جنایت جنگی اسرائیل در غزه


جنایت جنگی اسرائیل در غزه

به‌دنبال حمله اسرائیل به ساختمان رسانه‌ها در غزه، سازمان گزارشگران بدون مرز به دادگاه کیفری بین‌المللی شکایت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، این نهاد مدافع روزنامه‌نگاران، این حمله را «جنایت جنگی» خوانده است و می‌گوید: ارتش اسرائیل علاوه‌بر تخریب ساختمان تحریریه روزنامه‌نگاران، «مانع پوشش رسانه‌ای درگیری‌هایی است که جان مردم غیرنظامی را به خطرانداخته است». گز

اگرچه تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری آتش‌بس و آرامش در نوار غزه در جریان است اما نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفت که پایانی بر خصومت‌های چند روز اخیر در غزه «قریب‌‌الوقوع نیست». اوموت اوراس و اُسَید صدیقی در گزارش ۱۶ می ‌برای الجزیره نوشتند، اسرائیل به هر قیمتی خواهان وارد آوردن ضربات سنگین بر رهبران حماس است. با این حال، حملات اسرائیل دیروز همچنان ادامه داشت.

ارتش اسرائیل ادعا کرد که هدف این حملات نابودی «هسته‌های تروریستی» در غزه است. گفته می‌شود که نیروی هوایی اسرائیل ظرف هفت روز گذشته حدود ۶۵۰ حمله هوایی به غزه داشته است. بر اساس آمارهای منتشرشده دست‌کم ۱۹۷ نفر در اثر این حملات هوایی کشته شدند. آمار قربانیان این حملات هوایی تنها در روز یکشنبه ۱۶ می بیش از۴۰ نفر اعلام شده بود.

گزارش آسوشیتدپرس هم حاکی است که هواپیماهای اسرائیلی در نخستین ساعات روز دوشنبه، چندین نقطه نوار غزه را هدف حملات سنگین قرار دادند. انفجارهای مهیبی به مدت ۱۰ دقیقه از شمال تا جنوب شهر غزه را به لرزه درآورد و مقامات محلی گفتند که این حملات باعث قطع گسترده برق و صدمه دیدن صدها ساختمان شده است. به نوشته این خبرگزاری، حملات بامداد دوشنبه به‌مراتب سنگین‌تر، وسیع‌تر و طولانی‌تر از حملات ۲۴ ساعت پیش از آن گزارش شده است که درجریان آن ۴۲ فلسطینی کشته شدند.

از تعداد جان‌باختگان حملات بامداد دوشنبه هنوز گزارشی منتشر نشده اما تعداد کشته‌شدگان فلسطینی در غزه تا آغاز بامداد دوشنبه به ۱۹۷ نفر و در اسرائیل به ۱۰ تن رسیده بود. آسوشیتدپرس حمله صبح دیروز را مرگبارترین حمله در طول درگیری‌های هفته اخیر بین اسرائیل و حماس توصیف کرد. بمباران‌های تازه شامل سومین دور حمله اسرائیل به شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس است.

در این حملات به خانه ۹ فرمانده «ارشد» حماس هم حمله هوایی شد. به گفته ارتش اسرائیل، ۵۴ جنگنده، ۱۵ کیلومتر از این تونل‌ها را تخریب کردند. اسرائیل اعلام کرده که از زمان آغاز حملات موشکی تاکنون ۱۰ اسرائیلی کشته شده‌اند. حماس تاکنون ۳۱۰۰ موشک به سوی اسرائیل پرتاب کرده که پدافند هوایی «گنبد آهنین» موفق به انهدام بسیاری از موشک‌ها شده و ۴۵۰ موشک دیگر هم در نوار غزه فرود آمده‌اند. با وجود تشدید و تداوم حملات، تلاش‌های دیپلماتیک هم ادامه دارد. یکشنبه، در اولین نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل که مجازی برگزار شد، رهبران اسرائیل و فلسطین خواستار حمایت این شورا از خود شدند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از گسترش غیرقابل کنترل جنگ به کل منطقه سخن گفت. او همچنین هشدار داد که ادامه این دور جدید از خشونت‌ها می‌تواند باعث تقویت نیروهای افراط‌‌گرا در کل منطقه شود. گوترش از حماس خواست از پرتاب موشک به شهرهای اسرائیل خودداری کند و از اسرائیل هم خواست حمله‌ هوایی و «آتش‌بازی» در غزه را پایان دهد. به فاصله کوتاهی پس از این درخواست، بنیامین نتانیاهو گفت حمله به حماس در غزه «با تمام قوا» ادامه خواهد یافت و مدتی طول خواهد کشید تا آرامش برقرار شود. نتانیاهو درخواست میانجی‌گری برخی کشورها را رد کرده است.

با این حال، تلاش اعضای شورای امنیت جهت صدور بیانیه‌ای مشترک برای سومین بار به علت مخالفت آمریکا ناموفق بود. چین که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به عهده دارد از اینکه آمریکا «مانع» شده شورای امنیت «یک‌صدا» سخن بگوید «اظهار تاسف» کرد. نیویورک‌تایمز هم در گزارش دیروز که پیوسته به روزرسانی می‌شد، به نقل از نتانیاهو نوشت که «هیچ افق روشنی برای پایان درگیری‌ها متصور نیست».

نیویورک تایمز هم به نقل از آسوشیتدپرس و رسانه‌های محلی، حمله دیروز را سنگین‌تر و طولانی‌تر از حملات قبل معرفی کرد. به نوشته این روزنامه، تا آغاز صبح دیروز ۱۹۷ نفر از جمله ۵۸ کودک کشته شدند. موسی ابومرزوق، معاون رهبر حماس، هم اعلام کرد:«اگر قرار است شرایطی مطرح باشد، این شرایط جز شرایط ما – و نه اسرائیل- نخواهد بود. اگر اسرائیل جنگ را پایان ندهد، ما نیز پایان نمی‌دهیم».

به‌دنبال حمله اسرائیل به ساختمان رسانه‌ها در غزه، سازمان گزارشگران بدون مرز یکشنبه به دادگاه کیفری بین‌المللی شکایت کرد. سخنگوی این نهاد مدافع روزنامه‌نگاران با تکیه بر ماده ۸ اساسنامه رم، این حمله را «جنایت جنگی» خواند. حسام ابوهربید از رهبران جهاد اسلامی هم دیروز ترور شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اسرائیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی