فلسطین؛ زنده‌ترین و مهمترین مسئله جهان اسلام


فلسطین؛ زنده‌ترین و مهمترین مسئله جهان اسلام

تهران- ایرنا- طی سال‌ها و ماه‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای به حاشیه راندن مسئله فلسطین انجام شد با این حال تحولات روزهای اخیر و واکنش‌های جهانی نشان داد که مسئله فلسطین همچنان مهمترین و زنده‌ترین مسئله جهان اسلام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرهای مختلف سرزمین‌های اشغالی فلسطین شاهد دور جدید مقاومت مردم فلسطین است. اقدامات رژیم صهیونیستی برای تخریب و اشغال منطقه شیخ جراح موجب شد تا دور جدیدی از درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی آغاز شود. ادامه درگیری‌ها منجر به اعتراضات جهانی به جنایات صهیونیست‌ها شده است. نکته قابل تامل اینکه حوادث تلخ فلسطین عامل نزدیکی کشورهای اسلامی شده است. نمایندگان ۵۷ کشور عضو «سازمان همکاری اسلامی» روز یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت به ریاست «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی، درباره درگیری‌های اخیر میان رژیم اسرائیل و فلسطینی‌ها یک نشست اضطراری مجازی برگزار کردند. این در حالی است که طی روزهای اخیر ایران خواستار فعالتر شده سازمان همکاری اسلامی برای مقابله با تجاوزات صهیونیستها و حمایت از مردم فلسطین شده بود.

واقعیت است که اختلافات بین کشورهای اسلامی عملا زمینه سازناکارآمدی نهادهایی مانند سازمان همکاری اسلامی شده و بزرگترین متضرر این وضعیت مردم فلسطین بودند که شاهد تداوم تجاوزات صهیونیستها به حقوق خود و همراهی برخی از کشورهای اسلامی با این رژیم شدند. حالا موضوع فلسطین بعنوان مهمترین و زنده ترین مساله جهان اسلام بار دیگر باعث شد اعضای این سازمان در حمایت از فلسطین گرد هم جمع شوند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست مجازی سازمان همکاری اسلامی با تاکید بر اتحاد میان کشورهای مسلمان اعلام کرد:"جمهوری اسلامی ایران، مانند همیشه، دست دوستی خود را به سوی همه شما دراز می‌کند. ما آماده‌ایم تا تمام اختلافات را کنار گذاشته و در دفاع از حقوق مردم فلسطین با توسل به هر ابزار مشروع سیاسی و قانونی، متحد شویم."

وی اقدامات نیروهای صهیونیست را فجیع خواند و با تاکید بر اینکه فلسطین تنها یک مسئله عربی یا اسلامی نیست، بلکه معضلی بین‌المللی هم هست، گفت: جنایاتی که در طول دهه‌ها علیه مردم بی‌گناه فلسطین انجام شده بر وجدان بشری سنگینی می‌کند. جامعه بین‌المللی وظیفه دارد به شدیدترین لحن رژیم اسرائیل را محکوم کرده و آن را وادار نماید که به تخریب و محاصره غزه پایان دهد.

ظریف خطاب به نمایندگان کشورهای اسلامی گفت: باید فعالانه در سازمان ملل متحد تلاش کنیم تا یک جلسه اضطراری مجمع عمومی برای پرداختن به این موضوع تشکیل شود.

ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین که اداره کرانه باختری اشغال‌شده توسط رژیم اسرائیل را برعهده دارد، حملات اخیر اسرائیل به فلسطین را ناجوانمردانه توصیف کرد.

وی اقدامات رژیم صهیونیستی در قدس و دیگر شهرهای فلسطینی را تعدی علیه عرب‌ها و مسلمانان دانست و گفت که دیدیم که چگونه ملت‌های عربی و اسلامی برای حمایت از قضیه فلسطین به پا خواستند. او با بیان اینکه ملت فلسطین نسبت به حق خود در سرزمینش اطمینان دارد و به ریشه‌ و موجودیت خود در قدس پایبند است، اظهار داشت: ما در معرض یک جنایت وحشیانه دیگر قرار گرفته‌ایم و این جنایات مسجد الاقصی را هم دربرگرفته است.

مسأله بیت‌المقدس زنده ترین و مهمترین مسئله مسلمانان و جهان عرب محسوب می‌شود. نشان آن چندین دهه درگیری با اسرائیل و همین‌طور اهمیتی است که آرمان فلسطینی به عنوان اصلی‌ترین مولفه هویت اسلامی دارد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در جلسه سازمان همکاری اسلامی،‌ رژیم اسرائیل را مسئول اوج‌گیری درگیری‌های اخیر در بیت‌المقدس شرقی، کرانه باختری و غزه دانست و از بی‌توجهی رژیم صهیونیستی به هشدارهای ترکیه در هفته گذشته انتقاد کرد. چاووش اوغلو هم‌چنین از اعضای سازمان همکاری اسلامی که در مورد به‌رسمیت شناختن رژیم اسرائیل توافق کرده‌اند، انتقاد کرد.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی هم از جامعه جهانی خواست برای جلوگیری از تجاوزات اسرائیل وارد عمل شود. وی در عین حال از نهادهای بین‌المللی خواست تا مسوولیت خود در خصوص تحولات قدس را برعهده بگیرند. این دیپلمات سعودی گفت: ما اقدام‌های اسرائیل در تخلیه خانه‌های فلسطینیان در بیت‌المقدس را رد می‌کنیم. ما هر اقدامی که تضعیف کننده صلح و امنیت در منطقه باشد را رد می‌کنیم. ما بر اساس باور خود به عدالت در خصوص آرمان فلسطین، از مردم فلسطین حمایت می کنیم.

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن نیز در سخنانی اظهار داشت: کوچ اجباری ساکنان محله شیخ جراح قدس، جنایت جنگی است که جامعه جهانی نباید اجازه وقوع آن را بدهد. مسئله فلسطین همچنان اصلی‌ترین مسئله باقی خواهد ماند و قدس و مسجد الاقصی خط قرمز ماست. وی توقف تنش در سرزمین‌های اشغالی را مستلزم توقف اقدامات غیرقانونی و تحریک آمیز اسرائیل دانست.

وزیر خارجه کویت نیز اعلام کرد: هدف تل آویو تغییر واقعیت‌ها در مناطق اشغالی است. آنچه امروز در فلسطین شاهد آن هستیم. شدیدترین تجاوزگری اسرائیل است. هدف از اقدامات اسرائیل تغییر واقعیت‌ها در مناطق اشغالی است.

در نهایت سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی طی نامه‌ای به کمیسر عالی حقوق بشر و سازمان بین المللی صلیب سرخ ضمن جلب توجه سازوکارهای حقوق بشری و بشردوستانه بین المللی به جنایات ارتکابی توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه مردم فلسطین از جمله وقوع جرایم جنگی و جنایات علیه بشریت خواستار اقدام فوری جامعه بین المللی در این زمینه شدند.

مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز دفاع در برابر ظلم و تجاوز را حق مسلم فلسطینی‌ها دانست و گفت: سکوت مرگبار و انفعال مطلق و توجیه‌ناپذیر شورای امنیت، رژیم اسرائیل را به طور جدی جسور کرده است تا با وحشیگری تمام‌تر، جنایات بیشتری مرتکب شود.

نماینده اتحادیه عرب در شورای امنیت سازمان ملل نیز خواست که دولت فعلی آمریکا در حوزه تثبیت صلح در خاورمیانه فعال‌تر قدم بردارد و موضع دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در خصوص حمایت بی چون و چرا از رژیم صهیونیستی را تکرار نکند. «ماجد عبدالعزیز» در نشست شورای امنیت گفت اتحادیه عرب از آمریکا به خصوص دولت جو بایدن می‌خواهد تا این توهم که اسرائیل می‌تواند به همه چیز دست یابد و فلسطینیان به هیچ چیزی نرسند را کنار بگذارد. توهمی که دولت دونالد ترامپ در سر داشت.

جمهوری اسلامی همواره همبستگی خود را با مردم مظلوم فلسطین اعلام کرده و اقدامات رژیم غاصب صهیونیستی را در حق مردم فلسطین محکوم کرده است. رژیم صهیونیستی با دست به شهادت غیرنظامیان و فلسطینیان بی گناه می زند اقدامی که خلاف قوانین و قواعد بین المللی است و نشان دهنده ضعف و ناتوانی این رژیم در اجرای طرح‌هایی چون معامله قرن است. در همین راستا سازمان ملل، دولت‌ها، روسای جمهور، موسسات بین المللی، روسای مجالس کشورهای اسلامی و سازمان سران کشورهای اسلامی باید محکومیت قاطع خود را نسبت به این اقدامات اعلام کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار