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: حسن این سامانه، کمک به تصمیمات مدیریتی است و به حل نابسامانی‌هایی که در زمینه مسکن وجود دارد، کمک می‌کند. مشکلات زیادی در زمینه مسکن وجود دارد که یکی از آن‌ها عدم دسترسی به اطلاعات صحیح و جامع است. یکی دیگر از مشکلات مسکن، متولیان حوزه مالی و بانک‌ها هستند که با لوکس‌سازی و بنگاه‌داری در این بازار، به مشکلات دامن زده اند. این‌ها مجبورند در این سامانه واحد‌های خود را ثبت کنند که فعالیت آن‌ها در این صورت شفاف و آمار خانه‌های خالی مشخص خواهد شد و طبق قانون، مالیات بر خانه‌های خالی برای آن‌ها وضع می‌شود که میزان آن، رقم‌های سنگینی خواهد بود.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مسکن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403