طرح استحکام‌بخشی «یخدان میرفتاح» ملایر تهیه شد


طرح استحکام‌بخشی «یخدان میرفتاح» ملایر تهیه شد

همدان- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: از سال 98 که گنبد بنای تاریخی «یخدان میرفتاح» فرو ریخت، تاکنون اقداماتی برای حفاظت این بنا انجام شده و به‌تازگی در راستای مرمت و بازسازی آن، طرح استحکام‌بخشی این بنا با قراردادی حدود 600 میلیون تومان تهیه شده است.

به گزارش ایرنا، «ابراهیم جلیلی» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر در مرحله انتخاب پیمانکار است تا از محل اعتباراتی که با مساعدت استاندار همدان و پیگیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اختصاص یافته، مرمت و بازسازی این بنای تاریخی متناسب با اصول علمی انجام شود.

وی با اشاره به چندین مرحله مرمت یخدان میرفتاح در سال‌های ۸۰ و ۸۲ توسط میراث فرهنگی افزود: بر اثر بارندگی‌های مداوم سال ۹۸ بخشی از این بنا تخریب شد و یخدان با بیش از ۶ متر در عمق زمین و دیواره بین یخدان به طور کامل سالم است و گنبد سایه‌انداز برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به یخ داخل یخدان فرو ریخت.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: برای حفاظت از بنا و جلوگیری از تخریب بیشتر آن، اقداماتی همچون حصارکشی به متراژ ۱۳۰ متر طول با هزینه حدود ۱۳۰ میلیون تومان، تهیه فتوگرامتری (مستندنگاری وضع موجود) و ثبت داشته‌های اثر با ۱۰ میلیون تومان اعتبار، خرید مصالح با هزینه ۴۰ میلیون تومان، تهیه طرح آسیب‌شناسی و ایجاد نگهبانی، در مجموع با اعتباری حدود ۲۰۰ میلیون تومان انجام شد.

جلیلی با بیان اینکه از محل اعتبارات مدیریت بحران، هیچ اعتباری برای این بنا تخصیص پیدا نکرد بیان کرد: با پیگیری فرماندار ویژه ملایر از محل استانی در ردیف متوازن، اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان تصویب شد که از این مبلغ ۲۱۰ میلیون تومان تخصیص یافت.

وی افزود: از محل این اعتبار و سایر منابع اقداماتی همچون آواربرداری، تخریب و جداسازی الحاقات، تخریب پایه‌های فرسوده، استحکام‌بخشی پایه‌های بیرونی بنا، مقاوم‌سازی پی اثر، خرید مصالح چوبی، ساخت قالب، تخلیه و حمل آوار به بیرون از محوطه انجام شد که تاکنون حدود ۳۱۰ میلیون تومان اعتبار در این راستا هزینه شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر درباره دستکند سامن نیز گفت: سال گذشته قراردادی برای احیا و استحکام‌بخشی دستکندهای سامن و ارزانفود به عنوان پایگاه‌های ملی استان همدان، مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان برای دستکند سامن از محل اعتبارات ملی و ۲۷۰ میلیون تومان نیز برای تکمیل ورودی دستکند بسته شد.

جلیلی با بیان اینکه پیمانکار مشغول ساخت طرح نمایی برگرفته از دوران اشکانی برای بخش ورودی دستکند سامن است افزود: به دلیل قرار گرفتن خروجی این پروژه در مسیر خیابان، تکمیل آن منوط به همکاری شهرداری است که امیدواریم تا پایان دولت یازدهم این طرح به بهره‌برداری برسد.

جلیلی همچنین به پیگیری ثبت جهانی ارگ باستانی نوشیجان اشاره و بیان کرد: گزارش ثبت جهانی ارگ باستانی نوشیجان در سال ۹۷ تهیه و به وزراتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال شد که ثبت این اثر تاریخی به صورت زنجیره‌ای و مجموعه‌ای از شانس بیشتری در رقابت با سایر آثار به منظور ثبت جهانی برخوردار است.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد و توسعه زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی برای ثبت جهانی این اثر گفت: سال گذشته با همکاری شرکت آب و فاضلاب آب شرب محوطه با هزینه ۳۰ میلیون تومان در اجرا و طرح گازرسانی به این محوطه نیز با ساخت اتاقک تقلیل فشار، لوله‌کشی و نصب ایستگاه با هزینه ۱۵۰ میلیون تومان در حال انجام است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر به ضرورت ایجاد فضای سبز برای جذب گردشگر در این منطقه اشاره کرد و افزود: سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون تومان برای بازسازی و زیرساخت‌های خدماتی این بنا هزینه شد.

جلیلی همچنین تملک و ثبت دوباره بنای تاریخی خانه منصوری را یکی از اولویت‌ها در حوزه میراث فرهنگی دانست و بین کرد: این عمارت دارای مساحت ۲ هزار و ۸۵۰ متر و ۴۰۰ مترمربع زیربنا و در ۲ طبقه به صورت باغ و عمارت (ویلایی) احداث شده که طبقه همکف بنا به دوره قاجاریه و طبقه دوم به دوره پهلوی برمی‌گردد و دی سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه این بنا در تیرماه ۱۳۹۰ با شکایت و پیگیری وراث از فهرست آثار ملی کشور خارج شد ادامه داد: در حال حاضر اقدامات لازم برای تملک این عمارت تاریخی با همکاری شهرداری ملایر و اداره راه و شهرسازی در دست انجام است تا بتوانیم با تملک این بنا توسط شهرداری، عملیات مرمت بنا را انجام دهیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: تاکنون ۳۵۰ اثر تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد ۲۰۰ اثر شامل خانه‌های قدیمی، حمام‌ها، کاروانسرا، بازار سنتی، مساجد، برج و قلعه و ۱۶۳ تپه واجد ارزش در فهرست اثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

جلیلی گفت: علاوه بر این هفت اثر معنوی همچون مراسم تعزیه‌خوانی روستای آورزمان، مراسم شیره‌پزی روستای مانیزان، شیوه پخت باسلوق، رنگرزی و کلوچه‌پزی ملایر به ثبت ملی رسیده است.

وی با بیان اینکه ۱۹ درصد از آثار تاریخی ثبت شده و یا ثبت نشده استان همدان متعلق به شهرستان ملایر است، بیانکرد: سال ۹۹ اعتبار مصوب شده برای بخش مرمت اضطراری بناهای تاریخی، اکتشاف و باستان‌شناسی در این شهرستان، ۵۰۰ میلیون تومان بود که ۳۰۰ میلیون تومان از این مبلغ تخصیص یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اکثریت زنان متاهلِ شاغل دو شغله هستند / زهرا نژادبهرام: چند شغله بودن زنان موجب تشدید ا...