ویلاهای دارای انشعاب غیرمجاز آب و برق در غرب مشهد تخریب می‌شوند


ویلاهای دارای انشعاب غیرمجاز آب و برق در غرب مشهد تخریب می‌شوند

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: ویلاهای واقع در غرب مشهد، که به صورت غیرمجاز از انشعابات آب و برق استفاده کرده و بعضا اقدام به آب‌فروشی می‌کنند، در اولویت این شرکت برای تخریب قرار دارند.

محمد علایی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این مساله با دستگاه قضا هماهنگ و در شورای تامین خراسان رضوی مطرح شده است و با توجه به شرایط بحرانی امسال استان از نظر تامین برق و آب، درخواست تخریب کل ویلاهای غیرمجاز مستقر در غرب مشهد، در حدفاصل مشهد و چناران داده شده است.

وی بیان کرد: با این حال ویلاسازی یک نیاز اجتماعی است و باید بستر قانونی آن توسط دولت فراهم شود، زیرا مردم صبر نمی کنند که دولت هر زمان فرصت کرد قانون ساخت ویلا را تصویب کند، لذا باید هرچه سریعتر در این خصوص وارد عمل شد.

وی به وضعیت خشکسالی امسال خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: از یک مهر سال ۹۸ تا ۲۸ اردیبهشت ماه پارسال ۲۷۰ میلیمتر بارندگی در استان رخ داد که بی سابقه بود، اما امسال در همین بازه زمانی تنها ۹۶ میلیمتر باران بارید که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۴ درصد و نسبت به دوره درازمدت ۶۵ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: میزان آبی که از ابتدای مهر سال ۱۳۹۸ تا ۲۸ اردیبهشت ماه سال ۹۹ وارد ۳۵ سد استان شده حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب بوده است اما در بازه زمانی مشابه از سال ۹۹ تا کنون تنها حدود هفت میلیون آب پشت سدهای خراسان رضوی ذخیره شده است که این شدت خشکسالی را نشان می دهد.

علایی اظهار داشت: پارسال در چنین روزی یک میلیارد و ۱۶۴ میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای خراسان رضوی ذخیره شده بود و حال آنکه که اکنون میزان ذخیره آب پشت سدهای استان از ۶۴۰ میلیون مترمکعب فراتر نمی رود.

وی ادامه داد: در وضعیت خشکسالی ۹۵ درصد از آبخوانهای زیرزمینی و پنج درصد از آبهای سطحی برداشت می شود اما در وضعیت ترسالی مانند پارسال، ۱۵ درصد از آبهای سطحی و ۸۵ درصد از آبهای زیرزمینی برداشت می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای خراسان رضوی نسبت به افزایش برداشت از آبخوانهای زیرزمینی در زمان خشکسالی و آسیب رسیدن به دشتها هشدار داد و گفت: حفر چاه، موجب از بین رفتن سفره های آب زیرزمینی، به عنوان اصلی ترین و خدادادی ترین سرمایه ملی می شود، لذا باید امسال با جدیت بیشتری از حفر چاه های غیرمجاز جلوگیری شود.

علایی به صرفه جویی ۴۶۰ میلیون مترمکعبی آب توسط کشاورزان خراسان رضوی در سال گذشته اشاره و بیان کرد: امسال پیش بینی های سازمان هواشناسی مبنی بر پربارش بودن فروردین ماه درست از آب درنیامد و ما خشک ترین فروردین عمرمان را تجربه کردیم لذا دیگر برای اینکه به کشاورزان بگوییم کشت نکنند، خیلی دیر شده است و دولت باید آب مورد نیاز کشاورزان را به طریقی تامین کند.

وی با اظهار گلایه از پیش بینی‌های غیردقیق سازمان هواشناسی گفت: این سازمان می گوید که کامل نبودن تجهیزات باعث پیش بینی غیردقیق وضعیت هوا در بهار شده است اما نمی توانیم کشاورزان را با این توجیه نسبت به ندادن آب برای کشت قانع کنیم لذا باید بیمه های اجتماعی و دولت برای کمک به کشاورزان در سال جاری وارد عمل شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: امسال به هر طریق ممکن آب آشامیدنی شهرها و روستاها در حد مجاز تامین می شود اما چاه های غیرمجاز بسته شده است و اجازه برداشت بیش از حد مجاز به چاه کشاورزی داده نمی شود.

علایی بر مدیریت مصرف و اعمال جیره بندی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به آبخوانهای زیرزمینی تاکید کرد و گفت: امسال باید از بند ز ماده ۲۹ قانون توزیع عادلانه آب که گفته "دولت در شرایط حاد می تواند آب را جیره بندی کند" برای مصارف بالای بخش کشاورزی، که ۸۵ درصد آب استان را مصرف می کند، استفاده شود.

وی اضافه کرد: جیره بندی آب زمانی به درستی اجرا می شود که دولت به تعهدات خود مبنی بر پرداخت خسارت به کشاورزان عمل کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403