رژیم صهیونیستی؛ مخالفت با همه پرسی و ادامه جنگ افروزی


رژیم صهیونیستی؛ مخالفت با همه پرسی و ادامه جنگ افروزی

تهران-ایرنا - احسان کاظمی استاد علوم سیاسی با اشاره به تضییع حقوق مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی، به ایرنا گفت: اسراییل به جای پذیرش حقوق بین‌الملل و حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین همچنان در حال جنگ افروزی و کشتار مردم بی پناه است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی تلویزیونی به‌ مناسبت روز جهانی قدس با تاکید بر اجرای مطالبه منطقی همه‌ پرسی از همه ساکنان اصلی فلسطین برای تعیین نظام سیاسی این کشور، خطاب به مجاهدان فلسطینی فرمودند: مبارزه مشروع و اخلاقی خود با رژیم غاصب را به قدری ادامه دهید که ناچار به قبول این مطالبه مترقی شود.
ایشان منطق مبارزه فلسطینی یعنی «همه‌پرسی از همه ساکنان اصلی فلسطین برای تعیین نظام سیاسی کشور» را منطقی مترقی و جذاب خواندند و تاکید کردند: بر اساس این منطق که به وسیله جمهوری اسلامی در اسناد سازمان ملل نیز به ثبت رسیده، مبارزان فلسطینی می‌توانند یک همه‌ پرسی با شرکت همه ساکنان اصلی فلسطین از هر قوم و دین از جمله آوارگان فلسطینی مطرح کنند که نتیجه این همه‌ پرسی نظام سیاسی کشور را معین می‌کند. آن نظام سیاسی، آوارگان را به داخل برمی‌گرداند و سرنوشت بیگانگان سُکنی‌گزیده را تعیین می‌کند.
چند هفته‌ای از بیانات مقام معظم رهبری و طرح پیشنهاد همه پرسی نگذشته که رژیم صهیونیستی حملات وحشیانه خود علیه مردم بی پناه غزه را آغاز کرده است و تاکنون در اثر حملات رژیم صهیونیستی، ۲۱۷ فلسطینی شهید و بیش از یکهزار و ۵۰۰ تن دیگر زخمی شدند. آتش افروزیی که نشان داد هر چه سریع‌تر جامعه بین‌ المللی باید رژیم صهیونیستی را مجبور به تن دادن به همه پرسی و به رسمیت شناخت حقوق ملت فلسطین بکند چرا که کوتاهی در مقابل این رژیم نامشروع به معنی افزایش قساوت و کشتار در حق ملت فلسطین است.
در گفتگو با دکتر «احسان کاظمی» استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز، ضرورت برگزاری همه پرسی در سرزمین‌ های اشغالی و خاتمه دادن به جنگ افروزی‌ های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

همه پرسی برای تعیین نظام سیاسی حق مشروع و قانونی فلسطینی‌ها است

کاظمی در پاسخ به این پرسش که چرا جامعه جهانی رژیم صهیونیستی را مجبور به تن دادن به همه پرسی در سرزمین اشغالی نمی‌کند، گفت: حق تعیین سرنوشت از جمله حقوقی است که در اسناد بین‌المللی به عنوان حق مسلم ملت‌ ها تعیین شده است. بنابراین این حق متعلق به همه ملت‌ ها ست و ملتی را نمی‌توان از آن مستثنی کرد. در مورد فلسطین هم کسی نباید برای این مردم تصمیم بگیرد و رژیم صهیونیستی با قلدری و زور نمی‌تواند سرنوشت این ملت را تعیین کند. بنابراین هر چقدر هم از اشغالگری بگذرد باید تن به برگزاری همه پرسی دهد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی با ایجاد روابط با کشور های مختلف و تقویت لابی های خود به نوعی مانع تحقق حقوق مردم فلسطین شده است. این روابط و لابی‌ ها باعث شده نهاد های بین‌المللی و حتی حقوق بشری هم چندان مقابل اقدامات این رژیم واکنش نشان ندهند. در جنگ اخیر مشاهده کردیم که این رژیم حتی به دفاتر رسانه‌ های بین المللی در غزه هم حمله کرد. در طرف دیگر معادله کشور های اسلامی هم خود دچار اختلافات درونی و برخی هم وارد فرایند سازشکاری و رابطه با اسراییل شدند. این عوامل باعث شده که رژیم صهیونیستی حتی از سرزمین‌ های ۱۹۶۷ که طبق درخواست سازمان ملل باید تخلیه کند، هم عقب نشینی نکرده است.

وی با اشاره به طرح برگزاری همه پرسی از سوی رهبر انقلاب، هم بیان داشت: اقدام مقام معظم رهبری در طرح موضوع همه پرسی بسیار هوشمندانه بود. چرا که این درخواست هم با حقوق بین‌الملل سازگار است. هم در بین افکار عمومی این ادبیات و درخواست پذش دارد و هم اینکه همین درخواست تمام خواسته امت اسلامی در مورد موضوع فلسطین را برآورده می‌کند. ساکنان سرزمین فلسطین اکثر مسلمان هستند و در صورت برگزاری همه پرسی رژیم جعلی صهیونیستی محکوم به نابودی است.

رژیم صهیونیستی مانع ثبات در منطقه است

استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه و مقاومت گروه‌ های فلسطینی توضیح داد: رژیم صهیونیستی بعد از اینکه نتوانست با برقراری روابط پشت پرده گروه‌ های فلسطینی را خلع سلاح کند همواره از این گروه ها وحشت دارد و در مقاطع زمانی مختلف برای اینکه مانع تقویت توان نظامی گروه‌ های مبارز فلسطینی شود دست به این حملات بی ثمر می‌زند. اما خود این رژیم هم می‌داند که این اقدامات بی نتیجه است چرا که مبارزه گروه‌ های فلسطینی طبق قوانین بین‌المللی و در مقابله با تجاوز رژیم صهیونیستی به سرزمین‌ فلسطین انجام می‌شود. بنابراین قانونی و مشروع است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر رژیم صهیونیستی عامل بی ثباتی در منطقه است. علاوه بر ایجاد بحران‌ های امنیتی و نظامی در منطقه، خاصیت تجاوزگری این رژیم بخشی از ماهیت آن است. در حال حاضر بخشی از سرزمین لبنان و اردن را اشغال کرده و حاضر به عقب نشینی نیست. در واقع اگر با این رژیم برخورد نشود. معلوم نیست در مورد چه سرزمین‌ های دیگری ادعا خواهد داشت. در نتیجه مبارزه گروه‌ های فلسطینی مورد حمایت مردم منطقه است.

کاظمی با بیان اینکه تا زمانی که رژیم صهیونیستی وجود دارد بعید است منطقه غرب آسیا روی آرامش به خود ببیند، ادامه داد: سازمان‌ ها، افراد و جریان‌ هایی که در عرصه جهانی مدعی حفاظت از حقوق بشر و مبارزه برای آن هستند نباید در قبال جنایت این رژیم در حق مردم نوار غزه سکوت کنند. این سکوت باعث خواهد شد که دیگر ادعا های این سازمان ها در مرود مساله حقوق بشر در کشورهای دیگر هم در بین افکار عمومی جهانی بی اعتبار شود. باید همه آزادی خواهان جهان و انسان‌ های دارای وجدان‌ های بیدار مقابل جنایت‌ های رژیم صهیونیستی بایستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!