نگاهی به تحولات بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد


نگاهی به تحولات بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مشهد-ایرنا- دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دولتهای یازدهم و دوازدهم تحولات مثبتی را تجربه کرده که بهره‌برداری از بیمارستان 400 تختخوابی شهید هاشمی نژاد در یکی از مناطق محروم مشهد به عنوان یکی از زیباترین مراکز درمانی کشور از جمله شاخص ترین این تحولات بوده است.

بیمارستان شهید هاشمی نژاد سالها پیش تنها مرکز درمانی واقع در یکی از مناطق محروم مشهد بود که ساختمانی بسیار فرسوده و قدیمی داشت اما روزانه با شمار زیادی از مراجعه کنندگانی مواجه می شد که انتخابی جز این مرکز به سبب نزدیک بودن آن به منازلشان نداشتند و با کم و کاستی آن در ارایه خدمات بهداشتی و درمانی می سوختند و می ساختند.

افزون بر این قدیمی بودن ساختمان مرکز درمانی مزبور، آن را در برابر زلزله بسیار آسیب پذیر کرده بود آنچنان که این مرکز در برابر لرزه های شدید، مقاومت چندانی نداشت و این مساله نگرانی مراجعه کنندگان و بیماران و مسوولان حوزه بهداشت و درمان را چند برابر می کرد.

اما به همت دولت دوازدهم و به تدبیر مسوولان دلسوز نظام، برای گسترش دایره خدمت رسانی به ساکنان مناطق محروم، احداث ساختمان جدید و عظیمی در کنار مرکز درمانی قدیمی شهید هاشمی نژاد و منطبق بر معماری ایرانی – اسلامی آغاز شد که در پایان به یکی از زیباترین و بزرگترین بیمارستانهای شرق کشور تبدیل شد.

پیشینه بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد در منطقه طلاب مشهد به سال ۱۳۳۶ بازمی گردد که توسط مرحوم "حاج محمد مهدی ابراهیمی دریانی" تاسیس و وقف گردید و از شهریور سال ۱۳۶۴ به شهید هاشمی نژاد تغییر نام یافت. از آن زمان این مرکز به عنوان مرکز کشوری درمان بیماریهای کلیوی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران مشغول خدمت رسانی به جامعه است.

این بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی اولین و بزرگترین مرکز همودیالیز و پیوند کلیه در کشور به شکل مستمر و دارای بخشهای مختلف تخصصی بود و بیش از ۳۰ سال فعالیت داشت، چند سال قبل و حین اجرای عملیات ساختمان جدید بیمارستان، بین اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی و متولیان این مرکز درمانی بر سر مجتمع فرهنگی – هنری شهید هاشمی نژاد که در نزدیکی بیمارستان قرار داشت اختلافاتی به وجود آمد که در نهایت مجتمع نصیب دانشگاه علوم پزشکی شد و این اتفاق مسوولان را به تسریع در ساخت ساختمان جدید واداشت.

عملیات اجرایی احداث ساختمان جدید این بیمارستان در ابتدا برعهده وزارت راه و شهرسازی بود و تا مدتها پیشرفت اجرایی آن از ۳۰ درصد فراتر نرفت اما در دولت تدبیر و امید، وزارت بهداشت مسوولیت ادامه عملیات اجرایی را برعهده گرفت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد با به کار بردن طرحی متفاوت و منطبق بر معماری ایرانی – اسلامی در مدت کمتر از سه سال عملیات اجرایی را به پایان رساند و اثری ماندگار در نظام سلامت شرق کشور به جای گذاشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره به خبرنگار ما می گوید: قدمت و فرسودگی بیمارستان شهید هاشمی نژاد یکی از مشکلات اساسی در ارائه خدمت به مردم منطقه بود که به منظور رفع این مشکل با مساعدت مسوولان دانشگاه ساخت بیمارستان جایگزین ابتدای سال ۱۳۹۶ آغاز شد و در سال ۱۳۹۹ با حضور رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

دکتر محمد حسین بحرینی افزود: این طرح به صورت ادغام یافته با طرح اورژانس در زمینی افزون بر ۳۲ هزار مترمربع در هشت طبقه و با ۱۴ اتاق عمل و پنج بخش مراقبت‌ ویژه و با بهره‌گیری از الگوی معماری ایرانی اسلامی با اعتبار سه هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال در بخش عمرانی و تجهیزات ساخته شد.

وی ادامه داد: تمام تجهیزات و تاسیسات این بیمارستان مطابق استانداردهای روز ایجاد شده است به طوری که سیستم سرمایش و گرمایش بیمارستان به نحوی است که اگر در فصل سرما در یک اتاق، بیمار نیازمند هوای سرد باشد می توان دمای اتاق بیمار را مطابق نیازش تغییر داد.

وی ادامه داد: بهترین فیلترهای هوا برای تهویه اتاقهای این بیمارستان در نظر گرفته شده است که می تواند در شرایط کرونایی موثر باشد و همچنین اتاقهای ایزوله بیمارستان نیز به خوبی فشار مثبت و منفی را رعایت می کنند و برای بیماران حساس به عفونت مناسبند.

بیمارستان هاشمی نژاد و خدمت رسانی در روزگار کرونا

بیمارستان جدید شهید هاشمی نژاد که در آبان ماه سال گذشته افتتاح شد در همان روزهای ابتدای کار به یکی از مراکز خدمت رسانی به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در مناطق محروم مشهد تبدیل گشت به طوری که در روزهای پس از نوروز و موج چهارم کرونا پذیرای بسیاری از بیماران کرونایی بود.

به همین خاطر کادر درمان بیماران کرونایی در بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد طی مراسمی از سوی ناحیه مقاومت بسیج حر این شهر مورد قدردانی قرار گرفتند و در این مراسم به ۷۰ نفر از کادر درمان این بیمارستان شامل پزشک و پرستار و سایر کارکنان حوزه مقابله‌ با کرونا از سوی مسوولان و فرماندهان بسیج ناحیه حر شاخه گل و چفیه هدیه شد.

رییس بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد نیز در در این باره گفت: مهمترین چشم‌انداز این مرکز درمانی معرفی شدن به عنوان برترین بیمارستان عمومی دانشگاهی دوستدار ایمنی در افق پنج ساله است.

دکتر حمید موسوی افزود: بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد با هدف ارتقای سلامت و ایمنی بیمار و افزایش رضایتمندی مراجعه‌کنندگان به ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی می‌پردازد و با استفاده از راهنماها و استانداردهای علمی بهترین فعالیت را با حداقل هزینه دارد.

وی اضافه کرد: بیمارستان جدید شهید هاشمی‌نژاد یکی از کامل‌ترین و مجهزترین مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که با الگوگیری از معماری ایرانی - اسلامی ساخته شده است و در حال حاضر به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی خدمات رسانی می کند.

رییس بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد گفت: ساخت ۱۴ اتاق عمل و پنج بخش آی.سی.یو و ان.آی.سی.یو با ۶۶ تخت از جمله ویژگی‌های این مرکز درمانی محسوب می‌شود و علاوه بر آن اتاق عمل ویژه زنان، بخش جراحی زنان، دیالیز و تروما در این بیمارستان پیش‌بینی شده است.

اجرای ۴۴ طرح بزرگ بهداشتی و درمانی

بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد یکی از دهها طرحهای بهداشتی – درمانی دولت تدبیر و امید بوده که طی هشت سال گذشته در خراسان رضوی بویژه مشهد به بهره برداری رسیده و به نگین درخشانی در این عرصه تبدیل شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره گفت: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، ۴۴ طرح بزرگ خدماتی، بهداشتی و درمانی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه به اجرا در آمده است.

دکتر بحرینی افزود: با وجود تحریم های ناجوانمردانه دشمنان علیه کشورمان و فشارهای اقتصادی شدید، در سالهای اخیر به حوزه سلامت توجه ویژه ای شد و به جرات می توان گفت که اقدامات انجام شده در دولتهای یازدهم و دوازدهم در این بخش کم نظیر و حتی بی نظیر بود و موضوع سلامت مردم به یکی از دغدغه های دولت تبدیل شد.

وی اضافه کرد: ساخت و بهره برداری از ۶ بیمارستان از جمله بیمارستان ۶۱۰ تختخوابی امام رضا(ع)، بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی شهید هاشمی نژاد، بیمارستان فوق تخصصی ۲۵۰ تختخوابی کودکان اکبر، بیمارستان ۳۲ تختخوابی باخرز، بیمارستان ۳۲ تختخوابی خلیل آباد، بیمارستان ۶۴ تختخوابی فریمان و تکمیل عملیات احداث توسعه بیمارستان امام خمینی درگز از جمله طرح های به بهره برداری رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بهسازی تاسیسات زیربنایی و بهبود فضا در بخش های بیمارستانی در قالب طرح ارتقای هتلینگ برنامه تحول نظام سلامت در ۲۵ بیمارستان، توسعه بلوک های زایمانی در ۱۵ بیمارستان، ساخت، تجهیز و راه اندازی اورژانس بیمارستان قائم (عج)با زیر بنای ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع و مجتمع آموزشی،پژوهشی و رفاهی سپید(مرکز همایش های دانشگاه ) از دیگر اقدامات انجام شده در راستای توسعه خدمات در حوزه درمان است.

بحرینی افزود: احداث ۶ مرکز تشخیص و درمان سرطان، ساخت ۱۲ کلینیک ویژه و توسعه اورژانس های بیمارستانی از دیگر اقداماتی است که در قالب برنامه تحول نظام سلامت در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اجرا در آمده است.

وی اضافه کرد: در این مدت، توسعه زیر ساخت ها در تمامی حوزه های بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی در دستور کار قرار گرفت و ساخت ۲۴ مرکز بهداشت شهری و روستایی و ساخت ۷۱ خانه بهداشت از مهمترین اقدامات شاخص در راستای توسعه خدمات بهداشتی در مناطق زیر پوشش دانشگاه به شمار می رود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ساخت و راه اندازی سالن اجتماعات دانشکده پیراپزشکی، راه اندازی آزمایشگاه تعادل دانشکده پیراپزشکی، ساخت دانشکده داروسازی، تاسیس مرکز مهارت های تصویربرداری پزشکی گروه تکنولوژی پرتوشناسی دانشکده پیراپزشکی، تاسیس مرکز جامع توانبخشی دانشکده پیراپزشکی و ساخت ساختمان جدید دانشکده پزشکی از جمله اقدامات توسعه زیر ساخت های آموزش در دولت تدبیر و امید به شمار می رود.

بحرینی افزود: توسعه زیر ساخت های پژوهشی نقش موثری در رشد جایگاه علمی دانشگاه و استفاده از ظرفیت و توانمندی محققان و پژوهشگران در تحقق اهداف خودکفایی و تولید داخلی دارد و ساخت مرکز رشد فناوری دارویی پژوهشکده بوعلی، طراحی و ساخت اتاق بیوتکنولوژی، طراحی و ساخت کارگاه نیمه صنعتی تولید دارو، کارگاه نیمه صنعتی تولید دارو، آزمایشگاه، بیوکلین روم و مرکز تحقیقات سلول های بنیادی پژوهشکده بوعلی از جمله اقداماتی است که در حوزه توسعه زیر ساخت های پژوهشی دانشگاه به اجرا در آمده است.

وی اضافه کرد: مرکز آموزشی پژوهشی درمانی شهید هاشمی نژاد نیز در راستای گسترش خدمات درمانی در حیطه های تخصصی و فوق تخصصی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در مشهد ساخته شده است

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و به بقیه جمعیت استان توسط دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، تربت جام و گناباد خدمات رسانی می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر