عمده اختلاف کارگران و کارفرمایان در سال 99 بر سر چه بود؟


عمده اختلاف کارگران و کارفرمایان در سال 99 بر سر چه بود؟

تهران- ایرنا- طبق آخرین آمار اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عیدی و پاداش، سنوات خدمت و حقوق معوق بالاترین دعاوی‌ ثبت شده در هیات‌های تشخیص دعاوی کار است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، تعداد دادخواست کارگری و کارفرمایی در چند سال گذشته اگرچه کاهشی نبود اما روند رو به رشدی نیز نداشت. اما سال گذشته به یک‌باره رشد ۲۵ درصدی را ثبت کرد و براساس آمار اعلامی وزارت تعاون به رقم ۴۰۴ هزار و ۵۹۲ دادخواست رسید.

عمده این دادخواست‌ها در بخش مرخصی استحقاقی، پرداخت عیدی پاداش، سنوات خدمات، حقوق و مزایا، حق مسکن، بازگشت به کار، اضافه کار و حق بیمه اجتماعی است.

بررسی‌های جداول آماری منتشر شده توسط وزارت تعاون نشان می‌دهد که بیشترین خواسته‌ها در هیات‌های تشخص دعاوی کار به ترتیب مربوط به عیدی و پاداش (۱۶۲ هزار و ۸۹۶ مورد)، سنوات خدمات (۱۶۱ هزار و ۴۹ مورد) و حقوق معوقه (۱۵۶ هزار و ۱۹۸ مورد) بود.

همچنین دعاوی مربوط به حقوق معوق و سنوات خدمات در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ رشد ۲۴ درصدی و عیدی و پاداش ۱۹.۹ درصد رشد داشت. یکی از دلایل رشد ۲۰ درصدی دعاوی در سال ۹۹ به همه‌گیری بیماری کرونا بازمی‌گردد زیرا با شیوع این بیماری بسیاری از کسب وکارها تعطیل شد.

برپایه این گزارش، یکی از بخش‌های قابل توجه در جداول تعداد خواسته‌ها از هیات‌های تشخیص دعاوی کار مربوط به بازگشت به کار است و مشاهده می‌شود که پارسال ۸۱ هزار و ۵۵۵ نفر خواسته‌اند که به کار بازگردند؛ این رقم در مقایسه با سال ۹۷ رشد ۳۳.۷ درصدی داشته است.

عمده اختلاف کارگران و کارفرمایان در سال 99 بر سر چه بود؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه منابع انسانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا