فضای مجازی البرز غرق در انتخابات 1400


فضای مجازی البرز غرق در انتخابات 1400

کرج - ایرنا - کمتر از یک ماه به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مانده اما فضای مجازی در استان البرز این روزها بر تنور فعالیت های مستقیم و غیر مستقیم تبلیغاتی دمیده و آرام و قرار ندارد.

هرچند شیوع کرونا سبب شده تا امسال هیچ نامزد انتخاباتی فعالیت تبلیغاتی در قالب ستادهای انتخاباتی متعدد نداشته باشد اما این بار فضای مجازی بسیار فعال تر از ستادهای انتخاباتی و دید وبازدید های پشت پرده ظاهر شده و صف آرایی نامزدهای انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا و حتی هواداران داوطلبان ریاست جمهوری به شکلی خاص به نمایش گذاشته است.

صدای تیک تیک پیامک ها در صفحات مختلف لحظه به لحظه تکرار می شود و هرروز که به زمان برگزاری انتخابات نزدیک تر می شویم رگبار این صداها بیشتر و بیشتر می شود.

بهره گیری از فضاهای مجازی برای تبلیغات نامزدها به خصوص پس از ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری به اوج خود رسیده و این روزها شاهدآن هستیم که در شبکه های ارتباطی از جمله

واتساپ و تلگرام، صفحات جدیدی در خصوص انتخابات پیش روی باز شده و بسیاری در این شبکه ها به تحلیل و بررسی نامزدهای خود می پردازند.

در استان البرز استفاده از این طریق برای تبلیغات در این روزها به اوج خود رسیده و لحظه ای نیست که صفحه ای جدید در خصوص انتخابات و نامزدها در این فضای مجازی باز نشود.

هر کدام با یک رویه و گاهی هم با شعارهای خود ساخته به تبلیغ نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا می پردازند.

در واقع می توان گفت که گروه ها و کاربران برای شور انتخاباتی در البرز دست به کار شده اند هر چند در این فضا جانبداری از داوطلبان به چشم می خورد و سعی می کنند تا با بیان گوشه ای از اقدامات فرد مورد نظر، وی را بیشتر به جامعه بشناسانند.

جدا از تخریب ها و فضا سازی های که نمی توان آنها را نادیده گرفت و در پاره ای از موارد حتی خط قرمزها را نیز رد کرده اند اما آن چیزی که به خوبی واضح و روشن بوده و هست این است که امروز فضای مجازی در البرز که استانی تشکیل شده از فرهنگ و قومیت های مختلف است با هر دیدگاه و گرایشی که دارد تمام تلاش اش بر این است تا بتواند هر چه بیشتر مردم را با واقعیت ها آشنا و آنها را پای صندوق های رای بکشاند.

با توجه به تبلیغات مسموم دشمنان این مرز و بوم و فضاسازی های صورت گرفته از سوی کسانی که به دنبال عدم مشارکت مردم در انتخابات پیش روی هستند، استفاده از فضای مجازی امروز در این استان به عنوان بهترین و کاربردی ترین راه برای شفاف سازی اذهان مردم و نشان دادن واقعیت ها به خوبی در حال فعالیت است.

به جرات می توان گفت که امروز فضای مجازی در البرز غرق اخبار انتخاباتی و معرفی برنامه های نامزدها و داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری است.

جوش و خروش انتخاباتی در فضای مجازی و شکل گیری گروه های جدید در این روزها در این استان به اوج خود رسیده و به نوعی می توان گفت که تنور انتخاباتی در ایران کوچک بیش از هر زمان دیگری داغ شده است.

تحلیل و بررسی در خصوص آخرین وضعیت کاندیداها، پیش بینی ها و ارائه نظرسنجی در مورد نامزدهای نهایی هم انتخابات ریاست جمهوری و هم شوراهای اسلامی شهر و روستا به موضوعات اصلی در این صفحات تبدیل شده است.

با توجه به اینکه استفاده از فضای مجازی امروز در دسترس تک تک افراد قرار گرفته بسیاری آن را یک فرصت دانسته تا علاوه بر معرفی برنامه های نامزدهای خود، مردم را به مشارکت در انتخابات نیز ترغیب کنند.

سیاه نمایی ها جلوه دیگری از این فضا است که وجود دارد و نمی توان آن را نادیده نگرفت اما همین سیاه نمایی ها در خصوص یک جریان و یا فردی نشان از خروش و جنبش مردم و گروه ها برای انتخابات پیش روی داشته و می خواهند که نامزد خود را از دل صندوق های رای در بیاورند.

استفاده از عکس نامزدها، ساخت کلیپ از زندگینامه، فعالیت و برنامه هایشان که انتقاد و تائیدهای زیادی نیز به دنبال دارند امروز به یکی از مهم ترین برنامه ها در فضای مجازی استان البرز تبدیل شده است.

در مقابل نیز شاهد هستیم که کلیپ های تبلیغاتی و مطالبی بلند بالا در خصوص اشتباهات و خطاهای یک نامزد انتخاباتی بر روی یک صفحه در فضای مجازی قرار داده می شود و در ادامه هوادران و مخالفان نیز به بیان دیدگاه های خود در این رابطه می پردازند.

در واقع استفاده از ظرفیت مجازی برای حضور حداکثری مردم امروز به یک برنامه جدی در فضای مجازی البرز تبدیل شده و هر فردی از هر طیف، گرایش و تفکری با قرار گرفتن در این فضا تلاش می کند تا دیدگاه خود را به کرسی بنشاند و یا با نشان دادن واقعیت ها راه درست را به مردم نشان دهد.

در حالی که شاهد هستیم رسانه های بیگانه به صورت جدی و با نشان دادن مشکلاتی به دنبال این بوده و هستند که مشارکت مردم را در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا کاهش بدهند اما شور و خروشی که امروز در فضای مجازی وجود دارد نشان دهنده این مهم است که مردم بسیار آگاه تر از آن هستند که فریب این دسیسه ها را بخورند.

اگرچه بداخلاقی های انتخاباتی را به وفور شاهد هستیم اما آن چیزی که مشخص بوده این است که نمی توان این موضوع را نیز منکر شد که این روزها فضای مجازی به عنوان پایگاه اصلی فعالیت های تبلیغاتی در البرز تبدیل شده و بخش زیادی از تلاش گردانندگان این فضاهای مجازی بر این است که علاوه بر انتقادها به بیان نکات مثبت و شفافیت سازی نیز بپردازند.

گفتمان نقد و گفت و گو امروز به اصلی ترین موضوع فضای مجازی در این استان تبدیل شده و تمام اقشار مردم با هر دیدگاه، سلیقه و فرهنگ در این گفتمان ها حضوری فعال و سازنده دارند.

برآید امروز فضای مجازی در البرز این است که با توجه به باز بودن فضای گفتمان و مشارکت جمعیت زیادی در این گفتمان ها مردم به دنبال تعیین سرنوشت خود هستند و انتظاری انتخاباتی پرشور و غیر قابل پیش بینی را در این استان باید داشته باشیم.

انتخاباتی که همگی از سلیقه ها و افکار مختلف به میدان خواهند آمد افکاری که هدف غایی همگی آنها یک چیز است توسعه ایران اسلامی.

از مجموع ۱۸۱ رسانه‌ دارای مجوز که دفتر مرکزی آنها در استان البرز واقع شده، ۹۷ رسانه شامل هفت روزنامه، ۱۶ هفته‌نامه، پنج دوهفته نامه، ۲۵ ماهنامه، پنج دوماهنامه، ۳۴ فصلنامه و چهار دوفصلنامه به صورت چاپی منتشر می‌شود.

استان البرز همچنین دارای ۶۶ پایگاه خبری الکترونیک - برخط است و سه هفته نامه، ۶ ماهنامه، هفت فصلنامه و یک مورد ۲فصلنامه و یک مورد سالنامه الکترونیک - غیربرخط نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت دارند.

با این وجود مسوولان دستگاه قضایی و ستاد برگزاری انتخابات استان البرز ضمن توصیه به مردم وجریان ها برای پرهیز از تبلیغات زودهنگام و گاهی برخورد قانونی با متخلفان ، ایجاد شور و نشاط اجتماعی و سیاسی برای حضور حداکثری مردم در انتخابات پیش رو را ضروری می دانند و از اقدامات مثبت ، قانونمند و شورآفرین حمایت می کنند.

انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری بیست و هشتم خرداد ماه برگزار می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند