وجود تخلف در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای را رد نمی‌کنیم/ مردم تخلفات را گزارش دهند


وجود تخلف در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای را رد نمی‌کنیم/ مردم تخلفات را گزارش دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکار‌های مجازی با تایید وجود تخلف در عملکرد شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای، تاکید کرد: اگر مردم می‌خواهند خرید، سرمایه‌گذاری یا فعالیت بازاریابی داشته باشند، از شرکت‌های قانونی که مشغول فعالیت هستند، سرویس دریافت کنند.

وجود تخلف در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای را رد نمی‌کنیم/ مردم تخلفات را گزارش دهند

گروه بازرگانی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ رضا الفت‌نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب وکار‌های مجازی در گفتگو با بازارنیوز، پیرامون فعالیت غیرمجاز برخی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای اظهار کرد: نمی‌توانیم این تخلفات را رد کنیم و بگوییم که وجود ندارد. در هر کسب و کاری تخلفاتی رخ می‌دهد. باید ببینیم ما چه زیرساخت‌هایی در اختیار این شرکت‌ها باید قرار دهیم که با استفاده از آن‌ها نتوانند برخی تخلفاتی مانند به کارگیری افراد زیر ۱۸ سال برای بازاریابی را انجام دهند.

وی افزود: فعالیت زیر ۱۸ ساله‌ها به این صورت است که، چون ثبت‌ نام به صورت آنلاین است، با هویت دیگر یا سن بالاتری خود را معرفی می‌کنند. ما نیاز به ساختار قوی برای احراز هویت داریم. ساختاری که در اختیار برخی شرکت‌ها قرار گرفته، سامانه «امتا» است. این سامانه، کارایی لازم را نداشته و دارای مشکلات زیادی است. بنابراین، اگر این بخش درست شود، مشکلاتی از این قبیل تا حدود زیادی مرتفع می‌شود.
*دفاتر غیرمجاز چگونه فعالیت می‌کنند؟

الفت‌نسب، درباره بکارگیری دفاتر غیر مجاز توسط شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای توضیح داد: هر شرکت بازاریابی شبکه‌ای بخواهد دفتری تاسیس کند، باید آن مکان را طی سازوکاری به هیئت‌عالی نظارت بر فضای مجازی معرفی کرده و اداره اماکن آن مکان را باید تایید کند. اگر مورد تایید قرار گرفت، اجازه فعالیت آن دفتر صادر می‌شود.

وی افزود: برخی شرکت‌ها که دفاتر غیرمجاز به اسم آن‌ها فعالیت می‌کنند، در پاسخ به پرسش‌های نظارتی ما اعلام می‌کنند که این دفاتر، زیر مجموعه این شرکت‌ها نیستند و تاکید می‌کنند که برخی افراد، برای تخریب نام شرکت دست به این اقدام زده اند یا افرادی هستند که سر خود دفتر زدند تا بخواهند افراد را دور خود جمع کنند. در این موارد، بازرسی ما ورود می‌کند تا مشخص شود موضوع چیست. البته این جا خیلی نمی‌توانیم ریز شویم. اگر نیاز باشد، باید حکم قضایی بگیریم و قرارداد این‌ها را بررسی کنیم که آن هم پروسه طولانی دارد. این بخش خیلی قابل احصا نیست؛ مگر این که گزارش شود و ما بررسی کنیم.

*تخلفات وجود دارد ولی نمی‌توان رسانه‌ای کرد

الفت‌نسب درباره تخلفات شرکت‌ها در پرداخت پورسانت با درصد‌های غیرقانونی و سایر تخلفات، تصریح کرد: اتحادیه کسب و کار‌های فضای مجازی فقط در صدور مجوز شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای دخل و تصرف دارد. در زمینه نظارت، دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات، پلیس اماکن و مرکز اصناف وزارت صمت دخیل هستند که با دقت به فعالیت این شرکت‌ها نظارت می‌کنند. این که پلن‌ها مشکل دارد یا پورسانت بیشتر یا کمتری نسبت به درصد قانونی پرداخت می‌کنند، به ما هم اعلام شده، ولی خیلی از آن‌ها را نمی‌شود رسانه‌ای کرد. از عهده اتحادیه خارج است که بخواهد در این موضوع اظهار نظر مستقیم داشته باشد، ولی وجود چنین تخلفاتی را رد نمی‌کنم؛ برخی از پرونده‌ها در دست بررسی است که در برخی از این موارد شرکت‌ها را تا حد تعلیق فعالیت هم پیش برده است.

وی افزود: یکی از شروط اصلی فعالیت این شرکت‌ها این است که یا خود تولیدکننده باشند یا ۵۰+۱ درصد سهام‌دار کارخانه تولیدی آن محصولات باشند. قصد از مجوزدهی به این شرکت‌ها این بوده که به تولید کمک کنیم؛ حال این که ۱۰۰ درصد به تولید کمک شده یا به سمت جایگاه فروشی رفته، قابل بررسی و تامل است. هیئت عالی نظارت، صرفا اتحادیه نیست و اتحادیه یکی از اعضاست. با توجه به گزارش‌هایی که واصل می‌شود، هیئت تصمیم می‌گیرد که چه برخوردی طبق قانون انجام گیرد. بسته به نوع تخلف، جریمه از از تذکر کتبی تا تعطیلی در نظر گرفته می‌شود.

*فعالیت شرکت‌ها در حوزه‌هایی غیر از بازاریابی

وی پیرامون فعالیت برخی از این شرکت‌ها در حوزه‌هایی غیر از بازاریابی، گفت: رویکرد و مدیران شرکت‌ها کاملا مشخص است. شاید هر شرکت، علاوه بر فعالیت بازاریابی، فعالیت‌های دیگری با مجوز‌های لازم و با همان نام داشته باشد که ارتباطی به این بخش ندارد. ما فقط باید در حوزه فعالیت بازاریابی شبکه‌ای آن‌ها نظارت داشته باشیم.
*از شرکت‌های قانونی سرویس بگیرید

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی در پایان خطاب به افرادی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت داشته باشند، تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که اگر می‌خواهند خرید، سرمایه‌گذاری یا فعالیت بازاریابی داشته باشند، طبق قانون از طریق شرکت‌های بازاریایی شبکه‌ای که مشغول فعالیت مجاز هستند (چون تعدادی شرکت هستند که فعالیت غیررسمی دارند)، سرویس بگیرند و هرگز وارد کار با شرکت‌های بدون مجوز و غیرمجاز نشوند. همچنین اگر به مشکلی برخورد کردند، می‌توانند از طریق کمیته شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای، موضوع را پیگیری کنند و ما هم در اتحادیه پیگری خواهیم کرد.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !