تنها 10 درصد عطاری‌های کرمانشاه در حیطه وظایف خود فعالیت می‌کنند


تنها 10 درصد عطاری‌های کرمانشاه در حیطه وظایف خود فعالیت می‌کنند

رییس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه عطاری‌های غیرمجاز با تجویز دارو و مواد مخدر سلامت مردم را به خطر انداخته‌اند، گفت: تنها 10 درصد عطاری‌های کرمانشاه در حیطه وظایف خود فعالیت می‌کنند.

دکتر کیومرث رحیمی اظهار کرد: در حال حاضر تنها 10 درصد از عطاری‌های کرمانشاه در حیطه وظایف خود فعالیت می‌کنند و بقیه از وظیفه ذاتی خود خارج شده و کارهای غیر قانونی انجام می‌دهند که صدمات جبران ناپذیری برای مردم به دنبال دارد.

وی گفت: عطاری‌ها فقط مجاز به فروش عرقیجات با پروانه معتبر و گیاهان خشک به صورت فله‌ای هستند.

رحیمی عنوان کرد: با توجه به سابقه تاریخی که طب سنتی و گیاهان دارویی در بین مردم دارد، اقبال شهروندان به خرید این محصولات زیاد است، اما مردم نباید به هر فرد غیر متخصصی در این زمینه اعتماد کنند و سلامت خودشان را به خطر بیاندازند.

رحیمی با بیان اینکه برخی عوارض مصرف خودسرانه گیاهان دارویی حتی از عوارض داروهای شیمیایی خطرناکتر است، ادامه داد: در هفته گذشته چند مورد شکایت از عطاری‌ها داشته ایم که متاسفانه بینایی و گوارش شاکیان دچار مشکل شده و حتی در سالیان گذشته بر اثر دخالت عطاری‌ها در امور پزشکی قطع عضو از ناحیه پا نیز داشته ایم.

وی با بیان اینکه فعالیت در این حوزه نیازمند گذراندن تحصیلات دانشگاهی است، افزود: گاهاً گذراندن تحصیلات آکادمیک در این حوزه از تحصیلات دوره‌های پزشکی طولانی‌تر است، اما می بینیم افرادی یک شبه اقدام به راه اندازی عطاری می‌کنند.

این مسئول با اعلام اینکه حدود ۵۰۰ واحد عطاری در استان کرمانشاه فعالیت می کنند، افزود: این تعداد فقط عطاری‌های دارای مجوز هستند، اما تعداد عطاری‌هایی که به صورت غیر مجاز فعالیت می‌کنند، بیشتر از این تعداد است.

وی در ادامه با بیان اینکه تیم‌های نظارتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان از اول امسال ۱۴۰۰ مورد بازرسی داشته اند که بخشی از این بازرسی‌ها از عطاری‌ها بوده، گفت: متاسفانه در حوزه فعالیت عطاری‌های غیر مجاز با دو چالش روبرو هستیم، یکی جای خالی سلامتکده‌ها و دیگری اینکه معاونت غذا و دارو در صدور مجوز عطاری‌ها دخالتی ندارد.

رحیمی افزود: فعالیت سلامتکده‌های طب سنتی می‌تواند این خلا را جبران کند، چرا که همه اقدامات تحت نظر پزشک متخصص داروساز است، اما وجود تنها یک سلامتکده جوابگوی نیاز استان نیست.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی