روند افزایشی بستری‌های مبتلا به کرونا در خراسان رضوی در بخش‌ مراقبت‌های ویژه


روند افزایشی بستری‌های مبتلا به کرونا در خراسان رضوی در بخش‌ مراقبت‌های ویژه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روند جدید بستری استان در دو هفته گذشته تقریبا در290 نفر ثابت مانده است، اما روند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هنوز روند افزایشی دارد و شاید تا هفته آینده ادامه داشته باشد.

مهدی قلیان اول امروز، ۲۷ اردیبهشت‌ماه در جلسه ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد، طی گزارشی درخصوص شرایط کرونا در استان بیان کرد: نتایجی که ذکر خواهد شد، نتیجه تلاش همگی عزیزانی است که در جلسات هفتگی ستاد مقابله با کرونا حضور دارند و با توجه به اینکه مشهد طی به عنوان بزرگترین قطب گردشگری در حوزه معنوی شناسایی شده و شرایط خاصی دارد، هم‌فکری و همکاری صمیمانه دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مقایسه پیک سوم و چهارم، عنوان کرد: با وجود اینکه در بسیاری از کشور ارتفاع موج چهارم تقریبا بالاتر از پیک سوم بود، در خراسان رضوی خوشبختانه ارتفاع موج چهارم به اندازه یک سوم کمتر از پیک دوم و سوم بود و با برنامه‌ریزی‌های خوبی که به خصوص در بحث درمان صورت گرفت، این موج به خوبی کنترل شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه «اقداماتی از موج سوم تا ابتدای موج چهارم و همراهی‌هایی که توسط شخص استاندار صورت گرفت، در روند بستری خراسان رضوی در موج چهارم تاثیرگذار بود»، اظهار کرد: یکی از این اقدامات ایجاد و تقویت کمیته علمی کرونا با ابلاغ شخص استاندار بود؛ اعضای علمی که سابقه اجرایی نداشتند در این کمیته عضو شدند و فارغ از سیستم اجرایی، به تصمیم گیری پرداختند.

وی اقدام دیگر را تشدید و تقویت طرح شهید سلیمانی معرفی کرده و گفت: وزیر محترم بهداشت نیز بر آن تاکید داشتند و جا دارد من از بسیج جامعه پزشکی و بسیج سپاه امام رضا و دوستان در هلال احمر تشکر کنم که در بحث رهگیری، حمایتی و غربالگری همکاری بسیار خوبی داشتند.

قلیان موضوع بعدی را راه‌اندازی جلسات هماهنگی روسای کمیته‌های تخصصی به صورت منظم بود دانست و بیان کرد: این کمیته‌ها قبلا با ستاد ملی ادغام شده بود، اما با تاکید استاندار، چهارشنبه‌شب‌ها برگزار شد و تمامی مشکلات و مصوباتی که لازم بود در ستاد ملی کار شود، مطرح و نظرات کارشناسی ارائه می‌شد.

وی با بیان اینکه تشکیل جلسات کمیته انتظامی از اقدامات انجام شده دیگر بود، اظهار کرد: در برهه‌ای از زمان کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشتیم. تقویت این کمیته و الزام برگزاری منظم جلسات در روند مبارزه با کرونا بسیار موثر بود.

قلیان افزود: در مشارکت کلیه ادارات و سازمان‌ها از آستان قدس رضوی به عنوان الگوسازی اماکن مذهبی در کل کشور گرفته تا سازمان تبلیغات اسلامی علی‌الخصوص در دهه فاطمیه، ماه مبارک رمضان و... اقدامات خوبی صورت گرفت.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بازدیدهای مشترک به ویژه در مشهد با حمایت معاونت سیاسی-اجتماعی استانداری، فرمانداران، نیروی انتظامی، اتحادیه‌های شغلی و... به خوبی برگزار شد و با متخلفین برخورد لازم صورت گرفت.

قلیان ضمن تشکر از دکتر معتمدیان، استاندار خراسان رضوی، بیان کرد: شخص استاندار با توجه به تمامی مطالبات در بحث اقتصاد و اجتماعات، خط قرمز را مصوبات ستاد مقابله با کرونا قرار داده و در این زمینه بسیار حمایت کردند و ما در چندماهه اخیر با دلگرمی بیشتری تصمیمات و اقدامات لازم را انجام میدادیم.

وی در خصوص آمار شیوع کرونا در استان توضیح داد: در کل خراسان رضوی در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۶۲ نفر بستری شدند و مجموع کل بستری‌های استان ۱۱۸۸ نفر است که ۳۳۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و میزان فوتی‌ها به روزانه ۱۸ نفر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در پیک سوم بیشترین میزان بستری را تا ۱۲۸۰ نفر در بیمارستان‌ها داشتیم و بیش از ۶۰۰ نفر روزانه بستری می‌شدند، در حالی که در موج چهارم از ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر بستری روزانه بالاتر نرفته‌ایم.

روند افزایشی بستری‌های مبتلا به کرونا در خراسان رضوی در بخش‌ مراقبت‌های ویژه

وی ضمن بیان اینکه «روند جدید بستری استان در دو هفته گذشته تقریبا در۲۹۰ نفر ثابت مانده است و امیدواریم با توجه به آمار اخیر، روند کاهشی پیدا کند و شاهد موج بعدی نباشیم»، عنوان کرد: هرچند روند بستری موجود در بخش مراقبت‌های ویژه هنوز روند افزایشی دارد و شاید تا هفته آینده ادامه داشته باشد. روند فوتی نیز فعلا در حال کاهش است ولی امیدی نیست؛ زیرا با توجه به میزان بستری‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه، ممکن است میزان مرگ‌ومیر نیز افزایش پیدا کند.

به گفته قلیان، خراسان رضوی پس از سیستان و بلوچستان و گلستان، سومین استان از نظر کاهش میزان بروز بیماری و بستری در سطح کشور در موج چهارم است.

وی در خصوص وضعیت مشهد در این مورد افزود: مشهد با توجه به جمعیت بالایی که دارد، در میزان بروز در میانه جدول خراسان رضوی قرار دارد و ما هنوز روند کاهشی را در مشهد شاهد نیستیم.

قلیان با اشاره به اینکه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با جمعیت ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر، دیروز ۲۳۴ نفر بستری شدند و مجموع کل بستری‌ها ۸۹۵ نفر است، توضیح داد: میانگین روند بستری جدید دانشگاه، علی‌رغم کاهش دو هفته اخیر، در هفته سوم مختصری افزایش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد دیگر دانشگاه‌های استان از جمله دانشگاه سبزوار که موج بدی را گذراندند، همچنان شاهد روند کاهشی هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین در خصوص مراجعات سرپایی عنوان کرد: در حال حاضر تست ۴۸ درصد از مراجعه‌کنندگان مثبت است و روزانه از ۳۸۰۰ نفر تست سرپایی گرفته می‌شود که میانگین هزار نفر مثبت هستند. درصد تست مثبت سرپایی فعلا به ۲۷ درصد رسیده و در بهترین حالت که بین موج سوم و چهارم بود، ما به ایده‌آل کشوری یعنی ۹ درصد رسیده بودیم.

وی ادامه داد: روند کاهشی در میزان مراجعات به مراکز منتخب کرونا مشاهده می‌شود و امیدواریم که این سیر نزولی در مراجعان سرپایی، روند کاهشی بستری‌ها را به دنبال داشته باشد.

قلیان در مورد روند واکسیناسیون انجام شده در استان بیان کرد: میانگین ۵۱.۸ درصد افراد بالای ۸۰ سال واکسینه شده‌اند و ۲۵ تا ۳۰ درصد افراد اعلام بی‌نیازی از واکسیناسیون کردند و بعد از دعوت اصلا مراجعه نکردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص میزان تخلفات از رعایت بسته بودن اماکن گفت: در مشهد در مجموع ۲۷ درصد تخلف از رعایت بسته بودن اماکن داشتیم که بیشتر در باشگاه‌های ورزشی، آموزشگاه‌ها و گیم‌نت‌ها بوده است.

وی در پایان با بیان اینکه «در یک کلانشهر مذهبی مثل مشهد که در پیک مسافر شاید بیش از دو میلیون زائر وارد آن می‌شده»، اظهار کرد: با همکاری که با آستان قدس رضوی، فرمانده‌ها، شهرداری، نیروی انتظامی و... ۶۰۶ مراسم شب قدر و نماز عید فطر در فضای باز و با رعایت پروتکل‌ها برگزار شد. البته تعدادی تخلف از جمله برگزاری مراسم در فضای بسته و عدم رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی نیز وجود داشته است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک