ورود اولین مریخ نورد چین بر روی سیاره سرخ


اولین مریخ نورد چین در روز شنبه از سکوی فرود خود به سطح مریخ پایین رفت و شروع به کاوش در سطح سیاره سرخ کرد.

به گزارش سایت طلا به نقل از اوت لوک اندیا؛ مریخ نورد شش چرخ مجهز به انرژی خورشیدی به نام Zhurong، شبیه یک پروانه آبی و با جرمی ۲۴۰ کیلوگرمی، به آرامی روی سیاره سرخ فرود آمد و سفر خود را برای کشف سیاره چهارم آغاز کرد.

ماموریت چین در مریخ

ماموریت Tianwen-1 چین، متشکل از یک مدارگرد، یک لندر و یک مریخ نورد، در ۲۳ جولای سال ۲۰۲۰ آغاز شد. کاوشگر حامل مریخ نورد در ۱۵ ماه می‌در دشت وسیعی در نیمکره شمالی مریخ فرود آمد. فضاپیمای چینی سه ماه پس از فرود موفقیت آمیز مریخ نورد Perseverance آژانس فضایی ایالات متحده ناسا که مشغول کاوش در سطح سیاره سرخ است با یک هلیکوپتر که در اطراف آن معلق است، در مریخ فرود آمد.

در طول حداقل ۹۰ روز مریخی (حدود سه ماه روی زمین)، ژورونگ منظره مریخ را با تصاویر سه بعدی با وضوح بالا ضبط می‌کند، ترکیب مواد سطح سیاره را تجزیه و تحلیل کرده و ساختار زیر سطح آن، میدان مغناطیسی، جستجو برای یافتن ردپای آب، یخ و مشاهده محیط هواشناسی آن را تشخیص می‌دهد. این مریخ نورد برای اینکار از ابزار مختلفی شامل دوربین زمین، دوربین چند طیفی، رادار اکتشاف زیرسطحی، آشکارساز ترکیب سطح، آشکارساز میدان مغناطیسی و مانیتور هواشناسی استفاده می‌کند.

ورود اولین مریخ نورد چین بر روی سیاره سرخ

طراحی مریخ نورد چین

مدارگرد با عمر طراحی یک سال مریخی (حدود ۶۸۷ روز روی زمین)، در حالی که عملیات شناسایی علمی خود را انجام می‌دهد، ارتباطات را برای مریخ نورد پخش می‌کند. در مقایسه با مریخ نورد قمری چین یوتو، سرعت Zhurong در حدود ۲۰۰ متر در ساعت است و ارتفاع آن از ۲۰ سانتی متر به ۳۰ سانتی متر افزایش یافته است. این مریخ نورد می‌تواند از دامنه‌هایی تا ۲۰ درجه بالا رود. طبق گفته طراحان، Zhurong به طور مستقل راه می‌رود.

جیا یانگ، معاون اصلی طراح کاوشگر Tianwen-1 گفت: "سیستم تعلیق فعال مریخ نورد می‌تواند با حرکت کرم مانند در سطح پیچیده مریخ با خاک شنی سست و سنگ‌های متراکم حرکت کند. ژورونگ همچنین می‌تواند مانند خرچنگ به پهلو راه برود. هر شش چرخ آن می‌تواند در هر جهتی بچرخد که این موضوع می‌تواند برای حرکت روی موانع و بالا رفتن از شیب‌ها استفاده شود. مریخ نسبت به زمین و ماه از خورشید دورتر است و جو مریخ نور خورشید را نیز کاهش می‌دهد، بنابراین صفحات خورشیدی مریخ نورد تقریباً دو برابر بقیه فضاپیما‌ها است.

ورود اولین مریخ نورد چین بر روی سیاره سرخ

گنگ یان، یکی از مقامات مرکز برنامه‌های کاوش و فضایی ماه گفت که این فضاپیما‌ها باید بتوانند برای استفاده از نور خورشید قابل چرخش باشند. گنگ گفت، صفحات خورشیدی Zhurong به طور خاص برای انطباق با نور خورشید در مریخ طراحی شده اند، که طیف متفاوتی از مدار زمین دارد. مریخ به طوفان‌های ماسه‌ای خود مشهور است و گرد و غبار می‌تواند کارایی تولید برق را کاهش دهد.

در صورت طوفان شن، ژورونگ می‌تواند تصمیم بگیرد که چه موقع کار خود را لغو کند و خاموش شود و هنگامی که دوباره نور خورشید کافی بود، بیدار شود. جیا افزود: "هنگام طراحی این مریخ نورد، ما طوفان‌های زیادی برای ایجاد یک مریخ نورد قدرتمند داشتیم که می‌تواند سطح مهندسان فضایی چینی را نشان دهد. " برنامه فضایی چین از زمانی که یک فضانورد را برای اولین بار در مدار خود در سال ۲۰۰۳ قرار داد، با شکست ناچیزی روبرو شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هوافضا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟