بستری 2900 بیمار کرونایی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد


بستری 2900 بیمار کرونایی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال حاضر حدود 2900 بیمار کرونایی دارد که اگر قرار بود تمام این افراد در بیمارستان بستری شوند، با کمبود تخت و تجهیزات مواجه می‌شدیم و به همین دلیل 812 بیمار در منزل مداوا می‌شوند؛ به این صورت که پزشک و پرستار به منزل بیمار می‌رود و خدمات ارائه می‌دهد.

شاپور بدیعی امروز در جلسه ستاد مبارزه با کرونای خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد، در خصوص تفاوت موج چهارم کرونا با موج‌های قبلی اظهار کرد: روند ابتلا و بستری بیماران در موج چهارم به صورت تصاعدی در حال افزایش بود. بنده به عنوان معاون درمان در عرض ۴۸ ساعت ۳۲۰ مورد بستری بیمار داشته‌ام؛ بنابراین به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم برای مقابله با کرونا خاکریز خودمان را در بیمارستان بگذاریم، قطعا شرایط بدی انتظارمان را می‌کشد. به همین دلیل خاکریزمان را خانه‌ها گذاشتیم. همان شعاری که وزارت بهداشت از ابتدای کار آن را مطرح کرد که «هر خانه یک پایگاه سلامت».

وی افزود: ما ۱۴۰ درمانگاه در مشهد به ویژه در حاشیه شهرها را انتخاب کردیم و آموزش‌های لازم را دادیم و استانداردسازی درمانگاه‌ها انجام شد. این درمانگاه‌ها در کنار مراکز جامع سلامت به عنوان مراکز سطح یک قرار گرفت. همچنین ۲۰ درمانگاه را در نقاط مختلف شهر تحت عنوان مراکز سطح دو شهری با فراهم کردیم که بیماران را به مراکز سطح یک و درمانگاه‌هایی که تعدادشان حدودا ۴۵ عدد بود، ارجاع دهند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه به طور متوسط روزانه ۱۱۷۷ بیمار بستری داشتیم، گفت: همچنین روزانه به ۸۵۰ بیمار در بخش سرپایی رسیدگی می‌کردیم. در واقع روزانه حدودا ۲۰۰۰ نفر بیمار رسیدگی می‌شد. همچنین مراکز مراقبت در منزلی که مجوز از وزارتخانه گرفته و بیکار بودند را دوباره فعال و آن را تجهیز کرده و آموزش دادیم که این مراکز در موج چهارم، خود را نشان دادند و نقش بسزایی ایفا کردند.

بدیعی گفت: اگر ۳۶۰۰ بیمار به طور متوسط در روز معاینه می‌کردیم، در این میان درمانگاه‌های خصوصی نیز حدود ۱۰۰۰ بیمار را به طور متوسط در روز بررسی می‌کردند که این بار بسیار سنگینی را از روی بیمارستان‌ها برداشت و کمک بسیاری به سیستم بهداشت و درمان کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سامانه ۱۹۱ کمک شایانی برای کاهش مراجعات حضوری کرد، گفت: به ۱۴۰ درمانگاه عمومی در مشهد مجوز دادیم و ۱۲۳ مرکز جامع سلامت را در نظر گرفتیم تا بتوانیم سطح یک و دو را به صورت کامل انجام دهیم.

وی افزود: نگاه ویژه‌ای به حاشیه شهر داشتیم و حدود ۵۰ درمانگاه را در حاشیه شهر فعال کردیم تا بدون اینکه بیمار هزینه‌ای پرداخت کند، به او خدمات اختصاص یابد. در این بین همکاران بخش خصوصی نیز وارد کار شدند.

بدیعی با اشاره به اینکه جلسات متعددی جهت ارائه گام به گام آموزش‌های لازم برگزار شد و عملکرد تمام مراکز را به صورت روزانه رصد کردیم تا مشکلی پیش نیاید، گفت: برای افراد درگیر در سطح یک و دو گروه‌های واتس‌آپ را تشکیل دادیم. پروتکل‌ها را از این طریق اطلاع‌رسانی می‌شد و آمارها نیز در اختیار این افراد قرار می‌گرفت. همچنین اگر نقدی بر کار آن‌ها وجود داشت، کمک‌شان می‌کردیم. این ابتکاری بود که خودمان انجام دادیم و برای مراکز سطح یک که می‌خواهند بیمار را به سطح دو ارجاع دهند، فرمی تهیه و پیگیری به صورت الکترونیکی برای بیمار انجام می‌شد که تردد بیمار در سطح شهر به حداقل برسد. به عبارتی بیمارستان‌ها علاوه بر اینکه مستقیم پذیرش می‌کردند، از طریق درمانگاه‌ها نیز این کار انجام می‌گرفت.

اختصاص ۵۰۰۰ تخت بیمارستانی برای بیماران کرونایی در مشهد

وی افزود: در حوزه بستری ما در چهار قسمت مدیریت تخت، مدیریت فرآیندها، مدیریت نیروی انسانی و تامین تجهیزات باید کار کنیم. در این خصوص برنامه‌ریزی‌هایی در مورد ظرفیت تخت‌های شهر مشهد انجام گرفت. اگر اتفاقی در شمال شرق کشور بیفتد ما در عرض ۱۵ دقیقه می‌توانیم ۵۰۰ تخت آماده را برای شمال شرق کشور حاضر داشته باشیم و این را مدیون دوستانی هستیم که طبق برنامه‌ریزی‌ها عمل کردند. ما برای شهر مشهد تا ۵۰۰۰ تخت را در نظر گرفته‌ایم که اگر اتفاقی مربتط با بیماری کرونا بیفتد، بتوانیم پاسخگو باشیم. در این خصوص صورت جلسه‌ای با تک تک بیمارستان‌ها امضا و آن‌ها را متعهد کرده‌ایم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر به ۴۱۹ بیمار در مراکز نقاهتگاه رسیدگی شده، گفت: در نقاهتگاه‌ها به افراد بی‌خانمان یا افرادی که امکان نگهداری در منزل را نداشتند، رسیدگی شده لیکن همچنان مهم ترین نکته بحث مراقبت در منزل است که ما نباید غفلت کنیم که تعداد زیادی بیمار را در این قسمت پوشش داده‌ایم.

وی افزود: اقدام بزرگ دیگر telemedicine به معنای «پزشکی از راه دور» بود. تمام بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از طریق تل مدیسین به مرکز امام رضا(ع) مربوطند و هیچ بیماری اعزام نمی‌شود مگر اینکه فعالیت‌هایش از طریق تل مدیسین انجام شود. در موج چهارم کرونا درمان تعداد ۱۸۱ بیمار بدحال بستری در ICU را با تل مدیسین انجام دادیم و از این تعداد ۵۷ مورد با سلامت از ICU خارج شدند؛ بدون اینکه به مشهد اعزام شوند و بار اضافی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد وارد گردد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی