انسجام میان صنعت برق، آب و مردم، راه گذر از پیک مصرف 1400


انسجام میان صنعت برق، آب و مردم، راه گذر از پیک مصرف 1400

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا امروز رشد مصرف برق در خراسان به 22 درصد رسیده، گفت: برای گذر از پیک مصرف برق 1400 نیاز به انسجام بسیار زیاد بین صنعت برق، آب و مردم وجود دارد تا بتوانیم از این شرایط با کمترین تبعات عبور کنیم.

رضا ریاحی در نشست خبری «گذر موفق از پیک برق ۱۴۰۰» که صبح امروز در باشگاه برق خراسان برگزار شد، در خصوص مصرف برق و راهکارهای عبور از پیک مصرف تابستان اظهار کرد: امید است بتوانیم از پیک مصرف برق امسال که شرایط سخت‌تری نسبت به سال قبل دارد، عبور کنیم تا کمترین تبعات برای مردم و جامعه به وجود بیاید. سال ۱۴۰۰ سال بسیار سختی از جهت تامین برق در تابستان خواهد بود. طی دو هفته آینده وارد پیک تابستان خواهیم شد. طی دو ماه آینده نیز شرایط مصرف در سطح استان نسبت به روزهای قبل به مقدار قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در سال گذشته در زمستان به دلیل کمبود گاز در شبکه گازرسانی مشکلاتی برای تامین سوخت نیروگاه‌ها داشتیم و به دلیل کمبود گاز برای مدت طولانی گاز نیروگاه‌ها قطع شد. با تلاشی که در مجموعه پخش و پالایش صورت گرفت، به جای گاز از سوخت گازوئیل یا به صورت محدود از مازوت برای تولید برق استفاده شد. علی‌رغم همه تلاش‌های صورت گرفته برای تامین مصرف برق مردم، این تلاش‌ها باز هم کفاف نداد و برای جلوگیری از خاموشی بخشی از منابع آبی پشت سدها را استفاده شد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان بیان کرد: در فصل تابستان که مصرف برق افزایش پیدا می‌کند، یک ششم مصرف برق کشور از طریق نیروگاه‌های برق آبی تامین می‌شود. متاسفانه به دلیل شرایط به وجود آمده در زمستان، بخشی از منابع آبی برای تولید برق استفاده شد تا خاموشی صورت نگیرد. همچنین در سال جاری کاهش میزان بارندگی در فصل بهار نسب به سال‌های گذشته باعث شده ذخایر آبی پشت سدها حدود ۳۴ درصد نسبت به سال گذشته کمتر شود که این موضوع در تولید نیروگاه‌های برق آبی اثر خواهد گذاشت.

ریاحی خاطرنشان کرد: علاوه بر این مشکلات، رشد مصرف برق نیز هر سال با اضافه شدن مشترکین و توسعه کارخانه‌ها سالی ۶ درصد اضافه خواهد شد. از ابتدای امسال تا امروز رشد مصرف در خراسان به جای ۶ درصد به ۲۲ درصد رسیده است. این عدد چیزی حدود سه برابر نسبت به سال گذشته است.

وی تصریح کرد: ماحصل تلاش‌ها برای تامین برق در ایام پیک جوابگوی این میزان مصرف و مشکلات موجود نیست. برای جلوگیری از خاموشی در سطح جامعه یا کارخانه‌ها همکاری مردم و بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعتی در دوره پیک را نیاز خواهیم داشت تا با برنامه‌ریزی از خاموشی‌های ناخواسته جلوگیری کنیم. در سال جاری نیاز به انسجام بسیار زیاد بین صنعت برق، صنعت آب و مردم وجود دارد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان عنوان کرد: اگر رسانه‌ها بتوانند به شکل مطلوبی موضوع را به مردم منتقل کنند تا شهروندان اندکی همکاری داشته باشند، گذر موفق از پیک به راحتی قابل دسترسی است اما اگر این مساله رخ ندهد، افزایش مصرف در برخی ساعات پایداری کل شبکه برق را به خطر می‌اندازد و برای حفظ پایداری کل شبکه ناچار از قطع اضطراری بار در برخی مواقع خواهیم شد. در چنین شرایطی امکان مدیریت مطلوب برای ایجاد کمترین تبعات وجود ندارد. اگر بار شبکه زیاد شود، مجبور به قطعی برخی از خطوط شده و برق بخشی از مشترکین بدون اینکه قابل تشخیص باشد، قطع می‌شود.

ریاحی در پاسخ به این پرسش که چرا نیروگاه‌ها تجدیدپذیر در استان توسعه نیافته، گفت: رشد مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالاست. حقیقت مطلب این است که هر سال با رشد زیادی در مصرف برق در کشور مواجه هستیم و برای اینکه بتوانیم رشد مصرف را پاسخگو باشیم، باید در بخش تولید، انتقال و توزیع سرمایه‌گذاری‌های سنگین از خزانه کشور انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: صنعت برق صنعت گران و تجهیزات آن به دلیل بالا بودن سطح تکنولوژی، تجهیزات گران قیمتی است. این مساله در تمام دنیا وجود دارد. به همین دلیل است که در خیلی از کشورهای دنیا که دولت امکان سرمایه‌گذاری در صنعت برق را به تنهایی ندارد و به همین دلیل فضا برای بخش خصوصی نیز باز شده است که البته این اتفاق در کشور ما نیز افتاده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان عنوان کرد: گاهی این رشد مصرف در بخش‌های کشاورزی و صنعتی است که البته این مساله منجر به تولید می‌شود اما شدت مصرف انرژی در بخش‌های خدماتی و رفاهی بالاست. عمده بار مصرف برق کشور در بخش‌های خانگی و تجاری است. در این دو بخش سهم مصرف خانگی بسیار بیشتر است.

وی ادامه داد: اگر این رشد مصرف به همین منوال ادامه یابد، صنعت برق هر ۱۰ سال باید برای تامین زیرساخت‌ها دو برابر آنچه که هست، سرمایه‌گذاری کند.

ریاحی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی در زمینه خصوصی‌سازی گفت: نیروگاه‌های حرارتی، بادی، خورشیدی و... که در کشور احداث می‌شود، توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده و صنعت برق بر اساس قراردادها برق تولید شده آنان را به شکل تضمینی خریداری می‌کند. این روند طی سال‌های گذشته وجود داشته و نرخ‌ها نیز برای این خرید به گونه‌ای است که برای بخش خصوصی جذابیت داشته باشد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان در پاسخ به اینکه با توجه به مشکلات موجود آیا باز هم بحث صادارت برق به افغانستان وجود دارد، گفت: حجم صادارت ما به افغانستان نسبت به کل مصرف استان زیاد نیست. حجم کل صادارت برق به افغانستان حدود ۷۰ مگاوات است. همچنین برقی که به افغانستان فروخته می‌شود، با قیمت دلار محاسبه می‌گردد و درآمدی برای صنعت برق کشور به حساب می‌آید که صرف سرمایه‌گذاری‌ها خواهد شد. این درآمد خرج زیرساخت و شبکه تولید شده و در خدمت مردم قرار می‌گیرد.

ریاحی در خصوص برنامه‌های صنعت برق استان برای جلوگیری از توسعه انشعابات غیرمجاز برق در شهر حاشیه مشهد بیان کرد: یکی از اقدامات خوبی که شرکت وزیع برق مشهد انجام داد و در این سطح در کشور بی‌نظیر بود، این بود که کلیه کابل‌های برق روکش‌دار شد و از این طریق امکان سرقت برق کاهش یافت. البته این احتمال وجود دارد که در بخش‌هایی از حاشیه شهر مشهد که در آن از سیم روکش‌دار استفاده نشده، برق به صورت غیرمجاز استفاده شود.

عباس آذری، سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی، نیز در همین خصوص خاطرنشان کرد: شاید به طور موردی انشعابات غیرمجاز برق در سطح شهر وجود داشته باشد اما خوشبختانه در مشهد انشعابات غیر مجاز مشهودی به چشم نمی‌خورد.

وی درباره اقدامات صورت گرفته برای اصلاح شبکه‌های برق مشهد و جلوگیری از تلفات انرژی بیان کرد: تلفات از جمله شاخص‌های مهم در صنعت برق است. میانگین تلفات در بخش توزیع برق کشور زیر ۱۰ درصد است. این شاخص در مشهد ۶ و در خراسان بزرگ ۸ درصد است. در واقع در کل وزارت نیرو بهینه‌ترین مصرف مربوط به استان خراسان است.

خشکسالی دست کمی از بیماری کرونا ندارد

محمد علایی، رئیس شورای انسجام بخشی شرکت‌های تابع وزارت نیرو در خراسان رضوی، نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: میانگین بارش استان از یک مهر هر سال تا ۲۸ اردیبهشت ماه سال بعد طی ۵۰ سال گذشته ۱۷۳ میلی‌متر بوده است. سال گذشته در همین بازه زمانی میزان بارندگی ۲۷۰ میلیمتر بود که رقمی کم‌سابقه به حساب می‌آید اما در سال جاری میزان بارندگی ها در این مبازه زمانی ۹۶ میلی‌متر بوده‌ است. در واقع براساس این آمار نسبت به سال گذشته ۴۴ و نسبت به درازمدت ۶۵ درصد کاهش بارش در استان داشته‌ایم.

وی افزود: در سال گذشته تا اردیبهشت ماه حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب به سدها وارد شد اما در سال جاری در این بازه زمانی ۷ میلیون متر مکعب آب وارد سدها شده است. سال گذشته ۷۰ درصد سدها پر بود اما در سال جاری ۴۱ درصد سدها پر شده است. در خشکسالی‌ها برای تامین آب، به میزان ۹۵ درصد از منابع زیرزمینی برداشت می‌شود؛ این در حالی است که در ترسالی‌ها ۱۵ درصد از آب‌های سطحی و ۸۵ درصد از آب زیرزمینی برداشت می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان ادامه داد: با پدیده‌ای به نام چاه می‌توانیم سفره آب زیرزمینی که خدادادی‌ترین سرمایه ملی است را از بین ببریم؛ کاری که ما ۶۰ سال است، آن را انجام می‌دهیم. نباید کاری کنیم که آبخوان‌های زیرزمینی از بین برود. طی دو سال گذشته که بارندگی خوبی نصیب کشور شد، کشاورزان در مصرف آب صرفه‌جویی داشتند. نکته مهم سهم دولت برای مقابله با خشکسالی است. دولت در کجای بازی قرار دارد؟ خشکسالی دست کمی از بیماری کرونا ندارد.

علایی با اشاره به اینکه انسجام مدیریتی خوبی بین مدیران صنایع آب و برق و شرکت‌های آب و فاضلاب در استان وجود دارد، گفت: خط قرمزمان این است که آب شرب روستاها و شهرها را در حد مجاز تامین کنیم و نگذاریم مردم در این گرما مشکلی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: با فرض اینکه دولت مسئولیت خود را بپذیرد، دو پیشنهاد برای حل این مساله وجود دارد. خوشبختانه چاه‌های استان همگی مجهز به کنتور هوشمند است. امسال به هچ عنوان اجازه نخواهیم داد بیش از حجم مجاز پروانه‌های برداشت، چاه‌ها فعالیت کند. مساله چاه‌های غیر مجاز و اضافه برداشت باید در سال جاری حل شود. باید از بند «ز» ماده ۲۹ قانون توزیع عادلانه آب برای جیره‌بندی استفاده شود. البته به شرطی که دولت به تعهد خود عمل کند و خسارات‌های مشترکین را پرداخت کند. در مجموع در شرایط کنونی مدیریت مصرف و جیره‌بندی آب برای جلوگیری از آسیب آبخوان‌ها باید انجام شود.

رئیس شورای انسجام بخشی شرکت‌های تابع وزارت نیرو در خراسان رضوی عنوان کرد: این خشکسالی هم تهدید و هم فرصت است. ما مدیران می‌توانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم. همچنین باید توجه داشت مدیریت افکار عمومی برای مدیریت مصرف آب و برق اثرگذار است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه