امسال 300 مورد آتش‌سوزی در باغ‌های خلخال رخ داد


امسال 300 مورد آتش‌سوزی در باغ‌های خلخال رخ داد

اردبیل _ ایرنا _ با گسترش آتش‌سوزی در باغ‌های خلخال تعداد موارد آتش‌سوزی در روزهای اخیر به بیش از 300 مورد رسیده است.

سیدحسن موسوی ، رئیس ایستگاه آتش‌نشانی خلخال روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: این آتش‌سوزی‌ها بویژه از آغاز زمان گرده‌افشانی و باردهی پنبه‌ای درختان تنومند چنار در باغ‌های مرکز و حاشیه شهر افزایش یافته و تاکنون بیش از ۳۰۰ مورد آتش‌سوزی با تلاش و حضور بموقع آتش‌نشانان در محل وقوع حادثه مهار شده است.

او با بیان اینکه همه موارد آتش‌سوزی باغ‌های خلخال عمدی و توسط افراد ناشناس صورت می‌گیرد، اظهارکرد: علت آتش‌سوزی در باغ‌های خلخال که توسط نگهبان پارک جنگلی اللرباغی و همچنین باغداران باغ‌های حاشیه خلخال گزارش شده، عمدی و توسط افرادی ناشناس صورت گرفته است.

وی با اشاره به سختی تردد خودروهای اطفای حریق آتش‌نشانی خلخال در داخل باغ‌ها و مناطق دچار آتش‌سوزی شده گفت: مهار موارد آتش‌سوزی گزارش شده در باغ‌ها بیشتر با استفاده از امکانات دستی و به سختی توسط آتش‌نشانان این شهر انجام می‌شود.

او ا اشاره به وارد شدن خسارت سنگین مالی به باغداران در جریان آتش‌سوزی‌های چند روز گذشته خلخال افزود: در حالی که هنوز عامل و یا عوامل آتش‌سوزی عمدی باغ‌ها شناسایی و دستگیر نشده است موارد آتش‌سوزی در باغ‌ها افزایش یافته ، طوری که امروز ۵۰ نقطه از باغ‌های حاشیه رودخانه هروچایی و حوالی پارک جنگلی اللرباغی آتش گرفته است.

رئیس ایستگاه آتش‌نشانی شهرداری خلخال گفت: با توجه به سرعت انتقال شعله‌های آتش از طریق بار درختان چنار که دارای نوعی ماده سوختی آتش‌زا هستند ، خسارت مالی وارده قابل توجه بوده و علاوه بر سوختن علوفه ،درختان، پایه‌های حفاظ سیم خاردار و فنس باغ‌های میوه و چنار بخشی از امکانات و تجهیزات باغداران طعمه حریق شده و از بین رفته است.

او افزود: تا پایان زمان ریزش بار درختان چنار انتظار از باغداران مراقبت لازم و بیشتر از باغ و گزارش بموقع آتش‌سوزی‌ها به ایستگاه آتش‌نشانی و همچنین شناسایی مسببان آتش‌سوزی‌های روزهای اخیر است.

برغم گذشت یک هفته از آغاز آتش‌سوزی‌های عمدی در باغ‌های حاشیه خلخال و درخواست باغداران از نیروی انتظامی برای شناسایی و دستگیری عوامل ایجاد آتش‌سوزی‌های عمدی هنوز فرد و یا افرادی در این خصوص شناسایی و دستگیر نشده‌اند.

سرهنگ سیدهادی موسوی ،فرمانده انتظامی خلخال نیز به ایرنا گفت: از زمان گزارش آتش‌سوزی عمدی باغ‌های حاشیه خلخال ماموران انتظامی دنبال شناسایی و دستگیری عوامل آتش‌سوزی هستند.

او افزود: با سرنخ‌های بدست آمده بزودی عوامل آتش‌سوزی باغ‌های خلخال دستگیر و تحویل مقامات قضایی خواهند شد.

وی گفت: برای پیشگیری از تداوم آتش‌سوزی‌ باغ‌های منطقه، گشت‌ها و حضور ماموران پلیس در باغ‌های خلخال افزایش یافته است.

در این حال باغداران خلخال خواستار توجه جدی مسئولان ذیربط به خسارات وارده ناشی از آتش‌سوزی عمدی باغ‌ها و اقدام نیروی انتظامی و محاکم قضایی در شناسایی و برخورد جدی با عوامل آتش‌سوزی‌های هفته جاری شدند.

پیش‌تر، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال نیز به آتش‌زا بودن بارپنبه‌ای درختان چنار در زمان گرده‌افشانی و باردهی این درختان هشدار داده بود.

به گفته صادق پورمحمد ، پنبه‌های معلق در آسمان این شهر بویژه فضای باغ‌های مرکز و مجاور خلخال موسوم به برف درختی اندام‌های جنسی و زایشی و میوه درختان چنار در زمان آغاز برگ‌دهی این نوع از درختان هستند که آتش‌زا بوده و احتمال آتش‌سوزی در باغ‌ها را افزایش می‌دهد.

او افزود: زمان ریزش پنبه‌های درختان بلند چنار و تبریزی از یک هفته تا ۱۰ روز بوده و این پنبه‌ها آفت درختی محسوب نشده و غیر از آتش‌زا بودن هیچ آسیبی به درختان میوه و یا سبزی و صیفی کشت شده در باغ‌ها و مزارع کشاوری نمی‌رسانند.

همچنین این روزها با باردهی درختان چنار و پراکنده شدن پنبه‌های سبک آن در آسمان ،مشکل بیماران تنفسی و یا دارای آلرژی افزایش یافته و به این افراد توصیه شده از تردد در مناطق همجوار باغ‌ها اجتناب کنند.

به گفته کارشناسان ۲۰ درصد مرم به بار درختان چنار حساسیت دارند و تنفس هوای آلوده به بار این درختان موجب بروز تنش‌های تنفسی همچون عطسه و سرفه خواهد شد.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق