روتین پوستی چیست؟ مراحل انجام روتین پوستی و نحوه انتخاب برنامه مناسب


روتین پوستی چیست؟ مراحل انجام روتین پوستی و نحوه انتخاب برنامه مناسب

احتمالا این روزها بیش از قبل نام روتین پوستی به گوشتان می‌خورد. اگر نمی‌دانید منظور از روتین مراقبت از پوست چیست، در این مطلب با ما همراه باشید، به شما توضیح داده‌ایم. اگر به‌دنبال روتین پوستی مناسبی هستید، احتمالا سؤالات زیادی درمورد مراقبت‌های روتین پوست، مراحل و نکات مربوط به آن برایتان ایجاد می‌شود که […] نوشته روتین پوستی چیست؟ مراحل انجام...

احتمالا این روزها بیش از قبل نام روتین پوستی به گوشتان می‌خورد. اگر نمی‌دانید منظور از روتین مراقبت از پوست چیست، در این مطلب با ما همراه باشید، به شما توضیح داده‌ایم. اگر به‌دنبال روتین پوستی مناسبی هستید، احتمالا سؤالات زیادی درمورد مراقبت‌های روتین پوست، مراحل و نکات مربوط به آن برایتان ایجاد می‌شود که در این محتوا این موضوعات را نیز به‌طور مفصل شرح داده‌ایم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

روتین پوستی چیست؟

این‌طور نیست که داشتن پوستی عالی فقط به ژنتیک شما بستگی داشته باشد. عادات و سبک زندگی شما و استفاده از روتین پوستی روزانه نیز تأثیر زیادی روی ظاهرتان خواهد داشت. هدف هر روتین پوستی رسیدگی به رنگ و ظاهر پوست و رفع مشکلات پوستی است تا به عملکرد بهتر آن کمک کند.

روتین پوستی چیست؟ مراحل انجام روتین پوستی و نحوه انتخاب برنامه مناسب

مهم نیست شما چه نوع پوستی دارید؛ انجام منظم روش‌های مراقبت از پوست نه‌تنها به حفظ زیبایی شما کمک می‌کند، بلکه احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان پوست را نیز کاهش دهد.

مراحل روتین پوست

هر روتین پوستی شامل ۳ مرحله مهم است که رعایت ترتیب روتین پوست اهمیت زیادی دارد و شامل موارد زیر است:

روتین پاک‌سازی پوست (شست‌وشوی صورت)؛ استفاده از تونر (حفظ تعادل پوست)؛ مرطوب‌سازی (آب‌رسانی و نرم‌کردن پوست).

دانش مربوط به محصولات روتین پوست در حال پیشرفت است؛ اما هنوز محصولی با اثر فوری وجود ندارد. به‌ همین‌ دلیل، باید روتین پوستی را به‌طور مداوم انجام دهید تا از فواید آن بهره‌مند شوید. اگر روزانه ۱ یا ۲ بار و به‌مدت حداقل ۶ هفته از روتین پوستی استفاده کنید، متوجه تغییرات قابل‌توجه آن خواهید شد.

به یاد داشته باشد، همان طور که پوست شما با افزایش سن تغییر می‌کند، محصولات موردنیازتان هم تغییر خواهد کرد. همچنین، درمان پوست بین دو مرحلۀ پاک‌سازی و مرطوب‌سازی انجام می‌شود و رعایت ترتیب این مراحل اهمیت زیادی دارد.

در ادامه، مراحل گام‌به‌گام روتین مراقبت از پوست صورت آورده شده است. البته تمام این مراحل باید با توجه به جنس پوست شما انجام شود.

روتین پوستی روزانه

روتین پوستی چیست؟ مراحل انجام روتین پوستی و نحوه انتخاب برنامه مناسب

۱. پاک‌سازی پوست

پوست ما در طول روز با انواع آلودگی‌ها، چرک و سایر عوامل محیطی در تماس است؛ بنابراین، اولین قدم برای روتین روزانه پاک‌سازی آن است. نوع پاک‌کننده خیلی بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید اهمیت دارد و اگر بخواهید در ادامۀ روتین روزانه از مواد مؤثرتری استفاده کنید، باید شست‌وشوی ملایم صورت را انجام دهید. البته بسیاری از افراد صورتشان را بیش‌ازحد تمیز می‌کنند یا از پاک‌کننده‌های آسیب‌زا استفاده می‌کنند؛ به‌طوری‌ که می‌تواند لایه خارجی پوست را از بین ببرد. باید از این کار پرهیز کرد.

روزانه ۲ بار (صبح و پاشب) صورت‌تان را بشویید تا از بسته‌شدن منافذ، تیرگی و جوش صورت جلوگیری کنید.
انتخاب پاک‌کننده مناسب برای صورت

پاک‌کنند‌ه مناسب، بدون حذف چربی‌های ضروری و سالم، صورت‌تان را تمیز می‌کند. می‌توانید هفته‌ای ۱ بار از اسکراب لایه‌بردار استفاده کنید. البته از محصولات حاوی پوست گردوی خردشده یا مواد ساینده خودداری کنید. پاک‌کننده‌های روزانۀ مخصوص هر پوست در ادامه آورده شده است که می‌توانید از آنها استفاده کنید:

نوع پوست نوع پاک‌کننده نحوه عمل
پوست چرب یا مستعد آکنه مایع فوم در زمان ترکیب‌شدن با آب یا پمپ‌شدن روی کف دست به‌صورت کف درمی‌آید و چرک و چربی اضافی منافذ پوست را حذف می‌کند.
پوست خشک، قرمز یا مستعد اگزما کرم یا لوسیون این پاک‌کننده با نرم‌کننده‌هایی مانند گلیسرین یا شی‌باتر ترکیب می‌شود که علاوه‌ بر مرطوب‌کردن پوست، آلودگی‌ها را نیز پاک می‌کند.
پوست حساس روغن زمانی‌ که آن را به صورت می‌زنید ممکن است احساس تمیزی نکنید، اما در اصل پوست شما تمیز می‌شود؛ زیرا چربی چربی را جذب می‌کند. این پاک‌کننده‌ها مستعد آکنه نیستند، سبک‌اند، همچنین مرطوب‌کننده و تنظیم‌کنندۀ خوبی‌اند.
پوست مختلط بالم این پاک‌کننده غنی و کَره‌مانند یا ذوب‌شونده در تماس با پوست به‌حالت مایع درمی‌آید. می‌تواند آرایش‌های سنگین را بدون آب پاک کند و خاصیت تسکین‌دهندگی دارد.
روتین همه انواع پوست میسلار واتر جزء اصلی روتین‌های فرانسوی و فاقد صابون است. این پاک‌کننده مثل آهن‌ربا عمل می‌‌‌‌‌کند و بدون خشک‌کردن پوست ذرات و چربی‌ها را به خود جذب می‌کند. آب میسلار برای هر پوستی مناسب است و نیازی به شست‌وشو ندارد.

۲. استفاده از تونر برای روتین روزانه پوست

در گذشته تونرها محصولاتی بر پایۀ الکل بودند که برای خشک‌کردن پوست چرب و حذف آلودگی آن استفاده می‌شدند. امروزه تونرها به‌عنوان مکمل استفاده می‌شوند و به‌صورت مایعاتی‌اند که مواد غذایی بیشتری را به بدن می‌رسانند و به جذب بهتر مواد موجود در سایر محصولات مراقبت از پوست کمک می‌کنند. همچنین، تونرها یک لایۀ دیگر برای بازسازی پوست به صورت‌تان اضافه می‌کنند.

استفاده از تونر یک مرحله اختیاری است؛ اما اگر تونر موردعلاقه‌تان را دارید، آن را دست‌کم نگیرید. استفاده از تونر روشی عالی برای حفظ پی.‌ اچ (pH) پوست است. اگر پوست‌تان مستعد جوش است، دنبال تونر حاوی سالیسیلیک اسید باشید تا جوش‌ها فروکش کنند و اگر پوست خشک یا حساسی دارید برای تسکین پوست از تونر آب‌رسان استفاده کنید. همچنین می‌توانید از تونرهای حاوی مواد زیر استفاده کنید:

گلاب و چای سبز برای تسکین التهاب و کاهش قرمزی (اثر ضدالتهابی)؛ هیالورونیک اسید برای تقویت آب‌رسانی، حفظ پُری پوست و درمان خطوط روی صورت؛ ویتامین ای (E) و ویتامین سی (C) برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد که موجب پیری پوست می‌شوند؛ آلفا و بتا هیدروکسی اسید برای حذف سلول‌های مرده پوست، بهبود آفتاب سوختگی و کاهش تیرگی پوست.
می‌توانید از پنبه یا کف دست‌تان برای زدن تونر استفاده کنید و آن را در روتین صبحگاهی یا روتین شب به کار ببرید. منتها از تونر حاوی اسیدهای لایه‌بردار فقط برای روتین شبانه پوست یا یک روز در میان استفاده کنید.
چند نکته درمورد استفاده از تونر برای هر مشکل از تونر مخصوص همان موضوع استفاده کنید؛ برای صرفه‌جویی در زمان تونر و مرطوب‌کننده را باهم ترکیب نکنید. این مواد باید به‌ترتیب و لایه‌لایه استفاده شوند؛ از هر تونر در زمان مناسب خودش استفاده کنید، مثلا تونر حاوی آنتی‌اکسیدان برای روتین صبحگاهی پوست و تونر حاوی رتینول برای روتین پوست شب مناسب است.

۳. درمان پوستی با سِرم برای روتین پوست روزانه

سرم‌ها حاوی مواد مؤثری‌اند که برای موضوعات مختلف از جمله لکه‌های پوستی تا چین‌وچروک استفاده می‌شوند. حتی اگر مشکل خاصی نداشته باشید، برای روتین صبحگاهی پوست و حفاظت روزانه به سرم آنتی‌اکسیدان نیاز دارید. می‌توانید برای مشکلات خاص از سرم‌های زیر استفاده کنید:

رتینول، ویتامین ب۳ (B۳) و پپتید برای تحریک تولید کلاژن و الاستین؛ هیالورونیک اسید برای آب‌رسانی، استحکام سدهای پوستی و حفظ رطوبت پوست؛ گوگرد کلوئیدی، نیاسینامید برای تسکین قرمزی و التهاب (خاصیت ضدالتهابی) و بهبود جوش (اثر ضدمیکروبی)؛ ویتامین سی برای روشن‌کردن پوست و کاهش لکه‌های تیره (ویتامین سی بسیاری از آسیب‌های ناشی‌ از آفتاب و آلودگی را برطرف می‌کند. سعی کنید از محصولی با ویتامین سی پایدار استفاده کنید تا مولکول‌های آن واقعا به پوست‌تان نفوذ کنند).

۴. کرم چشم برای روتین پوستی روزانه

روتین پوستی چیست؟ مراحل انجام روتین پوستی و نحوه انتخاب برنامه مناسب

کرم‌های چشمی در دستۀ محصولات درمانی قرار می‌گیرند. اگر تیرگی و پف زیر چشم دارید، استفاده از کرم چشم را فراموش نکنید. پوست دور چشم‌ها بسیار نازک و حساس‌اند و به‌سرعت به مواد ملتهب‌کننده محیط واکنش نشان می‌دهد

از انگشت حلقه (ضعیف‌ترین انگشت) برای زدن کرم چشمی استفاده کنید تا ناخواسته به چشمتان آسیب نزنید. برای کیسه‌ها و التهابات زیر چشم از کرم‌های حاوی کافئین، پپتید و هیالورونیک است استفاده کنید و برای تیرگی‌های دور چشم از کرم حاوی ویتامین سی، کوجیک اسید و نیاسینامید کمک بگیرید.

۵. مرطوب‌کننده

بعد از رسیدگی و درمان پوست، حالا نوبت مرطوب‌کننده است. مرطوب‌کننده، علاوه‌ بر حفظ رطوبت پوست، به استحکام سدهای پوستی کمک می‌کند. برای روتین روزانه پوست، مرطوب‌کننده‌ای سبک را انتخاب کنید تا به‌سرعت جذب پوست شود و در زیر آرایش حالت دانه‌دانه پیدا نکند. مرطوب‌کننده‌ها می‌توانند حاوی روغن‌های محافظ و موادی مانند سرامید باشند.

همه افراد به مرطوب‌کننده نیاز دارند؛ اما بافت مرطوب‌کننده با توجه به نوع پوست شما متفاوت خواهد بود. در ادامه، با مرطوب‌کنندۀ مناسب هر پوست آشنا می‌شوید:

نوع پوست نوع مرطوب‌کننده نحوه عمل
پوست چرب ژل مرطوب‌کننده محصولی بر پایۀ آب است که سبک بوده و جذب سریعی دارد.
پوست معمولی یا مختلط لوسیون نسبت به ژل مرطوب‌کنندگی بیشتری دارد و جذب آن خوب است.
پوست خشک کرم بیشتر بر پایۀ چربی است و از لوسیون سنگین‌تر است.
پوست ملتهب و حساس
(مستعد آکنه نیست)
بالم شبیه کرم است و برای پوست‌های بسیار خشک هم مناسب است؛ اما نسبت به کرم بافت سنگین‌تری دارد.
تفاوت بین کرم روزانه و شبانه:
کرم‌های روزانه معمولا مانند سپر از پوست‌تان در برابر آفتاب، آلودگی و رادیکال‌های آزاد حفاظت می‌کنند؛ اما کرم‌های شب بیشتر روی بازسازی پوست و ازبین‌بردن لکه‌های پوستی تمرکز دارند.

۶. ضدآفتاب برای روتین پوستی روزانه

ضدآفتاب مهم‌ترین مرحله در روتین پوستی روزانه است. اگر از ضدآفتاب استفاده نکنید، درست مثل این است که مراحل قبلی را هم انجام ندادید. آفتاب اولین علت پیری زودرس پوست است. حتی اگر تمام روز در خانه بمانید، لازم است تا از پوست‌تان در برابر آفتاب حفاظت کنید؛ زیرا نور یو. وی (UV) آفتاب از پنجره هم عبور می‌کند. استفاده مداوم از ضدآفتاب از چین‌وچروک، آسیب‌های بافتی یا حتی سرطان پوست جلوگیری می‌کند.

روتین شبانه پوست

روتین پوستی چیست؟ مراحل انجام روتین پوستی و نحوه انتخاب برنامه مناسب

از آنجا که در زمان خواب به ضدآفتاب نیاز ندارید، بهتر است در این زمان از روتین پوست شب استفاده کنید. از طرفی، پوست‌تان در زمان استراحت خودش را بازسازی و ترمیم می‌کند و روتین شبانه فرصتی فوق‌العاده است که تا حد امکان مواد غذایی و مواد مؤثر را به پوست‌تان برسانید.

برای روتین شبانه پوست همچنان سه مرحلۀ پاک‌سازی، درمان و مرطوب‌سازی را داریم؛ منتها در شب، روتین کمی متفاوت است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

۱. پاک‌سازی در روتین شبانه پوست

بهتر است همچنان از پاک‌کننده‌ای ملایم استفاده کنید؛ اما در روتین شبانه می‌توانید از شوینده‌هایی بر پایۀ چربی استفاده کنید تا به پاک‌کردن آرایشتان کمک کند. اگر می‌خواهید سنگ‌تمام بگذارید، می‌توانید بعد از پاک‌کننده روغنی، از شوینده‌ای بر پایۀ آب استفاده کنید تا باقی چرک و چربی خارج‌شده از منافذ پوست‌ را تمیز کنید.

۲. تونر در روتین شبانه پوست

اگر تمایل داشتید، می‌توانید قبل استفاده از سرم و درمان پوست، از تونر استفاده کنید و آن را مشابه روتین صبح به صورت‌تان بزنید.

۳. سرم و درمان

آلفا هیدروکسی اسید، با حذف سلول‌های مرده پوست، به روشن‌شدن پوست و درخشندگی و کلاژن‌سازی ‌آن کمک می‌کند. اگر به‌دنبال روتین پوستی حاوی رتینول هستید، بهتر است در روتین پوستی شب از آن استفاده کنید. رتینول شکلی از ویتامین آ (A) است که به کاهش چین‌و‌چروک قابل‌مشاهده، لکه‌ها و سایز منافذ پوستی کمک می‌کند.

همه افراد می‌توانند از رتینول استفاده کنند. حتی می‌توانید این روتین را از اوایل ۲۰سالگی شروع کنید. منتها به‌خصوص با افزایش سن و در سنین ۴۰ یا ۵۰ سالگی، استفاده از روتین حاوی رتینول اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

۴. کرم چشمی

بهتر است برای پوست اطراف چشم از کرم‌های حاوی مواد مؤثرتر (مثل رتینول) استفاده کنید. حتی با استفادۀ مقدار کمی از این مواد متوجه تغییرات می‌شوید.

حتما بخوانید: مراقبت از پوست دور چشم با روشی طبیعی که شما را از انواع کرم‌‌ها بی‌نیاز می‌کند

۵. درمان محل جوش

اگر جوشی دارید که می‌خواهید زودتر برطرف شود، شب بهترین زمان درمان جوش است. منتها به‌جای اینکه بعد از جوش‌زدن آن را درمان کنید، بهتر است با انجام روتین پوستی از ظاهرشدن جوش جلوگیری کنید. البته به یاد داشته باشید اگر فقط محل ظهور جوش را درمان کنید و منافذ پوست‌تان مسدود باشد، جوشی در کنار نقطه موردنظر ظاهر می‌شود؛ زیرا چربی در زیر پوست‌تان جمع می‌شود و باید از جایی خارج شود. بهتر است تمام منافذ پوست‌تان را تمیز کنید.

۶. استفاده از مرطوب‌کننده در روتین شبانه پوست

استفاده از مرطوب‌کننده در شب بسیار مهم است و یک سد حاوی مواد مؤثر و آب‌رسان را فراهم می‌کند. در نتیجه، زمانی‌ که از خواب بیدار می‌شوید، پوست‌تان براق و تپل است و برای شروع روز آماده است.

۷. روغن صورت

روغن صورت بهترین روش حفظ رطوبت پوست در زمان خواب است. بسیاری از افراد تصور می‌‌کنند استفاده از روغن در روتین مراقبت از پوست چرب یا جوش‌دار موجب افزایش جوش صورت می‌شود؛ اما این باور واقعا اشتباه است. استفاده از روغن صورت در کنار استفاده از رتینول و آلفا هیدروکسی اسید روشی فوق‌العاده برای تقویت رطوبت پوست است.

خلاصه انواع روتین‌های پوستی

روتین پوستی چیست؟ مراحل انجام روتین پوستی و نحوه انتخاب برنامه مناسب

روتین پوستی صبحگاهی

پاک‌کننده: بر اساس نوع صورت‌تان از پاک‌کننده مناسبی استفاده کنید تا آلودگی‌های شبِ قبل را از بین ببرد و پوست‌تان را برای روز آماده کند. سرم: اگر پوست‌تان کمی گرفته و خشک‌شده، می‌توانید از مقداری سرم برای مرطوب‌کردن و پرکردن صورت‌تان استفاده کنید. کرم چشم: می‌توانید از کرم چشمی برای روتین چشمی و رفع حالت خواب‌آلودگی چشم استفاده کنید؛ مرطوب‌کننده: در نهایت، از مرطوب‌کننده سبک و ضدآفتاب برای حفاظت از پوست‌تان استفاده کنید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا مواد به‌خوبی به پوست‌تان جذب شوند و بعد آرایش موردنظرتان را انجام دهید. برای روتین پوست چرب یا روتین پوست مختلط از محصولات ماتی استفاده کنید تا چربی اضافه پوست را کنترل کنند. این کار موجب ماندگاری آرایش شما می‌شود و از براق‌شدن آن جلوگیری می‌کند.

روتین ظهر

می‌توانید از اسپری مرطوب‌کننده برای بازسازی رطوبت در پوست خشک یا مات کمک بگیرید.

روتین پوست قبل از خواب

۲ بار پاک‌سازی: بعد از روزی طولانی و داشتن آرایش، لازم است ۲ بار صورت‌تان را تمیز کنید. یک بار برای پاک کردن آرایش و آلودگی و بار دوم برای اینکه مطمئن شوید قبل از استفاده از مرطوب‌کننده صورت‌تان به‌خوبی تمیز شده است. درمان پوستی: بر اساس نوع پوست‌تان می‌توانید از سرم (برای پوست خشک) یا درمان (برای منافذ بزرگ یا مسدود) استفاده کنید. مرطوب‌کننده: در نهایت، از مرطوب‌کننده‌ای سنگین برای شب استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از یک لایه نازک‌تر کرم چشمی برای رفع خشکی یا چین‌‌وچروک اطراف چشم نیز بهره‌مند شوید. بالم لب: قبل از خواب، از یک بالم مناسب لب استفاده کنید تا از پوسته‌شدن آن جلوگیری کنید.

روتین پوست هفتگی

لایه‌برداری: لایه‌برداری منظم اساس تمیزی و درخشندگی پوست است، زیرا سلول‌های مرده‌ای را که موجب لکه‌شدن و تیرگی پوست می‌شوند حذف می‌کند. انجام ۲ یا ۳ بار لایه‌برداری در هفته زیاد است و ممکن است چربی طبیعی پوست را از بین ببرد. ماسک: برای رفع مشکلات پوستی، هفته‌ای ۱ بار از ماسک استفاده کنید. ماسک‌های پوستی با هدف خاصی استفاده می‌شوند؛ برای مثال، ماسک خاک رُس به سم‌زدایی پوست کمک می‌کند، در حالی که ماسک روشن‌کننده تیرگی‌ها را از بین می‌برد.

انتخاب روتین مناسب پوست

اگر پوست چرب، خشک یا مختلط دارید، پوست شما منحصربه‌فرد است و طبیعی است که محصولات روتین پوست برای مراقبت از پوست چرب با روتین پوست مختلط متفاوت باشد. با این حساب، علاوه‌ بر روتین پوستی منظم، باید از محصولاتی استفاده کنید که مناسب پوست‌تان باشند و به آن آسیب نزنند.

شما بگویید

شما چقدر با روتین پوستی آشنایی دارید؟ ‌آیا تا‌ به‌ حال از محصولات روتین پوست استفاده کرده‌اید یا انجام آن را به کسی پیشنهاد می‌دهید؟‌ چقدر انجام روتین پوست روی ظاهر، زیبایی یا رفع مشکلات پوستی‌تان تأثیرگذار بود؟ می‌توانید در قسمت «ارسال دیدگاه» از تجاربتان برایمان بگویید. همچنین، در صورت تمایل، می‌توانید این مقاله را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستانتان بفرستید و آنها را به چالش استفاده از روتین پوستی دعوت کنید.

در ادامه بخوانید: ماساژ صورت با یخ؛ فواید، نکات مهم و عوارض آن
section.chetor__product__boxsection.chetor__product__box .main__img.chetor__product__box-title.chetor__product__box-text.chetor__product__box-btn-wrappera.chetor__product__box-anchor-text.chetor__product__box-text p@media only screen and (max-width:380px).chetor__product__box-text.chetor__product__box-title.chetor__product__box-btn-wrapper}

.chetor__product__box-badge
.chetor__product__box-text .price del
.chetor__product__box-text .price ins
/*.chetor__product__box a */
.chetor__product__box .image-holder { display: inline-block;
position: relative;}
.chetor__product__box-text p
.ads-block .section-heading
.bsac-container > div:empty

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

۱۰،۰۰۰ تومان

section.chetor__product__boxsection.chetor__product__box .main__img.chetor__product__box-title.chetor__product__box-text.chetor__product__box-btn-wrappera.chetor__product__box-anchor-text.chetor__product__box-text p@media only screen and (max-width:380px).chetor__product__box-text.chetor__product__box-title.chetor__product__box-btn-wrapper} .chetor__product__box-badge .chetor__product__box-text .price del .chetor__product__box-text .price ins /*.chetor__product__box a */ .chetor__product__box .image-holder { display: inline-block; position: relative;} .chetor__product__box-text p .ads-block .section-heading .bsac-container > div:empty

دلیل بسیاری از خیانت‌های زناشویی یا طلاق‌ها این است که نمی‌دانیم با شریک زندگی یا همسر خود چگونه ارتباط برقرار کنیم.
این مجموعه صوتی را گوش دهید و تأثیرش بر زندگی مشترکتان را حس کنید.

۷،۰۰۰ تومان

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نسخه‌های مافیایی آیفون 15 توسط Caviar معرفی شد