وزیر فرهنگ: حکیم عمر خیام زبانزد اهل معرفت در جهان است


وزیر فرهنگ: حکیم عمر خیام زبانزد اهل معرفت در جهان است

مشهد- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حکیم پرآوازه، عمر خیام نیشابوری با ترجمه و انتشار گسترده رباعیاتش به اکثر زبانهای دنیا، زبانزد بسیاری از اهل معنا و معرفت در سراسر جهان شده است.

سید عباسی صالحی روز دوشنبه در پیامی به مناسبت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری افزود: دستاوردهای علمی خیام در زمینه های ریاضیات و نجوم، همچون حل معادلات چند مجهولی و تقویم جلالی پس از گذشت چندین قرن از حیات او مورد توجه مراکز علمی و پژوهشی مهم و صاحب نام دنیاست.

وی ادامه داد: حکیم عمر خیام نیشابوری از نام آورترین و پرآوازه ترین شاعران پارسی زبان در جهان است به گونه ای که نام او مترادف نام ایران و ایرانی و زبان فارسی است. از این گذشته، در حوزه علوم معقول از جمله فلسفه، ریاضیات، هندسه، نجوم و طب نیز نام و مقامی برجسته و درخشان دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آنچه این حد از جامعیت را به خیام نیشابوری بخشیده و وجوه و ابعاد به ظاهر ناهمساز را در وجود شخصیت وی گردآورده و به تعادلی چنین شگرف رسانده است، چیزی جز جوهره حکمت و خرد ایرانی و اسلامی نیست، چنانکه عمر خیام در رباعیات اندک شمار اما تاثیرگذار خود نهایت مهارت در پیوند و سازگاری دو مقوله کمیت و کیفیت را به نمایش گذاشته و بحر را در کوزه جای داده است.

وی افزود: بررسی همه جانبه احوال و آثار خیام و شناخت دقیق شخصیت وی در ابعاد و وجوه مختلف آن کاری اساسی و امری ضروری است تا از رهگذر چنین تحقیقات دقیق و عمیقی ما را به رمز و راز شخصیت جامع الاطراف خیام و شرایط و زمینه های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی پرورش وی در دامن فرهنگ پربار ایرانی - اسلامی و چگونگی باز آفرینی آن رهنمون سازد.

صالحی در این پیام با گرامیداشت و تبریک روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری از تمامی کسانی که با وجود شرایط نامساعد ناشی از شیوع کرونا با بهره گیری از فرصت ها و فضاهای موجود، در راه شناخت و معرفی و بزرگداشت این شاعر نامی مجدانه می کوشند، قدردانی کرد.

آرامگاه عمر خیام نیشابوری در نیشابور واقع شده و مراسم بزرگداشت وی ۲۸ اردیبهشت ماه به صورت مجازی برگزار می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان