درودی: تامین واکسن برای حجاج در صورت برگزاری مراسم حج/ 3 سناریو برای پیاده‌روی اربعین


درودی: تامین واکسن برای حجاج در صورت برگزاری مراسم حج/ 3 سناریو برای پیاده‌روی اربعین

پارسینه: معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به تامین واکسن برای حجاج در صورت برگزاری مراسم حج گفت: تاکنون وزارت صحه عربستان هیچ دستورالعمل یا پروتکلی را در...

درودی: تامین واکسن برای حجاج در صورت برگزاری مراسم حج/ 3 سناریو برای پیاده‌روی اربعین
طاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر درباره واکسیناسیون حجاج در صورت برگزاری حج در سال جاری گفت: متولی برگزاری حج سازمان حج و زیارت است و هلال احمر به عنوان همکار در بحث پزشکی با سازمان حج همکاری می‌کند.

وی درباره اعزام زائران به حج در سال ۱۴۰۰ ادامه داد: در هفته گذشته وزارت حج و زیارت عربستان سعودی اعلام کرد، حج در سال جاری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و شرایط خاص برگزار خواهد شد. وزارت حج و زیارت عربستان این شرایط را منوط به دستورالعملی از سوی وزارت صحه عربستان کرده است. تاکنون وزارت صحه عربستان سعودی هیچ دستورالعمل یا پروتکلی را در خصوص برگزاری حج اعلام نکرده است.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر تصریح کرد: اگر طبق روال سال‌های قبل بخواهیم برگزاری مراسم حج را در نظر بگیریم، باید از چند ماه پیش وزارت حج سعودی با سازمان حج و زیارت کشورهای اسلامی تفاهم‌نامه‌ای در خصوص تعیین ظرفیت‌ها، شرایط و دستورالعمل‌های برگزاری حج در آن سال، منعقد می‌کرد، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. بعد از انعقاد این تفاهم‌نامه‌ها ما در همکاری با سازمان حج و زیارت اقدامات‌مان را انجام می‌دهیم.

درودی با بیان اینکه ما منتظر اعلام رسمی سازمان حج و زیارت هستیم، خاطرنشان کرد: اگر بنا بر اعزام زائران باشد با توجه به جلسه‌ای که رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با رییس سازمان حج و زیارت با وزیر بهداشت داشتند، وزیر بهداشت قول داده‌اند که در صورت برگزاری حج، واکسن کووید ۱۹ را برای زائران تامین کنند.

وی با بیان اینکه تامین این واکسن منوط به برگزاری حج است، خاطرنشان کرد: بنابراین ما در صورت برگزاری حج نگرانی بابت تامین واکسن را نداریم، چراکه وزیر بهداشت قول تامین آن را داده‌اند، اما منتظر اعلام سازمان حج و زیارت هستیم. به طور معمول هر سال ۸۰ هزار نفر سهمیه‌ برای اعزام به مراسم حج از سوی عربستان برای ایران تعیین می‌شده است.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ادامه داد: با توجه به شرایط کرونا این سهمیه قطعا محقق نخواهد شد، اما اگر قرار بر برگزاری حج باشد بخشی از این سهمیه به حج اعزام خواهند شد، اما اینکه چه تعداد از این سهمیه به حج اعزام خواهند شد، منوط به سیاست‌های وزارت حج سعودی و تفاهم‌نامه‌ای است که با سازمان حج و زیارت خواهند داشت که به صورت رسمی به سازمان حج و زیارت اعلام خواهد شد.

درودی در پاسخ به این سوال که آیا در فرصتی که به برگزاری حج باقی مانده است، امکان واکسینه کردن زائران وجود دارد،‌ خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما همین موضوع است که در صورت اعلام سهمیه برای برگزاری حج در فرصت باقی مانده احتمال تزریق دو دُز واکسن کمتر می‌شود. اگر حتی از هفته آینده هم تزریق واکسن را شروع کنیم ممکن است برخی از زائران امکان دریافت دو دُز واکسن را نداشته باشند.

وی ادامه داد: البته همانطور که عرض کردم نکته مهم و اساسی اصل برگزاری یا عدم برگزاری حج است و در این خصوص باید سازمان حج و زیارت به صورت رسمی اظهار نظر کند، قاعدتا بعد از اعلام رسمی آنها مرکز پزشکی هلال احمر همه تلاشش را خواهد کرد تا جایی که ممکن است پروتکل‌های استاندارد را رعایت کند.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در بخش دیگری از صحبت‌های خود همچنین درباره برگزاری اربعین گفت: ما چند سناریو برای برگزاری پیاده‌روی اربعین در نظر گرفته‌ایم. اولین سناریو این است که اصلا مراسم اربعین از سوی ایران مانند سال گذشته برگزار نشود. حالت دوم این است که مراسم پیاده‌روی اربعین با ظرفیت محدود برگزار شود، حالت سوم نیز این است که این مراسم در شرایط عادی برگزار شود. البته با توجه به چشم‌اندازی که برای چند ماه آینده وجود دارد برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین به صورت عادی بعید است.

درودی با اشاره به احتمال برگزاری سناریوی دوم و برگزاری مراسم اربعین با جمعیت محدود گفت: دو کمیته اصلی که در ستاد مرکزی اربعین عهده‌دار این موضوع هستند یعنی کمیته بهداشت و درمان وزارت بهداشت که وضعیت بهداشت و درمان در داخل کشور برعهده آن‌هاست و مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر که وضعیت بهداشت و درمان خارج از مرزهای جمهوری اسلامی را برعهده دارد، این دو کمیته جلساتی متعددی را در وزارت بهداشت در یک الی دو ماه گذشته برگزار کرده‌ و در حال بررسی و ارزیابی شرایط هستیم تا در صورت اعزام زائران با توجه به سناریوهای مختلف چه نوع خدمات را در چه سطحی ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اعلام رسمی در خصوص برگزاری مراسم اربعین بر عهده ستاد مرکزی اربعین است و هلال احمر و وزارت بهداشت به عنوان دو بازوی فنی و کارشناسی نظرات فنی خود را به ستاد مرکزی اربعین اعلام می‌کنند این ستاد نیز با توجه به نظرات ارائه شده و دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص برگزاری اربعین اعلام نظر خواهند کرد. بنابراین در حال حاضر هنوز تصمیمی برای برگزاری اربعین اعلام نشده، اما جلسات فنی و کارشناسی در این خصوص در حال برگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا