میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خراسان رضوی 80 درصد است


میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خراسان رضوی 80 درصد است

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی گفت: میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح استان 80 درصد و کمی بالاتر است.

محمود شبستری امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه در جلسه ستاد مقابله با کرونا خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: طبق رصدهای حضوری تیم کمیته علمی، در شب‌های قدر در حرم مطهررضوی، رعایت پروتکل‌ها نزدیک به ۹۵ درصد بوده است.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با بیماری کرونای خراسان رضوی در خصوص کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: این کمیته از آذرماه شروع به فعالیت کرد.۱۳۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان در این کمیته علمی بدون اینکه سابقه کار اجرایی داشته باشند، شروع به فعالیت کردند. در این کمیته ۹ کارگروه غربالگری و پیش‌گیری، استانداردسازی درمان، آمار، رسانه، طب سنتی ایرانی و کرونا، مرگ‌ومیر، آموزش، پژوهش و توانمندسازی بیماران به خصوص در بحث روان درمانی تشکیل شده و تاکنون ۷۷ جلسه به طور ماهانه و مستمر و اکثریت با حضور دکتر بحرینی و روسای دیگر دانشگاه‌های استان و معاونین بهداشت و درمان برگزار شده است.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی با بیان اینکه «در ابتدای ایجاد کارگروه، دو امر مورد توجه اعضای هیات علمی قرار گرفت»، توضیح داد: یکی از موضوعات این بود که در روند مطالعاتی، ۵۹۸ پرونده فوتی از بیمارستان‌های مشهد مورد بررسی قرار گرفت و مشاهده شد در برخی بیمارستان‌ها در سطح استان بین ۴۳ تا ۵۰ درصد فوتی‌ها در ۴۸ ساعت اول اتفاق می‌افتد؛ بنابراین این زنگ خطری شد که در خصوص دلیل این مسئله کار کنیم.

شبستری با اشاره به اینکه ۱۰ موضوع رصد شد، اما دو موضوع در بررسی علل فوت بسیار مورد توجه بود، اظهار کرد: اولین دلیل ترس بیماران از کرونا و بیمارستان که شاخصه اصلی در حدود ۵۰ درصد بود و موضوع دوم بحث مداخله‌گران درمان از جمله پزشکان، طب سنتی و... در حدود ۴۰ درصد تاثیر گذار بود.

وی ادامه داد: به همین دلیل ما به سمت تشخیص زودهنگام و درمان به هنگام رفتیم. به کمک حوزه بهداشت و حوزه آموزش، بحث درمانگاه‌های سرپایی، مراکز ۱۶ ساعته، استفاده از فضای رسانه‌ها و فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت و باعث شد در آمار موج چهارم نسبت به موج سوم، تعداد مراجعان سرپایی ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.

عضو ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی با اشاره به موضوع مورد توجه دوم که مداخله‌گران درمان هستند، بیان کرد: در این مهم، آموزش جامعه پزشکی مدنظر قرار گرفت؛ یکی از کارهای خوبی که توسط کمیته علمی دانشگاه و نظام پزشکی صورت گرفت این بود که گروه‌های ۱۰۰ نفره پزشکی در سطح استان با یک استاد علمی وصل کردیم که کار آموزش، مشاوره و نظارت را به عهده دارد.

شبستری ضمن اشاره به راه‌اندازی ستاد هدایت کرونا که در این زمینه موثر واقع شد، گفت: یکی دیگر از اقداماتی که صورت گرفت، گسترش اورژانس‌های بیمارستانی در حوزه کرونا در سطح مشهد بود و حدود ۱۲ اورژانس فعال شد که در گذشته محدودتر بود.

وی ضمن اظهار به اینکه «مسئله ارجاع بیمارستانی در سطح جامعه پزشکی جا نیفتاده بود و سعی شد که این موضوع نیز در آموزش جامعه پزشکی قرار گیرد»، تاکید کرد: به طور کل توجه به بحث تشخیص زودهنگام و درمان به هنگام تقریبا اولویت کار کمیته علمی کرونا بوده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس