آزمون مرحله اول شانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن برگزار شد/ افزایش 10 درصدی حضور آقایان در این دوره


آزمون مرحله اول شانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، صبح جمعه 31 اردیبهشت‌ماه به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، اولین مرحله از شانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در سراسر کشور از صبح روز (جمعه، ۳۱ اردیبهشت) به صورت همزمان در سراسر کشور و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار شد. برگزیدگان این مرحله برای شرکت در مرحله دوم و دریافت مدرک تخصصی حفظ آماده می شوند. این آزمون در حوزه تهران با حضور بیش از ۹۰۰ نفر در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

در آزمون امسال، هشت هزار و ۹۶ نفر شامل پنج هزار و ۴۲۱ خانم و دو هزار و ۶۷۵ آقا ثبت نام کردند که بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان به رشته حفظ کل با چهار هزار و ۷۳۴ نفر، رشته حفظ ۱۰ جزء با دو هزار و ۲۶۷ نفر و رشته حفظ بیست جزء با هزار و ۹۵ شرکت‌کننده تعلق دارد.

براساس این گزارش شرکت‌کنندگان در رشته حفظ ۱۰ جزء به ۵۰ سؤال، در رشته بیست جزء به ۱۰۰ سؤال و در رشته حفظ کل قرآن کریم به ۱۵۰ سؤال پاسخ دادند. همچنین از هر جزء یک سؤال حُسن حفظ و چهار سؤال ترجمه نیز در نظر گرفته‌ شده بود.

آزمون مرحله اول شانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن برگزار شد/ افزایش 10 درصدی حضور آقایان در این دوره

بنابرگزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، از حوزه امتحانی دانشگاه علم و صنعت بازدید داشت. حجت الاسلام صباغ گفت: در شانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم بالغ بر هشت هزار نفر از حافظان قرآن کریم در ۸۶ حوزه آزمون در سراسر کشور شرکت کردند که امسال حضور برادران ۱۰ درصد نسبت به سال های گذشته افزایش پیدا کرده و بالغ بر ۳۵ درصد از حافظان را برادران تشکیل می دهد.

وی درباره اهمیت این آزمون گفت: معتبرترین مدرک حفظ قرآن در کشور توسط این آزمون اعطا می شود و هر حافظی بتواند نصاب تعیین شده را در آزمون به دست آورد، حائز دریافت مدرکی در پنج مقطع دیپلم، فوق دیپلم، کارشناس، کارشناسی ارشد تا دکتری خواهد شد.

اخوان ضمن تجلیل از تلاش های دست اندرکاران، موسسات تخصصی حفظ قرآن، اساتید حفظ قرآن و برگزارکنندگان این آزمون در سراسر کشور گفت: مرحله کتبی شانزدهمین آزمون ۳۱ اردیبهشت ماه برگزار می شود و داوطلبان باید در مراحل دیگر این آزمون شرکت کنند تا بتوانند مدرک موردنظر را به دست آورند.

وی اضافه کرد: در سال های اخیر رشد قابل توجهی از حضور حافظان قرآن در این آزمون وجود داشته و امسال نیز جمعیت خوبی حضور یافتند که روز به روز به کیفیت حضور حافظان افزوده می شود. یعنی از نظر تسلط بر آیات و تسلط بر مفاهیم و تلاوت قرآن در سطح بالاتری قرار دارند و با توجه به آمارهایی که وجود دارد، از نظر کمی نیز نسبت به سال های گذشته رشد قابل توجهی وجود داشته است؛ به ویژه امسال که با توجه به شرایط کرونایی ریزش چندانی نداشتیم.

بنابر گفته محمد رمضانی‌فرد، مدیرکل آموزش و سنجش حفظ قرآن سازمان دارالقرآن الکریم «تلاش خواهیم کرد تا پایان تیر ۱۴۰۰، نتایج آزمون مرحله اول را اعلام کنیم. قبول‌شدگان آزمون مرحله اول برای دریافت مدرک معتبر باید در آزمون مرحله دوم که شهریورماه امسال برگزار می‌شود، شرکت کنند. همچنین به قبول‌شدگان حفظ ۱۰ جزء، مدرک هم‌تراز دیپلم با عنوان مدرک درجه پنج، به حافظان بیست جزء، مدرک درجه چهار و هم‌تراز فوق‌دیپلم و به حافظان کل قرآن، مدرک درجه سه و هم‌تراز لیسانس اعطا می‌شود.»

آزمون مرحله اول شانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن برگزار شد/ افزایش 10 درصدی حضور آقایان در این دوره

لازم به ذکر است؛‌ امسال هشت هزار و ۹۶ نفر در این دوره از آزمون ثبت‌نام کردند که دو هزار و ۲۶۷ نفر در رشته ۱۰ جزء، هزار و ۹۵ در رشته ۲۰ جزء و چهار هزار و ۷۳۴ نفر در رشته حفظ کل قرآن ثبت نام کرده اند که پنج هزار و ۴۲۱ نفر را خواهران و دو هزار و ۶۷۵ را برادران تشکیل می دهند.

هزار و ۲۶۱ نفر در استان تهران ثبت‌نام کرده اند که از این تعداد، ۹۲۰ نفر شامل خواهران و ۳۴۱ نفر شامل برادران هستند. استان تهران بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان مربوط به حوزه تهران و شمیرانات را با ۹۲۴ نفر داراست. تعداد شرکت‌کنندگان در ۱۰ جزء در حوزه تهران و شمیرانات ۲۱۰ نفر، در رشته ۲۰ جزء ۱۲۳ نفر و در رشته کل قرآن، ۵۹۸ نفر است.

این آزمون با استناد به مصوبه ۵۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی و در رشته های حفظ ۱۰، ۲۰ و کل قرآن کریم و با مدارک اعطایی هم‌تراز دیپلم تا دکترا برگزار می شود. مدارک این آزمون پس از کسب حد نصاب امتیازات لازم توسط شرکت‎ کنندگان، با امضاء وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به قبول‌شدگان اعطاء می‌شود.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس