تمایل واشنگتن برای بازگشت به برجام/ مذاکرات وین باید ظرف 2 هفته آتی به نتیجه برسد


تمایل واشنگتن برای بازگشت به برجام/ مذاکرات وین باید ظرف 2 هفته آتی به نتیجه برسد

وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه هدف مذاکره کنندگان وین دستیابی به یک نتیجه کلی طی 2 هفته آتی است گفت: واشنگتن تمایل دارد تا به برجام بازگردد.


تمایل واشنگتن برای بازگشت به برجام/ مذاکرات وین باید ظرف ۲ هفته آتی به نتیجه برسد

وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه هدف مذاکره کنندگان وین دستیابی به یک نتیجه کلی طی ۲ هفته آتی است گفت: واشنگتن تمایل دارد تا به برجام بازگردد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، چهارمین نشست کمیسیون مشترک برجام روز چهارشنبه با شرکت هیأت‌های ایران؛ گروه۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و به ریاست انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در گراند هتل وین برگزار شد و روسای هیأت‌های حاضر مروری بر پیشرفت‌های حاصله در این دور از مذاکرات داشتند و با یکدیگر به تبادل نظر پرداختند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در برلین نیز با اشاره به این برگزاری این جلسات، گفت: مذاکره‌کنندگان در وین قصد دارند تا ظرف ۲ هفته آینده به نتایجی در خصوص برجام دستیابند.

هایکو ماس تاکید کرد: هدف اصلی مذاکره کنندگان ایجاد شرایط بازگشت آمریکا به توافق است.

وی با بیان اینکه نتایج ملموسی در مذاکرات وین حاصل شده است، گفت: نمی‌توانم پیش‌بینی کنم سرانجام کار چه خواهد شد، اما امیدوارم به زودی نتایج لازم حاصل شود.

وزیر خارجه آلمان افزود: با توجه به این موضوع که نتایج مذاکرات وین باید در نهایت در پایتخت‌های متبوع مورد ارزیابی قرار گیرد از این جهت ممکن است نتایج تأیید شود و یا حتی تأیید نشود.

وی با بیان اینکه واشنگتن تمایل به بازگشت به برجام را دارد گفت: با این وجود این توافق به پایبند شدن ایران به تعهداتی که نقض کرده بستگی دارد و این روند بسیار دشوار است.

پیش‌تر سه کشور اروپایی با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده بودند که، ضمانتی برای موفقیت در مذاکرات مربوط به احیای توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد و هنوز مسائل دشوارتری پیش رو است.

عراقچی، رئیس هیأت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین نیز در این راستا گفت: در حال حاضر می‌توانیم بگوییم به چارچوب توافق رسیده‌ایم و به ساختار توافق دست یافته‌ایم.

وی افزود: متن اصلی توافق و ضمیمه‌ها همه مشخص شده، ولی مذاکرات درباره متن به پایان نرسیده و بسیاری از بند‌های این توافق هنوز در حال مذاکره است.

عراقچی ادامه داد: برخی موضوعات کلیدی کماکان مورد اختلاف است و درباره آن توافق به دست نیامده است. امیدواریم هفته آینده هیأت‌ها تصمیمات خودشان را برای رسیدن به توافق گرفته باشند.

رئیس هیأت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین تاکید کرد: مواضع قطعی جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن است و بر مواضع خودمان ایستادگی کامل داریم.

میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، پس از پایان نشست روز چهارشنبه کمیسیون مشترک برجام، در پیامی به مذاکرات کنونی برجام واکنش نشان داد و نوشت: «دور چهارم مذاکرات به پایان رسید. شرکت‌کنندگان در برجام امروز به این نتیجه رسیدند که پیشرفت خوب و قابل توجهی حاصل شده و احیای توافق در دسترس است.»

او در ادامه اعلام کرد: «کمیسیون مشترک اوایل هفته آینده دوباره ازسرگرفته خواهد شد. امیدواریم دور پنجم، دور نهایی باشد.»

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد رسیدن به توافق برای احیای توافق هسته‌ای با ایران کاملا قطعی است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج