ارسال رسل و انزال کتب برای ارتباط بوده است/ معرفی رسالت جهانی پیامبر(ص)؛ مهمترین وظیفه ارتباطی ما


ارسال رسل و انزال کتب برای ارتباط بوده است/ معرفی رسالت جهانی پیامبر(ص)؛ مهمترین وظیفه ارتباطی ما

رئیس ستاد فهما با بیان اینکه خداوند بالاترین ارتباط را با همگان دارد، گفت: اساساً ارسال رسل و انزال کتب برای ارتباط با بندگان فارغ از عبد و کافر، مسلم و غیرمسلم و... بوده؛ امروز مهمترین وظیفه ارتباطی ما اعلان رسالت جهانی حضرت پیامبر(ص) است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، وبینار علمی ارتباطات و رسانه به مناسبت فرا رسیدن روز ارتباطات و روابط عمومی صبح امروز (دوشنبه، 27 اردیبهشت ماه) در محل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) برگزار شد.

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» در این وبینار با عرض تبریک این روز به ویژه به روابط عمومی ستادهای استانی و مرکز فهما، اظهار کرد: امید داریم با این مدلِ صفا و صمیمت و صداقت در شما همکاران، به عرضه آثار و دستاوردها و تولیدات ارزشمند بچه های مسجد کمک شود.

رئیس ستاد فهما با بیان اینکه برخی بر این تصور هستند که نگاه اسلام محدودیت‌نگر است، اظهار کرد: در حالی که خداوند در معرفی پیامبر(ص) می فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ ...» یعنی ایشان نه فقط برای عرب یا عجم بلکه به عنوان رحمتی برای همه عالم به رسالت مبعوث شده اند، و نیز درباره قرآن می فرماید: «ذَٰلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ ۛ فِیهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ» یعنی این کتابی برای هدایت متقین است و مخاطب قرآن، همگان هستند، هر چند در برخی مواضع، گروهی خاص مخاطب حضرت حق واقع شده اند.

وی تصریح کرد: در حوزه ارتباطات، خداوند بالاترین ارتباط را با همگان دارد لذا خدا را در قالب خدای ارتباطات معرفی کردیم یعنی بنای الهی بر این است که خداوند با همگان ارتباط برقرار کند، اصل ارسال رسل و انزال کتب هم برای ارتباط بوده است؛ چرا باید انبیاء از جنس آدمیان باشند؟، برای آنکه اگر از جنس ملائکه بودند مردم آنها را به آسانی نمی پذیرفتند: «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحَىٰ إِلَیَّ ...» یعنی تنها فرق پیامبر(ص) با دیگر انسان ها آن است که از جانب خدا بر ایشان وحی می شود.

حجت الاسلام دکتر ارزانی اضافه کرد: اساس کار خدا بر ارتباط استوار است، واژه «قُلْ» در قرآن 332 مرتبه آمده است که غالبا مخاطب آنها پیامبر(ص) هستند و تکلیف ایشان در این مخاطب واقع شدن ها، هم ارتباط است، خداوند، پیامبر(ص) را رابط بین خود و خلق قرار داده تا به عنوان خلیفه الهی با عموم مردم اعم از اعضای خانواده، مومنان به طور مطلق، مردان و زنان مومن، بندگان خاص، قوم و امت نبوی(ص) در همه تاریخ و حتی پشت کنندگان به جهاد، روی گردانندگان از وحی، کافران و مشرکان، یهود و نصارا و اهل کتاب، سفیهان، طاغیان، ظالمان، منافقان، اسیران، و ... ارتباط برقرار کند!

رئیس ستاد فهما تاکید کرد: اما پیامی که خداوند به کافر می رساند با پیامی که مختص بندگان و مومنان است، فرق دارد زمانی خدا خطاب می کند: «ارْجِعِی إِلى‌ رَبِّکِ ...»، زمانی دیگر می فرماید: «لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ» و ... . یعنی اگرچه خطاب ها متفاوت است اما اصل بر رحمت و ارتباط است.

وی در ادامه بیان کرد: برخی اوقات وظایف فقهی و اخلاقی در آیات و خطاب های الهی به عنوان اساس ارتباط مطرح شده است: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ» است زمانی سوالاتی پرسیده شده و خدا به پیامبر(ص) می فرماید: برو و پاسخ بده «یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ» زمانی خدا در این ارتباط ها برخی انگاره های نزد مسلمین را نهی کرده است، زمانی هم این ارتباط جنبه هشدار و انذار دارد که اگر مراقبت نکنند دچار عذابی دردناک می شوند، یا بعضا توطئه هایی بوده که پیامبر(ص) در مقابل آنها می ایستاده است یا زمانی برای ارتباط با کفار و نیز خنثی سازی توطئه منافقان ارتباط برقرار شده است.

حجت الاسلام ارزانی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون مهمترین وظیفه ارتباطی ما اعلان رسالت جهانی حضرت رسول(ص) است مثل معرفی اسلام عزیز توسط مقام معظم رهبری با نوشتن نامه به جوانان اروپا یا نامه ای که امام خمینی(ره) به گورباچف نوشتند؛ اینها نشانه های ارزشمندی برای ارتباطات است اینکه خدا، خدای ارتباط و کتاب و رسول او برای ارتباط هستند اگرچه مدل ارتباطی خدا با اقشار و گروه های مختلف فرق دارد.

در ادامه این وبینار مجازی «فریده فرخی نژاد»، نیز با تبریک عید فطر و روز ارتباطات و روابط عمومی، اظهار کرد: تدریس فن بیان و گویندگی و اجرا ساعت های متوالی می برد، فن بیان یعنی درست و دلنشین سخن گفتن، این دلنشینی اسباب و ملزوماتی دارد از جمله اندام های گفتاری سالم.

این استاد دانشگاه و از گویندگان پیشکسوت صدا و سیما ادامه داد: فن بیان برای آنهایی است که می خواهند در دل ها و افکار نفوذ کنند مثل سخنرانی های امام خمینی(ره) که توانست نه فقط ایران بلکه دنیا را تحت تاثیر قرار دهد. بعد از ایشان مقام معظم رهبری، سخنرانی های قوی و مستدل دارند که برای همه ما آرامش و امنیت در پی دارد و با اقتدار مطرح می شود.

وی تصریح کرد: گویندگان، سخنرانان، وکلا، معلمان، روانپزشکان و مشاوران، دانشجویان و ... از دیگر گروه هایی هستند که به فن بیان نیاز دارند. می توان برای یادگیری این فن، صدای خودتان را ضبط کرده و با شنیدن و رفع ایرادات آن بر دیگران تاثیر بگذارید. چراکه فن بیان یعنی توانایی سخن گفتن در هر شرایط و زمان و مکان یا توانمندی خوب سخن گفتن با استفاده از اندام گفتاری سالم.

فرخی نژاد با بیان اینکه اعتماد بنفس از ملزومات اصلی سخنرانی است، ابراز کرد: پیش از سخنرانی، باید در کنار توکل و توسل، باید درباره موضوع سخنرانی مطالعه و پژوهش و مقابل آینه تمرین کنید. متن را همراه با تعمق و تامل روخوانی کنید و بر آن مسلط شوید. حفظ آرامش و خونسردی از عوامل موثر بر فن بیان و سخنرانی اثرگذار است.

وی اضافه کرد: باید اطمینان خود را به انجام کار افزایش دهید. همراه داشتن شعر و قطعات ادبی و به ویژه از حفظ خواندن آنها در افزایش فن و اثرگذاری بیان موثر است. همچنین است توسط به شاد یا حزین بودن مناسبت ها و گرفتن لحن به تناسب آنها.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی