اشعار مختومقلی، نماد پیوند فرهنگ ترکمن با فرهنگ ایرانی اسلامی است


اشعار مختومقلی، نماد پیوند فرهنگ ترکمن با فرهنگ ایرانی اسلامی است

گرگان - ایرنا - مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با تمجید از سروده‌های مختومقلی فراغی شاعر و عارف شهیر ترکمن تصریح کرد که اشعار این شاعر بلند آوازه ایران، نماد پیوند فرهنگ ترکمن با فرهنگ اسلامی و سایر فرهنگ‌های ایرانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی روز سه‌شنبه به مناسبت نکوداشت دویست و هشتاد و هشتمین (۲۸۸) سالگرد تولد "مختومقلی فراغی"، شاعر شهیر ایرانی ترکمن با صدور پیامی اظهار داشت: به همین دلیل اشعار این شاعر به مانند شاعران سترگ و پرآوازه همچون سعدی، حافظ و فردوسی همواره مورد احترام و توجه ایرانیان و اهل ادب بوده است.

وی با بیان این که مختومقلی فراغی عالم ژرف‌ اندیشی است که مطالعات دینی عمیقی داشته، گفت که این شاعر در طول دوران حیات خود، تجارب ارزشمندی از زندگی اجتماعی‌ دارد و به خاطر همین تجارت ارزشمند، اشعار پرمغز و زیبای او برگرفته از قرآن و سیره پیامبر اکرم (ص) است و ارادت به خاندان پاک پیامبر (ص) در جای جای اشعارش می‌درخشد.

یونسی در ادامه با توصیفی در خصوص مختومقلی فراغی بیان داشت که او عارف و شاعری است که مفاهیم ارزشی همچون انسان‌ دوستی، خداشناسی، ظلم‌ ستیزی، انصاف، عدالت‌ محوری و خصایص نیکوی انسانی را به زیبایی و هنرمندی در اشعارش آورده، به‌ طوری‌ که اشعارش بر دل هر انسان آزاده‌ای می‌نشیند.

مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی اضافه کرد: سروده‌های مختومقلی فراغی سراسر حکمت و دانش است و مطالعه دیوان اشعارش می‌تواند منشاء الهام دیگر انسان‌ها باشد، به همین دلیل نه‌ تنها در میان قوم ترکمن بلکه در میان سایر اقوام و ملت‌ها نیز اشعار وی تحسین شده است.

اشعار مختومقلی، نماد پیوند فرهنگ ترکمن با فرهنگ ایرانی اسلامی است

یونسی در ادامه پیام خویش آورده است: اکنون که در آستانه فرارسیدن دویست و هشتاد و هشتمین سالروز تولد آن شاعر مردمی و محبوب هستیم این ایام را به مردم شریف ترکمن صحرا تبریک و تهنیت گفته، امید داریم اندیشه‌های آن عالم اندیشمند که برای تمام ادوار و متعلق به تمام بشریت است در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها به‌خوبی نمود یابد.

به گزارش ایرنا، به مناسبت دویست و هشتاد و هشتمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی، شاعر شهیر ایرانی ترکمن، مراسم نکوداشت وی، روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت از ساعت ۱۵ تا ۱۷ عصر در آق توقای مراوه‌تپه محل مزار این شاعر برگزار خواهد شد.

با توجه به شرایط کرونایی امسال این مراسم با حداقل مهمانان و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی با حضور تعدادی از انجمن‌های ادبی استان و مسوولان استانی و ۲ سفیر خارجی برگزار می‌شود و استاندار گلستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرماندار مراوه‌تپه به عنوان سخنرانان این مراسم در نظر گرفته شده‌اند.

قرائت اشعار در وصف مختومقلی توسط شعرا، اجرای نمایش باموضوع زندگی مختومقلی فراغی، اجرای گروه سرود توسط بچه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مراه‌تپه و برپایی نمایشگاه نقاشی و اجرای زنده هنرمندان از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده این مراسم است.

همچنین فردا چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت نیز همایش ادبی مختومقلی فراغی نیز از سوی موسسه این شاعر با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در کنار گنبد آجری قابوس شهر گنبدکاووس با حضور برخی مهمانان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد که در این همایش مقالات رسیده در خصوص مختومقی فراغی قرائت می‌شود.

اشعار مختومقلی، نماد پیوند فرهنگ ترکمن با فرهنگ ایرانی اسلامی است

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال هزار و ۷۳۳ میلادی برابر با سال هزار و ۱۱۲ هجری شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت.

پیکر این شاعر برای دفن به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس