برگ سبز خودرو سند عادی است یا رسمی؟


برگ سبز خودرو سند عادی است یا رسمی؟

گجت نیوز رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن اشاره به معایب اسناد عادی عنوان کرد که برگ سبز خودرو تنها در حکم یک سند عادی است. ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در تازه‌ترین مصاحبه خود ضمن اشاره به ایرادهای ناشی از معامله با اسناد عادی عنوان کرد که یکی از اصلی‌ترین... نوشته برگ سبز خودرو سند عادی است یا رسمی؟ اولین بار در...

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن اشاره به معایب اسناد عادی عنوان کرد که برگ سبز خودرو تنها در حکم یک سند عادی است.

ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در تازه‌ترین مصاحبه خود ضمن اشاره به ایرادهای ناشی از معامله با اسناد عادی عنوان کرد که یکی از اصلی‌ترین مشکل‌های موجود در کشور انجام بیشتر معاملات با اسناد عادی است که می‌تواند منجر به تغییر کاربری، فروش مال غیر، فرار مالیاتی و پولشویی شود.

ارائه طرح اعتبار اسناد رسمی به مجلس

برگ سبز خودرو سند عادی است یا رسمی؟

برگ سبز خودرو سند عادی است یا رسمی؟

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به تازگی طرحی را مبنی بر طرح اعتبار اسناد رسمی به منظور مقابله با استفاده از اسناد عادی در معامله‌ها در اختیار مجلس قرار داده است،. این در صورتی است که این طرح از سوی شورای نگهبان تأیید نشده است.

بر اساس اظهارات خداییان، به واسطه این طرح از یک تاریخی به بعد اسناد عادی فاقد اعتبار می‌شوند و باید به جای آن‌ها برای معامله املاکی که سابقه ثبتی دارند از سند رسمی استفاده شود،‌ اما به عقیده شورای نگهبان این طرح با شرع همخوانی ندارد و طرح نادرستی است.

این در حالی است که رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معتقد است که باید بالاخره این مشکل برطرف شود و مردم با خیال راحت‌تری به اسناد متعلق به خود نگاه کنند. اگر این طرح از سوی شورای نگهبان خلاف شرع خوانده شود، در صورت پافشاری مجلس می‌توان آن را از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب نمود.

در ادامه سوالی در خصوص زمین‌خواری از خداییان پرسیده شد و وی در پاسخ به این سؤال عنوان کرد که زمین‌خواری می‌تواند باعث تصرف غیر قانونی یا تغییر کاربری غیر مجاز منابع طبیعی، اراضی دولتی و اراضی ملی شود. از همین رو به آن به چشم یک رفتار خلاف قانون دیده می‌شود. پس از پاسخ به این سؤال، پرسشی دیگر در ارتباط با خرید و فروش خودرو و ثبت سند رسمی آن از خداییان پرسیده شد و وی در پاسخ به این سؤال با اشاره به این که تبعیت از قانون برای تمامی اشخاص و دستگاه‌ها الزامی است بیان کرد که باید مکان نقل و انتقالات خودرو مطابق با ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، دفاتر اسناد رسمی باشد.

وی در ادامه عنوان کرد که بر اساس این قانون باید ابتدا به منظور تسویه جرایم، تعویض پلاک و اصالت خودرو از نیروی انتظامی استعلام گرفته شود و پس از آن دفاتر اسناد رسمی اقدام به تنظیم سند نمایند؛ اما به گفته بعضی از افراد این قانون از سوی دیوان عدالت اداری نسخ شده است، در حالی که صلاحیت نسخ قانون برای دیوان عدالت اداری تعریف نشده است.

برگ سبز خودرو فقط یک سند عادی است

برگ سبز خودرو سند عادی است یا رسمی؟

برگ سبز خودرو سند عادی است یا رسمی؟

خداییان در ادامه با اشاره به این که برگ سبز خودرو که توسط نیروی انتظامی صادر می‌شود صرفا یک سند عادی است، بیان کرد که نداشتن سند ثبتی، باعث ایجاد مشکلات حقوقی زیادی شده است، به طوری که در سال پیش چیزی در حدود ۷۹ پرونده قضایی در ارتباط با همین موضوع تشکیل شده است.

معاون رئیس قوه قضایی در ادامه و در ارتباط با طرح کاداستر اظهار کرد که هدف از اجرای این طرح ساماندهی به مسکن و زمین‌های کشور است. لازم به ذکر است که تا به امروز تعداد زیادی از کشورها از این طرح بهره برده‌اند. دستگاه‌های اجرایی از سال ۹۳ و به دنبال تصویب قانون جامع حدنگار، موظف شدند که نقشه املاک خود را طی ۲ سال به سازمان ثبت اسناد و املاک تسلیم کنند و این سازمان نیز مکلف شد که طرح کاداستر را طی پنج سال به اجرا برساند؛ اما این طرح تا به امروز نیمه کاره مانده است.

بر اساس اظهارات خداییان، در دوره جدید مدیریت قوه قضائیه یکی از مورد توجه‌ترین طرح‌ها، طرح جامع‌ حدنگار بوده است و از همین رو مسئولان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال پیش و با وجود فراگیری ویروس کرونا تلاش بسیاری را برای به اجرا درآوردن طرح کاداستر انجام دادند.

در سال گذشته ۴۷ میلیون هکتار از مراتع و منابع طبیعی با همکاری سازمان جنگل‌ها و مراتع صاحب سند شده‌اند و این خبر بدان معنا است که اجرای طرح کاداستر تنها طی یک سال، به اندازه چهار و نیم برابر چهار دهه گذشته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دستگیری متهمانی که برای تقلب در کنکور، رمز ارز می‌گرفتند