منطقه ویژه اقتصادی قوچان گذرگاهی برای توسعه تجارت با آسیای میانه


منطقه ویژه اقتصادی قوچان گذرگاهی برای توسعه تجارت با آسیای میانه

مشهد- ایرنا- یکی از مهم‌ترین اهداف ایجاد مناطق ویژه اقتصادی افزایش واردات و صادرات و توسعه تجارت خارجی است که قرارگرفتن منطقه ویژه اقتصادی قوچان در نزدیک‌ترین فاصله با مرز ترکمنستان و عشق آباد پایتخت این کشور می‌تواند این شهرستان را به گذرگاهی برای توسعه تجارت ایران با کشورهای آسیای میانه تبدیل کند.

به گزارش ایرنا، چندی پیش لایحه‌ ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری صنعتی به همراه ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی که در آن نام شهرستان‌های قوچان و خواف از استان خراسان رضوی به چشم می‌خورد در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی و تصویب شد.

مرداد ۹۷ دولت لایه ایجاد هشت منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی را به مجلس دهم ارائه داد اما پس از بررسی در کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد افزایش این مناطق تا ۶۹ نقطه به تصویب رسید که پس از تصویب در صحن علنی این لایحه برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال شد اما شورای نگهبان مصوبه نمایندگان مجلس را به دلیل وجود مغایرت‌های قانونی رد کرد که بر اساس قانون پس از تایید لایحه‌ای از سوی نمایندگان و رد آن توسط شورای نگهبان می‌بایست لایحه مورد نظر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود تا نظر نهایی در آن مجمع اعلام گردد.

وجود مناطق ویژه اقتصادی برای رفع مشکلات اقتصادی و تسهیل در امور کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بسیار مؤثر بوده و می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های فعالان عرصه تولید شود.

معافیت گمرکی تا سقف ارزش‌افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش‌افزوده قطعات خارجی یکی از مهم‌ترین مزایای مناطق ویژه اقتصادی است و چه‌بسا شهرستان قوچان به دلیل همجواری با کشور ترکمنستان به‌ ویژه پایتخت این کشور و دسترسی آسان به کشورهای آسیای میانه می‌تواند بیشتر از سایر مناطق ویژه اقتصادی در کشور موفقیت را تجربه کند.

توانایی قوچان برای تبدیل‌شدن به کانونی در صنایع تولیدی و ترانزیتی

مدیر بازرسی نظارت و ارزیابی عملکرد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان قوچان به دلیل هم‌مرز بودن با کشور ترکمنستان دارای موقعیت ترانزیتی مناسب است.

محسن پیرداده افزود: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی به منزله مجوزی است که دولت صادر کرده و در آن سرمایه‌گذار می‌تواند با شرایط بهتری کار کند لذا قوچان با توان و ظرفیت موجود می‌تواند کانونی برای صنایع تولیدی، خدماتی و ترانزیتی باشد.

وی با اشاره به فعال بودن ۳۵ منطقه ویژه اقتصادی در کشور ادامه داد: برای اینکه شهرستان قوچان از این موقعیت استفاده کند باید بخش خصوصی توانمند از نظر مالی و اجرایی را به‌ عنوان مسوول در این منطقه ویژه اقتصادی معرفی کند تا بتواند با سرعت بیشتری زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری را فراهم سازد.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه در صورت فراهم نکردن زیرساخت‌های لازم تنها یک نام از منطقه ویژه اقتصادی برای قوچان باقی خواهد ماند گفت: مهم‌ترین ویژگی منطقه ویژه اقتصادی این است که کالاها، مواد اولیه و قطعات می‌توانند بدون عوارض گمرکی وارد این منطقه شده و پس از تبدیل‌شدن به کالای نهایی دوباره بدون پرداخت عوارض گمرکی صادر شوند.

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی در این شهرستان می‌تواند مواد اولیه همچون پنبه، مواد معدنی و نفت گاز را از کشورهای آسیای مرکزی، کشورهای حاشیه مدیترانه، قفقاز و ترکیه وارد کرده و با تولید کالا زمینه صادرات محصولات مختلف در این حوزه‌ها را فراهم آورد.

پیرداده ادامه داد: وجود منطقه ویژه اقتصادی در کنار ورود سرمایه‌گذار به این شهرستان می‌تواند زمینه اشتغال وسیع برای نیروی آموزش‌ دیده فراهم کند و قوچان را به کانونی برای تولید و خدمات تبدیل نماید.

گسترش دیپلماسی اقتصادی با ایجاد مناطق ویژه اقتصادی

یکی از کارشناسان حوزه اقتصادی نیز با بیان اینکه مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی می‌توانند موجب محرومیت‌زدایی و توسعه تجارت خارجی و گسترش دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه باشند گفت:‌ ایجاد مناطق ویژه اقتصادی با رویکرد جدید و رفع نواقص قبلی در حال شکل‌گیری است.

عبدالله شاکری افزود: مسوولان شهرستان قوچان باید بتوانند با استفاده از زیرساخت‌ها و توان موجود همچون مرز باجگیران و گمرک در راستای جذب سرمایه‌گذار و توسعه اقتصادی قدم برداشته و با افزایش صادرات و تولیدات داخلی ارزآوری برای کشور را افزایش دهند.

وی ادامه داد: تولیدات باغی، خشکبار، صنایع‌ دستی، زیرساخت‌هایی همچون راه، گمرک باجگیران و نزدیک بودن به عشق آباد پایتخت ترکمنستان، گوشه‌ای از ظرفیت‌های شهرستان قوچان محسوب می‌شود که می‌تواند در حوزه گردشگری، صنایع کشاورزی و دامداری علاوه بر توسعه زمینه جذب سرمایه‌گذار را فراهم آورد.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی قوچان موجب رشد و توسعه اقتصادی می‌شود

یکی از فعالان حوزه اقتصادی در قوچان نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه وجود تعداد محدودی منطقه ویژه اقتصادی در کشور یک مزیت برای این شهرستان محسوب می‌شود گفت: مناطق ویژه اقتصادی در ورود و خروج کالا تسهیل ایجاد می‌کند که این امر موجب رشد و توسعه اقتصادی می‌شود.

محمد اسماعیل برتری با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته توجه زیاد به صنعت این شهرستان نشده است افزود: تاکنون صنعت مادر پایدار در قوچان وجود نداشته که ایجاد منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند زمینه ورود سرمایه‌گذاران را برای ایجاد صنایع مادر و به‌ تبع آن اشتغال بیشتر فراهم کند.

وی با اشاره به توان و ظرفیت قوچان، نزدیک بودن به کشورهای ترکمنستان و افغانستان، قرار گرفتن در مسیر جاده سنتو و اقلیم مناسب شهرستان ازنظر آب و هوا ادامه داد: وجود این ظرفیت‌ها به همراه نقاط مثبت دیگر زمینه دسترسی به بازارهای مختلف جهانی را برای قوچان فراهم می‌کند که این امر نیازمند رایزنی و هماهنگی مسوولان شهرستان است.

منطقه ویژه اقتصادی مزایایی همچون جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی ، بهره‌گیری از فناوری‌های برتر و نوین، ایجاد فرصت‌های شغلی تازه، کاهش هزینه‌های تولید برای ورود به بازارهای جهانی، افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور در بازارهای بین‌المللی را دارد و تصویب ایجاد این منطقه در قوچان می‌تواند فرصتی مناسبی برای توسعه این شهرستان و استان خراسان رضوی فراهم آورد.

مسوولان این شهرستان نیز باید تلاش کنند زمینه جذب سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف را فراهم کنند و در کنار سرمایه‌گذاری موفق و تجارت خارجی با ایجاد فرصت‌های شغلی برای مردم سطح اقتصادی منطقه را ارتقا دهند.

شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان متشکل از چهار بخش آبکوه، باجگیران، قوچان عتیق و مرکزی در ۱۳۷ کیلومتری مشهد و ۱۲۰ کیلومتری عشق آباد پایتخت کشور ترکمنستان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری