جمعیت استان همدان رو به کاهش است


جمعیت استان همدان رو به کاهش است

همدان- ایرنا- دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت همدان گفت: بر اساس آمار رسمی ثبت احوال، با کاهش میزان زاد و ولد در 10 سال گذشته، جمعیت استان همدان رو به کاهش است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام میلاد صالحی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با گرامیداشت ۳۰ اردیبهشت سالروز ملی جمعیت، افزود: مجمع ملی فعالان عرصه جمعیت با هدف ابلاغ سیاست‌ها جلوگیری از کاهش جمعیت کشور، از سوی مقام معظم رهبری تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه این نهاد کمیته هایی در بخش‌های مختلف دارد، اظهار داشت: قانون تنظیم خانواده مشکلاتی را برای توازن جمعیت، در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اختلال ایجاد کرده بود که در رویکرد جدید، سیاست‌های جمعیتی تغییر کرده است.

حجت الاسلام صالحی با اشاره به اینکه کشور ایران در حال حاضر، ۸۲ میلیون و ۹۱۰ هزار نفر جمعیت دارد، عنوان کرد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت استان همدان یک میلیون و ۷۵۸ هزار نفر اعلام شد که این میزان در سال ۱۳۹۵ به یک میلیون و ۷۳۸ هزار نفر و اکنون نیز به یک میلیون و ۷۲۲ هزار نفر کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه اگر ۷۰ درصد جمعیت یک کشور سن ۱۵ تا ۶۴ سال باشند به عنوان جمعیت فعال معرفی می شوند، تصریح کرد: پنجره جمعیت فعال از سال ۱۳۸۵ برای ایران بازگشایی شد و پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۲۵ این پنجره برای ایران بسته شود.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت همدان تاکید کرد: برای تمدید این پنجره تا پنج سال آینده فرصت است تا با فرهنگسازی میزان زادآوری را در کشور و استان همدان افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: نرخ رشد جمعیت کشور در سال ۱۳۶۵ حدود ۳.۹ درصد بود؛ این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۱.۲۴ رسید و در سال ۱۳۹۸ به یک درصد کاهش یافت.

حجت الاسلام صالحی بیان کرد: با ادامه این روند نرخ رشد جمعیتی ما در سال‌های آتی صفر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار خانواده در کشور داریم که متوسط جمعیت هر خانواده به ۳.۲۳ می‌رسد و به تک فرزندی نزدیک می‌شود.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت همدان اظهار داشت: فضای فکری - فرهنگی، آداب و رسوم، چشم و هم‌چشمی و تحقق تفکرات بر روی فرزند از جمله دلایل کاهش فرزند آوری است.

وی افزود: برای اجرای مشوق های فرزندآوری و افزایش جمعیت، سه سند بالادستی با عناوین "سیاست های افزایش جمعیت"، "سیاست های خانواده" و "طرح تعالی فرزند و خانواده" در دست اجرا است.

حجت الاسلام صالحی تصریح کرد: رویدادهای فکری-فرهنگی نیز یکی دیگر از شیوه نامه های تشویقی برای افزایش جمعیت به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه حمایت از خانواده های خوش جمعیت از اولویت‌های ما است، افزود: مجمع فعالان عرصه جمعیت همدان تاکنون تالیف ۲ کتاب در زمینه جمعیت و تولید ۲ پایان‌نامه و چند مقاله را در زمینه افزایش جمعیت ارائه کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی