اطلاعات در مورد فیکوس لیراتا + روش های نگهداری و تکثیر گیاه زیبای فیکوس لیراتا


اطلاعات در مورد فیکوس لیراتا + روش های نگهداری و تکثیر گیاه زیبای فیکوس لیراتا

فیکوس لیراتا درختچه ای زینتی است که بومی مناطق آفریقا است و در این بخش اطلاعاتی در مورد رشد، پرورش و تکثیر این گیاه زیبا ارائه کرده ایم با ما همراه باشید. گیاه فیکوس لیراتا که به آن فیکوس برگ ویولونی هم گفته می شود جزو گیاهان خانواده انجیرها و بومی مناطق گرمسیر آفریقا است […] نوشته اطلاعات در مورد فیکوس لیراتا + روش های نگهداری و تکثیر گیاه...

فیکوس لیراتا درختچه ای زینتی است که بومی مناطق آفریقا است و در این بخش اطلاعاتی در مورد رشد، پرورش و تکثیر این گیاه زیبا ارائه کرده ایم با ما همراه باشید.

گیاه فیکوس لیراتا که به آن فیکوس برگ ویولونی هم گفته می شود جزو گیاهان خانواده انجیرها و بومی مناطق گرمسیر آفریقا است و به صراحت می توان گفت که به دلیل اصول تکثیر و نگهداری راحتی که دارد می توان آن را در بسیاری از فضاهای مختلف استفاده کرد.

اطلاعات در مورد گیاه فیکوس لیراتا

گیاه فیکوس لیراتا یا گیاه فیکوس برگ ویولونی از دیگر خانواده موراسه ها به حساب می آید که برگ هایی به شکل پنج ضلعی یا شبیه به یک ویولون دارد و منظره خاصی را از خود نمایان می کند. گیاه فیکوس همیشه سبز و زیبا، گیاهی بومی مناطق آفریقای غربی است که می تواند در این مناطق میوه هم بدهد. هر چند گیاهان سبز به دلایل مختلف از جمله چشم نواز کردن محیط، مهمان فضاهای داخلی می شوند ولی فیکوس لیراتا به دلیل جلوه خاص خود می تواند در مناطق سردتر از زادگاهش هم به خوبی پرورش پیدا کند.

باید بدانید که فیکوس در محل اصلی خود درختی بزرگ می شودو اگر در فضای آپارتمان رشد کند می تواند تا 2 متر هم ارتفاع پیدا کند.

این گیاه حالتی چرمی دارد و حاشیه مواج برگ های آن زیبایی خاصی دارد که می توان آن را به دلیل برگ هایش گاهی انجیر ویولونی نامید. رنگ برگ های آن معمولا سبز تیره با رگ برگ های روشن است و اندازه آنها بین 30 تا 50 سانتی متر است که اندازه و طرز قرار گرفتن آنها روی ساقه شکلی دلپذیر به گیاه می دهد. به طور کلی این درخت زینتی را می توان در مناطق نیمه گرمسیری و حتی در گلدان به خوبی رشد دارد ولی اگر می خواهید در زمین آن را بکارید باید فضای زیادی را در نظر بگیرید.

اطلاعات در مورد فیکوس لیراتا + روش های نگهداری و تکثیر گیاه زیبای فیکوس لیراتا

روش ها تکثیر این گیاه

باید توجه داشته باشید که این گیاه را می توانید به سه روش مختلف مانند قلمه زنی، تکثیر برگ و خواباندن هوایی تکصیر کرد که در ادامه می خواهیم هر کدام از این روش ها توضیح دهیم:

تکثیر از طریق قلمه زنی

زمان مناسب برای انجام دادن این روش، اوایل فصل بهار است که در ابتدا باید از انتهاب ساقه قلمه هایی به طول 10 تا 15 سانتی متر که دارای یک برگ و سه جوانه باشند را از گیاه مادری جدا کنید و سعی کنید که برش ها دقیقا از قسمت زیرین جوانه ها باشند.

برگ های انتهای را قطع کنید تا جایی که فقط 2 برگ روی قلمه بر روی قلمه باقی بماند. حالا قلمه ها را به مدت 24 ساعت در محیطی سایه دار قرار دهید تا شیره آن خارج شود و سپس می توانید در آب بخیسانید.

برای ریشه زایی می توانید که قلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و سپس درون ماسه های شسته شده کشت کنید.

بهتر است که اطراف قلمه ها را با فشار انگشت محکم کنید و درجه حرارت 25 را برای قلمه ها فراهم کنید. بعد از گذشت 1 الی 2 ماه قلمه ها ریشه دار می شوند و می توانید آنها را به گلدان جدید با خاک مناسب منتقل کنید.

تکثیر از طریق خوابانیدن هوایی

باید توجه داشته باشید که در روش خواباندن هوایی ساقه جوان و سالمی را از گیاه مادری انتخاب کنید و در حالی که ساقه متصل به پایه اصلی است آن را روی سطوح خاک گلدان دیگری بخوابانید.

در این روش ساقه جوان مواد غذایی مورد نیاز خود را از پایه مادری دریافت می کند ولی به صورت مستقل ریشه می دهد و شروع به رشد می کند.

تا زمان ریشه دهی کاملا ارتباط میان ساقه و گیاه مادری را قطع نکنید. به آرامی با ریشه دهی کامل ساقه جوان می توانید آن را از پایه ماردی جدا کنید تا گیاه بتواند به صورت جداگانه رشد کند.

اطلاعات در مورد فیکوس لیراتا + روش های نگهداری و تکثیر گیاه زیبای فیکوس لیراتا

تکثیر از طریق قلمه برگ

انجام این روش تکثیر نیاز به رگ هایی نسبتا جوان و سالم دارد و از انتها آنها را از گیاه مادری جدا کنید.

حالا قلمه های به دست آمده رات می توانید برای ریشه زای سریع تر در هورمون ریشه زایی قرار دهید. سپس قلمه های برگ را در خاک و یا حتی آب قرار دهید تا ریشه دار شوند و پس از اینکه ریشه را دیدید می توانید آنها را به گلدانی که دارای خاک غنی و مناسب است منتقل کنید.

شرایط پرورش فیکوس لیراتا

تمام گیاهان برای اینکه رشد خوبی را داشته باشند نیاز به شرایطی دارند که شما باید آن را فراهم کنید و به همین دلیل در ادامه بعضی از این اصول و شرایط لازم پرورش و تکثیر گیاه فیکوس لیراتا را توضیح می دهیم:

آبیاری

بستر کشت همیشه باید مرطوب باشد و در فواصل دو آبیاری اجازه دهید تا سطح بستر خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید زیرا آبیاری زیاد باعث ریزش برگ های فیکوس لیراتا می شود. می توان گفت که رطوبت ایده آن آن 60 درصد و رطوبت حداقل 40 درصد باعث سالم ماندن برگ ها می شود.

نور

فیکوس لیراتا برای رشد نیاز به نور اندکی دارد ولی در مقابل نیاز به حرارت زیاد دارد و در فصل زمستان نباید حرارت فضای کشت کمتر از 18 درجه شود. گیاه قادر است هوای خشک آپارتمان را مدتی کوتاه تحمل کند. توصیه می کنیم هر هفته یک بار گلدان را بچرخانید تا سایه دار نشود و سریع تر رشد کند.

کود دهی

در فصول رشد گیاه یعنی از اوایل فصل بهار تا اواخر تابستان گیاه را با استفاده از کودهای محبوب مانند 20.20.20 ماهی یک بار تغذیه کنید تا کمبود مواد غذایی موجود در خاک تامین شود. البته توجه داشته باشید که زیاده روی در کود دهی می تواند باعث سوختگی برگ ها شود.

رطوبت

گیاه فیکوس لیراتا به دلیل تبخیر بالایی که دارد و همچنین بومی بودن مناطق گرم و مربوط به هوای شرجی عادت دارد. با گذاشتن یک سینی پر از آب در قسمت زیر گلدان طوری که با گلدان تماسی نداشته باشد می توان رطوبت پایداری برای بستر کشت فراهم کرد. هر چند گیاه فیکوس لیراتا مانند دیگر اعضای خانواده خود نیاز به غبارپاشی روزانه هم دارد و به همین دلیل روزی 2 بار در صبح و یک بار در شب با استفاده از آب جوشیده یا معدنی می توانید آن را غبار پاشی کنید. باید توجه داشته باشید که اگر این کار را با آب شیر انجام دهید پس از گذشت مدتی لکه های آب روی برگ باقی می ماند.

خاک

بستر گیاه فیکوس لیراتا نیاز به زهکشی خوب و مواد آلی زیاد دارد مثلا ترکیب نصف پیت ماس و پرلیت دانه درشت می تواند عالی باشد. توصیه می کنیم کهه از خاک کاکتوس یا خاک رشد باغچه اصلا استفاده نکنید و به یاد داشته باشید که آب باید براحتی از خاک عبور کند.

در ادامه می توانید در مورد پرورش گل کاغذی و گل رعنا هم بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟