زلزله زدگان خسارت دیده خراسان شمالی تسهیلات بازسازی می گیرند


زلزله زدگان خسارت دیده خراسان شمالی تسهیلات  بازسازی می گیرند

بجنورد-ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت : تمام خسارت دیدگان ناشی از زلزله روز جاری در این استان از تسهیلات بازسازی و مقاوم سازی برخوردار می شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامرضا هوایی عصر روز دوشنبه در نشست شورای مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی اظهارداشت : بانک های عامل موظفند به محض ابلاغ تسهیلات بازسازی و نوسازی را رفع مشکل وثیقه و ضامن در اختیار زلزله زدگان قرار دهند.
وی اضافه کرد : براثر وقوع زلزله بیش از یک هزار واحد مسکونی در شهرستان های جاجرم و گرمه دچار خسارت شد و حدود 140 واحد مسکونی نیز در این دو شهرستان به بیشترشان خانه های روستایی است، به طور کامل تخریب شد که نیاز به بازسازی و نوسازی دارد.
معاون استاندار خراسان شمالی اظهارداشت : کار آوار برداری واحدهای مسکونی تخریبی ناشی از زلزله شروع شد و پیش بینی می شود که حداقل تا 10 روز آینده کار آوار برداری ناشی از خرابی این حادثه خاتمه یابد و کار بازسازی و نوسازی به مرحله اجرا برسد.
هوایی ابراز امیدواری کرد تا با همکاری بانک های عامل در سرعت بخشیدن به تسهیلات بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده ناشی از زلزله تا پیش از فرا رسیدن سرما خاتمه یابد و مردم بتوانند به واحد مسکونی خود بروند.
تامین امنیت از سوی نیروی انتظامی
معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت : امنیت مناطق زلزله زده در شهرستان های جاجرم و گرمه به طور کامل از سوی نیروهای انتظامی و نظامی تامین شد و مشکلی از لحاظ ناامنی در منطقه وجود ندارد.
هوایی اظهارداشت : مردم با توجه به پوشش حفاظتی ایجادی از سوی نیروهای انتظامی، سپاه و حضور جمعیت هلال احمر در منطقه از لحاظ ناامنی نگرانی نداشته باشند.
وی اضافه کرد : برای اسکان زلزله زدگان نیز چادر و سایر اقلام مورد نیاز از سوی جمعیت هلال احمر استان خراسان شمالی در اختیار مردم خسارت دیده قرار داده شد و مشکلی از لحاظ تامین اقلام و حتی چادر برای زلزله زدگان نداریم.
وی با اشاره به همه گیری ویروس کرونا از دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی خواست تا با تست گیری از زلزله زدگان افراد مبتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید 19 را شناسایی و تحت درمان قرار دهند.
معاون استاندار خراسان شمالی تصریح کرد : همچنین این دانشگاه موظف است تا امکانات و تجهیزات حفاظتی و محافظت فردی را در اختیار زلزله زدگان قرار دهد و با افزایش چتر بهداشتی و درمانی این افراد را تحت پوشش قرار دهند.
هوایی در بخشی از سخنانش از عدم حضور به موقع اورژانس 115 به مناطق زلزله زده در شهرستان های جاجرم و گرمه نیز انتقاد کرد و یادآور شد : با وقوع حوادث غیر مترقبه تمام دستگاههای اجرایی به خصوص اعضاء ستاد مدیریت بحران موظفند تا به خدمات رسانی به خسارت دیدگان بپردازند.
وی اضافه کرد : تاخیر حضور اورژانس 115 در محل حادثه به بهانه حضور جمعیت هلال احمر به هیچ وجه پذیرفته نیست و باید دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی نسبت به این کم کاری پاسخگو باشد و به وظایف خود عمل کنند.
اتصال اینترنت
معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی با اشاره به شروع امتحانات دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی اظهارداشت : شرکت مخابرات موظف است تا نسبت به اتصال اینترنت مناطق خسارت دیده این شهرستان ها اقدام کند.
هوایی خاطرنشان کرد : در شرایط فعلی زمان برگزاری آزمون پایان سال دانش آموزان در قالب فضای مجازی قرار داریم و چنانچه مشکلی در سامانه شاد و یا اینترنت وجود دارد، دستگاههای متولی موظفند هر چه سریعتر نسبت به اتصال و رفع مشکل اقدام کنند.
وی در این نشست بر آمادگی کامل دولت و کارگزاران دولت در استان خراسان شمالی برای خدمات رسانی به زلزله زدگان شهرستان های جاجرم و گرمه در جنوب غربی این استان تاکید کرد.
زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۵ ریشتری ساعت ۳.۳۴ دقیقه بامداد امروز دوشنبه مناطقی از جنوب خراسان شمالی و شهر سنخواست و روستاهای اطراف را لرزاند و با گذشت حدود پنج ساعت از نخستین زمین لرزه، ۲ زمین لرزه ۵.۴ و ۴.۲ ریشتری دیگر در بخش های سنخواست و شوقان در شهرستان جاجرم به ثبت رسید

براساس گزارش مرکز لرزه نگاری کشور وابسته به موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران، از زمان وقوع زلزله ۵.۵ ریشتری بامداد امروز تاکنون ۲۳ پس لرزه با بزرگی ۲.۵ تا بیش از چهار ریشتر شهرستان های گرمه و جاجرم خراسان شمالی را لرزانده است.

وقوع پس لرزه ها در خراسان شمالی به خصوص شهر سنخواست کانون اصلی زمین لرزه موجب شد تا مردم برخی از مناطق شهرستان های گرمه و جاجرم از ترس زلزله منازل خود را ترک کردند و به خیابان ها و پارک های شهری پناه آوردند.

استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان