رشته‌های هنر کمترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده اند


رشته‌های هنر کمترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده اند

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: در سال 1399 بیشترین میزان اشتغال در حوزه‌های فنی و مهندسی، علوم انسانی و علوم پایه بوده و کمترین آن مربوط به رشته‌های گروه هنر است.


سیف در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:
رشته‌های هنر کمترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده اند

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: در سال ۱۳۹۹ بیشترین میزان اشتغال در حوزه‌های فنی و مهندسی، علوم انسانی و علوم پایه بوده و کمترین آن مربوط به رشته‌های گروه هنر است.

محمد سعید سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: طــی ســال‌های اخیر، موضـو ع اشتغال در کشـور یـک موضـو ع محـوری و حائـز اهمیـت بـوده و بر این اساس اقدامات شایسته‌ای از سوی وزارت عتف صورت پذیرفته است که طرح پایش اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از جمله این اقدامات است.

او افزود: مسلما وضع موجـود می‌تواند ابزار مناسبی بـرای تصمیم گیری هـا در ایـن حـوزه باشـد. با توجه به آنکه یکی از سیاست‌های مهـم آمـوزش عالـی بـر طبـق اسـناد باالادسـتی بهبـود توانمندی‌های دانش آموختگان و افزایش اشتغال اسـت، بـر همین اسـاس برنامه ریـزی مناسـب در ایـن حـوزه از اهمیـت بسیار زیـادی برخـوردار است.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم اضافه کرد: بر همین اساس دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به عنوان متولیان اصلی آموزش عالی کشور از سال ۱۳۹۷ در رصد اشتغال دانش آموختگان فعال شده اند تا بتوانند با جمع آوری اطلاعات تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزی مناسبی را در حوزه مدیریت برنامه ریزی درسی و میزان جذب دانشجو بر اساس رشته‌های مختلف تحصیلی مورد نیاز بازار کار و در جهت افزایش اشتغال داشته باشند. همجنین بر این اساس، جامعه دانش آموختگان هر دانشگاه می‌تواند علاوه بر کمک در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه‌ها مرجع مناسبی برای ارزیابی و آسیب شناسی روند‌ها و برنامه‌های موجود باشند.

سیف تصریح کرد: با توجه به نتایج پایش اشتغال دانش آموختگان در سال ۱۳۹۹ شاهد افزایش قابل توجهی در میزان اشتغال دانش آموختگان به خصوص در مقطع تحصیلات تکمیلی هستیم. به گونه‌ای که میزان اشتغال دانش آموختگان در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد از ۶۳.۶۷ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۶۵/۲۱ درصد در سال ۱۳۹۹ افزایش داشته و این افزایش را در دانش آموختگان مقطع دکتری از ۸۱/۵۹ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۸۳/۶۳ درصد در سال ۱۳۹۹ شاهد هستیم.

او ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ بیشترین میزان اشتغال مربوط به رشته‌های فنی و مهندسی، علوم انسانی و علوم پایه بوده است و کمترین میزان اشتغال نیز مربوط به رشته‌های گروه هنر است. همچنین رشته‌های مهندسی برق، عمران، کامپیوتر در گروه فنی و مهندسی و رشته حسابداری در گروه علوم انسانی دارای بیشترین میزان اشتغال هستند.

سیف اضافه کرد: بر اساس بررسی کلی میزان اشتغال مناطق یک، نه و چهار پژوهش و فناوری بیشترین حجم درصد اشتغال را به خود اختصاص داده اند و همچنین رشد قابل ملاحظه‌ای را نیز در منطقه پنج (دانشگاه‌های کردستان، کرمانشاه و ...) شاهد بوده ایم که بررسی علل و عوامل افزایش اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌های این منطقه می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر دانشگاه‌ها نیز باشد.

او ادامه داد: بــا توجـه بـه گسترش کمی دانش آموختگان و تخصص‌های مختلف مورد نیـاز جامعه، بررسی مستمر وضعیت اشتغال دانش آموختگان گامی اساسی در جهت افزایش اشتغال است. مسلما میزان اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌ها تابع عوامل و شـرایط مختلفی اسـت کـه همکاری تمامی سازمان‌ها و مراکز ذی ربط را نیاز دارد. بر این اساس انجام این طرح بستر سازی مناسبی را در جهت نهادینه کردن فرهنگ اشتغال افزایی در دانشگاه ها، متناسب با رشته‌های تحصیلی و توجه به نیاز‌های دانش آموختگان و نیازهای بازار کار را در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید

رشته‌های دانشگاه استاد فرشچیان وارد دفترچه کنکور سراسری شد

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی